Gå til innhold

Er det galt av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg samler på medisiner, vet det er feil, men gjør det allikevel. Må ha kontrollen og muligheten til å velge selv, dette er min måte å bevare det på. Samtidig øker min frykt for at noen kan blande seg inn og ta i fra meg alt. Jeg føler en type trøst eller befriende tanke på å ha en "nødløsning" tilgjengelig. Tror ikke jeg kommer til å benytte meg av den muligheten, men er for feig til å gi dem i fra meg. Er det da så galt av meg det jeg gjør?

Skrevet

'''Er det da så galt av meg det jeg gjør?''

Du svarer for så vidt på ditt eget spørsmål. Men siden du spør: Ja og ja.

Får du utskrevet reseptbelagte legemidler, må du ta dem som foreskrevet, eller kaste dem / levere dem inn.

Skaffer du reseptbelagte legemidler på annen måte, bryter du uansett loven, samt at du gambler med egen helse.

Men dette vet du.

Skrevet

Sovemedisin

Uff da. Det er ikke bra. Ikke gjør noe dumt, vær så snill! Livet er verdt å leve selv om en er plaget. Jeg vedder på at du ser noen lysglimt innimellom, gjør du ikke? Hold fast ved dem!

Skrevet

'''Er det da så galt av meg det jeg gjør?''

Du svarer for så vidt på ditt eget spørsmål. Men siden du spør: Ja og ja.

Får du utskrevet reseptbelagte legemidler, må du ta dem som foreskrevet, eller kaste dem / levere dem inn.

Skaffer du reseptbelagte legemidler på annen måte, bryter du uansett loven, samt at du gambler med egen helse.

Men dette vet du.

Om jeg kvitter meg med de mister jeg jo kontrollen og da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre om det blir for ille...

Skrevet

Om jeg kvitter meg med de mister jeg jo kontrollen og da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre om det blir for ille...

Hmm.. Mener ikke å være ekkel, men du bør absolutt diskutere dette med legen din.

Skrevet

Hmm.. Mener ikke å være ekkel, men du bør absolutt diskutere dette med legen din.

Kommer vel ikke noe godt ut av det. Bare problemer...

Skrevet

Hvor mye vil det hjelpe deg at du sover et døgn som følge av en overdose på sovemedisin?

Jeg tror at det å samle medisiner på denne måten reduserer muligheten for vekst. Det å alltid holde en slags (innbildt) nødutgang åpen, kan medføre at du ikke satser ordentlig på å løse de vansker du har og derigjennom reduserer muligheten for et bedre liv.

Skrevet

Hvor mye vil det hjelpe deg at du sover et døgn som følge av en overdose på sovemedisin?

Jeg tror at det å samle medisiner på denne måten reduserer muligheten for vekst. Det å alltid holde en slags (innbildt) nødutgang åpen, kan medføre at du ikke satser ordentlig på å løse de vansker du har og derigjennom reduserer muligheten for et bedre liv.

''Hvor mye vil det hjelpe deg at du sover et døgn som følge av en overdose på sovemedisin?''

Ikke helt det jeg har tenkt da...

''Jeg tror at det å samle medisiner på denne måten reduserer muligheten for vekst. Det å alltid holde en slags (innbildt) nødutgang åpen, kan medføre at du ikke satser ordentlig på å løse de vansker du har og derigjennom reduserer muligheten for et bedre liv.''

Jeg ser poenget ditt og er til dels enig, men vet ikke om jeg er sterk nok til å slutte. Kanskje tørr jeg ikke satse helt og fullt på å bli frisk for da er fallhøyden større. Vet ikke hva jeg skal gjøre, føler meg fastlåst i en vanskelig situasjon...

Skrevet

''Hvor mye vil det hjelpe deg at du sover et døgn som følge av en overdose på sovemedisin?''

Ikke helt det jeg har tenkt da...

''Jeg tror at det å samle medisiner på denne måten reduserer muligheten for vekst. Det å alltid holde en slags (innbildt) nødutgang åpen, kan medføre at du ikke satser ordentlig på å løse de vansker du har og derigjennom reduserer muligheten for et bedre liv.''

Jeg ser poenget ditt og er til dels enig, men vet ikke om jeg er sterk nok til å slutte. Kanskje tørr jeg ikke satse helt og fullt på å bli frisk for da er fallhøyden større. Vet ikke hva jeg skal gjøre, føler meg fastlåst i en vanskelig situasjon...

''Ikke helt det jeg har tenkt da...

''

Det er hva som kommer til å skje dersom det stemmer at du samler på sovemedisin og planlegger å ta en overdose med det. Hvorfor ikke satse på å bruke terapien din maksimalt i stedet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ganske mange personer som orker å leve nettopp fordi de vet at de har muligheten for å avslutte om det skulle bli uutholdelig.

Jeg forstår deg.

Skrevet

''Ikke helt det jeg har tenkt da...

''

Det er hva som kommer til å skje dersom det stemmer at du samler på sovemedisin og planlegger å ta en overdose med det. Hvorfor ikke satse på å bruke terapien din maksimalt i stedet?

