Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Hva kan jeg konkret gjøre for å bli kvitt de paranoide tankene mine? Tenker da på tanker om at folk skal forgifte meg, at folk er sinte på meg, at de ikke liker meg, at jeg er et monster, at folk syns jeg er rar, at de legger merke til meg og ler av meg. Kanskje har jeg fått råd på dette tidligere, i såfall se bort i fra dette. Jeg bare etterspør et mer spesialisert tiltak enn "gå en tur", "ta en dusj" og "gå på kurs"... 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Kjærlige og positive mennesker rundt seg er den beste "medisin" mot slike tanker, tror jeg. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Kjærlige og positive mennesker rundt seg er den beste "medisin" mot slike tanker, tror jeg. Ja... =) Det å bli frisk er kanskje en veldig lang prosess... 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Medikamenter. Ja det er til god hjelpe det. Nå er det sånn at det "bare" er tanker. Lettere å leve med, helt klart, men fortsatt ikke friskt... 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Du må jobbe med disse tankene dine. Det kan du gjøre selv ved å forandre dem med en gang de kommer. Du kan jo tenke slik f.eks: Huff, nå kommer disse tankene igjen, jeg vet jo at dette er bare tull, det er jo egentlig ikke sånn. Hver gang paranoide tanker kommer skal du arrestere dem og tenke andre tanker. Skrive det gjerne ned og sett det på et sted hvor du kan vende tilbake og lese det når det står på som verst. De jeg har lært av påstår at det går an å danne nye "spor" i hjernen. Hvis vi endrer tankene våre og virkelig går inn for dette, så vil nye spor bli dannet. Det er du selv som må gjøre denne jobben, den kan være langvarig, men det er bare å stå på :-) 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Du må jobbe med disse tankene dine. Det kan du gjøre selv ved å forandre dem med en gang de kommer. Du kan jo tenke slik f.eks: Huff, nå kommer disse tankene igjen, jeg vet jo at dette er bare tull, det er jo egentlig ikke sånn. Hver gang paranoide tanker kommer skal du arrestere dem og tenke andre tanker. Skrive det gjerne ned og sett det på et sted hvor du kan vende tilbake og lese det når det står på som verst. De jeg har lært av påstår at det går an å danne nye "spor" i hjernen. Hvis vi endrer tankene våre og virkelig går inn for dette, så vil nye spor bli dannet. Det er du selv som må gjøre denne jobben, den kan være langvarig, men det er bare å stå på :-) Er ikke dette noe man gjør av seg selv da? 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Er ikke dette noe man gjør av seg selv da? Kanskje :-). Det er veldig viktig å snu slike tanker i starten og ikke la dem få overtaket ihvertfall. Ikke tillat deg å tenke paranoide tanker, snu dem med en gang de kommer. Til slutt vil kanskje dette gå automatisk . Det er jo stort sett tankene som gjør oss syke? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Kanskje :-). Det er veldig viktig å snu slike tanker i starten og ikke la dem få overtaket ihvertfall. Ikke tillat deg å tenke paranoide tanker, snu dem med en gang de kommer. Til slutt vil kanskje dette gå automatisk . Det er jo stort sett tankene som gjør oss syke? Ja, negative følelser kommer jo av negative tanker... 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Ja, negative følelser kommer jo av negative tanker... Ja, og derfor er det tankene du må ta tak i og prøve å snu på. Det er egentlig et hardt arbeid :-). 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Ja, og derfor er det tankene du må ta tak i og prøve å snu på. Det er egentlig et hardt arbeid :-). men det går veldig mye opp og ned med meg! Akkurat nå har jeg det bra, liksom. 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 men det går veldig mye opp og ned med meg! Akkurat nå har jeg det bra, liksom. Det vil jo gå opp og ned, det tror jeg du bare må akseptere. Hovedsaken er jo at du har det bra innimellom og kanskje vil du få det bedre etterhvert når du får jobbet mye og lenge med disse tankene. Rom ble heller ikke bygd på en natt, eller dag, som kjent :-) 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Det vil jo gå opp og ned, det tror jeg du bare må akseptere. Hovedsaken er jo at du har det bra innimellom og kanskje vil du få det bedre etterhvert når du får jobbet mye og lenge med disse tankene. Rom ble heller ikke bygd på en natt, eller dag, som kjent :-) Har vært syk veldig lenge da... 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Har vært syk veldig lenge da... Ja, jeg skjønner det, og derfor har du sikkert også kjørt deg inn i dette tankemønstret såpass grundig at det er vanskelig å snu på det. Du må nok jobbe veldig hardt og lenge skal du greie dette :-). Har du en flink terapeut? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Ja, jeg skjønner det, og derfor har du sikkert også kjørt deg inn i dette tankemønstret såpass grundig at det er vanskelig å snu på det. Du må nok jobbe veldig hardt og lenge skal du greie dette :-). Har du en flink terapeut? Vet ikke om han er flink jeg vel. Jeg liker han, men det er jo ingen garanti. Han er nyttig tho, hjelper meg veldig. 0 Siter
Gjest wowh Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Vet ikke om han er flink jeg vel. Jeg liker han, men det er jo ingen garanti. Han er nyttig tho, hjelper meg veldig. Så bra :-). Flinke terapeuter vokser ikke på trær skal jeg si deg. Fortsett sånn du så skal du se at du blir bedre etterhvert. Kanskje trenger du lang tid på dette, men tiden går ikke, den kommer som kjent 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 For n-te gang: Antipsykotika. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 For n-te gang: Antipsykotika. Syns de bare gjør noe med følelsene, ikke tankene direkte... 0 Siter
Gjest Matariki Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Kanskje :-). Det er veldig viktig å snu slike tanker i starten og ikke la dem få overtaket ihvertfall. Ikke tillat deg å tenke paranoide tanker, snu dem med en gang de kommer. Til slutt vil kanskje dette gå automatisk . Det er jo stort sett tankene som gjør oss syke? ''Det er jo stort sett tankene som gjør oss syke?'' Amen! 0 Siter
XbellaX Skrevet 1. desember 2011 Skrevet 1. desember 2011 Ja det er til god hjelpe det. Nå er det sånn at det "bare" er tanker. Lettere å leve med, helt klart, men fortsatt ikke friskt... AP hjelper mot dette. Jeg aner ikke hva du mener med at det "bare" er tanker, hva skulle det ellers være? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.