''Det er hva som kommer til å skje dersom det stemmer at du samler på sovemedisin og planlegger å ta en overdose med det.''

For det første så er det ikke noe jeg direkte planlegger, det er mer en form for nødløsning om jeg ikke holder ut. Er for feig til å gjøre det på en annen måte, så derfor er de så viktige for meg. For det andre er vel utfallet avhengig av mengden tabletter...?

''Hvorfor ikke satse på å bruke terapien din maksimalt i stedet?''

Igjen er jeg vel for feig, satser jeg alt og misslykkes er fallhøyden desto større. Er så mye som er "feil" i livet mitt, jeg ser ikke alltid løsninger selv og mister lett motet når jeg tenker på hvor omfattende problemene mine er. Prøver å ta ett skritt av gangen, men vil jeg komme i mål noen gang og bli "lykkelig"?

Skrevet

Jeg kjenner ganske mange personer som orker å leve nettopp fordi de vet at de har muligheten for å avslutte om det skulle bli uutholdelig.

Jeg forstår deg.

Takk for svar.

Det er slik du beskriver jeg føler det også. Er "avhengig" av å bevare denne kontrollen over mitt eget liv, men samtidig skremmer situasjonen meg. Min depresjon svinger mye og når jeg har en bedre periode ser jeg jo hvor galt det kan gå, er på en måte redd for hva jeg kan gjøre når jeg er langt nede og ikke "tenker helt klart". Hvordan kan jeg løse mitt dilemma (ser selv at det er et problem) og er det mulig?

Skrevet

Jeg skjønner deg og jeg vet om minst en som gjør det samme. Nå er det ikke sovemedisiner han har samlet på, men mye forskjellig. Han tenker ikke å ta livet av seg "sånn uten videre", men dersom han skulle bli alvorlig syk så vil han ha muligheten til å gjøre det.

Og med tanke på alle de av sine nære og kjære han har pleid og sittet ved dødsleiet til og sett svinne hen til ingenting, så har jeg stor forståelse for det han gjør.

Skrevet

Jeg skjønner deg og jeg vet om minst en som gjør det samme. Nå er det ikke sovemedisiner han har samlet på, men mye forskjellig. Han tenker ikke å ta livet av seg "sånn uten videre", men dersom han skulle bli alvorlig syk så vil han ha muligheten til å gjøre det.

Og med tanke på alle de av sine nære og kjære han har pleid og sittet ved dødsleiet til og sett svinne hen til ingenting, så har jeg stor forståelse for det han gjør.

Takk for svar.

Jeg har heller ingen planer om å ta de "sånn uten videre", men jeg frykter jeg kan komme til å gjøre noe dumt pga dem når jeg er langt nede og ikke tenker helt klart... Derfor er jeg så i tvil om hva jeg bør gjøre, for frykten min for å miste "muligheten" er så sterk at den vinner over fornuften. Tør ikke å innrømme det for noen i RL i frykt for konsekvensene, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Takk for svar.

Det er slik du beskriver jeg føler det også. Er "avhengig" av å bevare denne kontrollen over mitt eget liv, men samtidig skremmer situasjonen meg. Min depresjon svinger mye og når jeg har en bedre periode ser jeg jo hvor galt det kan gå, er på en måte redd for hva jeg kan gjøre når jeg er langt nede og ikke "tenker helt klart". Hvordan kan jeg løse mitt dilemma (ser selv at det er et problem) og er det mulig?

Om du ikke klarer å gi slipp på lageret ditt, så kan du kjøpe en låsbar metallboks. Putt tablettene der og frys så ned nøkkelen i en blokk med is. Da vil det ta tid før du har tilgang til utveien din.

Skrevet

Om du ikke klarer å gi slipp på lageret ditt, så kan du kjøpe en låsbar metallboks. Putt tablettene der og frys så ned nøkkelen i en blokk med is. Da vil det ta tid før du har tilgang til utveien din.

''Om du ikke klarer å gi slipp på lageret ditt, så kan du kjøpe en låsbar metallboks. Putt tablettene der og frys så ned nøkkelen i en blokk med is. Da vil det ta tid før du har tilgang til utveien din.''

Takk for svar. Ideen er god den, men is smelter raskt om man går inn for det. Må finne en annen måte som tar tilstrekkelig lang tid å få tak i nøkkelen på. Nok tid til at de sterkeste følelsene har lagt seg i hvertfall...

Skrevet

''Om du ikke klarer å gi slipp på lageret ditt, så kan du kjøpe en låsbar metallboks. Putt tablettene der og frys så ned nøkkelen i en blokk med is. Da vil det ta tid før du har tilgang til utveien din.''

Takk for svar. Ideen er god den, men is smelter raskt om man går inn for det. Må finne en annen måte som tar tilstrekkelig lang tid å få tak i nøkkelen på. Nok tid til at de sterkeste følelsene har lagt seg i hvertfall...

Det er nå bedre enn full, fri tilgang til enhver tid.

Skrevet

Jeg har også to glass giftige tabletter liggende for dette formålet. Idag vurderer jeg å leverer dem på apoteket. Jeg har blitt mye bedre av depresjonen og jeg tror faktisk at jeg vil leve en stund til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...