Gå til innhold

Er det sant?

Anbefalte innlegg

Gjest Normala
Skrevet

Har sett enkelte tråder her hvor folk har skrevet at de ikke får hjelp fordi de har så vanskelige og krevende problemer, og kanskje ikke er de flinkeste til å gjøre hjemmeoppgaver, eller er de mest givende å snakke med.

Jeg blir redd for å være meg selv overfor terapeuten jeg nå fordi jeg tenker jeg må være så så interessant, smart og lettvint å jobbe med.

Kan du bekrefte/avkrefte dette?

Skrevet

Det beste ville jo vært om du rettet dette spørsmålet til din egen behandler.

Skrevet

Jeg tror du vil oppfattes som tilstrekkelig interessant, smart og lettvint å jobbe med hvis du bare er deg selv og ikke gjør deg til.

Skrevet

Jeg er verken spennende, eller smart, men jeg får faktisk hjelp uansett. Slapp av, det er stort sett ikke sånn det fungerer. Det viktigste er å være ærlig og oppriktig, både ovenfor deg selv og terapeuten. I tillegg må man regne med at enkelte ting blir ubehagelig å snakke om og jobbe seg igjennom forskjellige ting. Man må ville hvis det skal skje en endring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er sant: For å komme videre i terapi, må pasienten være motivert. Det betyr ha evne og vilje til å anstrenge seg og prioritere terapien. Terapeuter som over tid opplever at pasienten ikke er motivert, vil og bør avslutte terapien.

Dette er ikke sant: Terapeuter holder seg unna det som er vanskeligog komplisert. Det er heller tvert om. Vaskelige og kompliserte kasus "trigger" de fleste behandlere.

Eksempel på lav motivasjon: En dag i mars ringte en pasient meg for å fortelle at hun ikke kunne komme på time dagen etter. Jeg spurte om vi skulle sette opp ny time. Det ville hun gjerne, men hun hadde ikke tid før i slutten av mai. Da avsluttet jeg terapien.

Gjest hemmmmm
Skrevet

Dette er sant: For å komme videre i terapi, må pasienten være motivert. Det betyr ha evne og vilje til å anstrenge seg og prioritere terapien. Terapeuter som over tid opplever at pasienten ikke er motivert, vil og bør avslutte terapien.

Dette er ikke sant: Terapeuter holder seg unna det som er vanskeligog komplisert. Det er heller tvert om. Vaskelige og kompliserte kasus "trigger" de fleste behandlere.

Eksempel på lav motivasjon: En dag i mars ringte en pasient meg for å fortelle at hun ikke kunne komme på time dagen etter. Jeg spurte om vi skulle sette opp ny time. Det ville hun gjerne, men hun hadde ikke tid før i slutten av mai. Da avsluttet jeg terapien.

Og eksempel på høy/stor motivasjon er?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og eksempel på høy/stor motivasjon er?

Høy motivasjon er bla:

Møter i god tid til timene. Avbestiller/ombestiller aldri/svært sjelden. Gjør hjemmeoppgaver. Tenker gjennom det en snakket om i timen før neste time. Er undrende. Er innstilt på å forsøke noe nytt/annet. Snakker om noe viktig (ikke været) i timene. Er opptatt av sammenhenger mer enn av å fortelle om symptomer.

Skrevet

Høy motivasjon er bla:

Møter i god tid til timene. Avbestiller/ombestiller aldri/svært sjelden. Gjør hjemmeoppgaver. Tenker gjennom det en snakket om i timen før neste time. Er undrende. Er innstilt på å forsøke noe nytt/annet. Snakker om noe viktig (ikke været) i timene. Er opptatt av sammenhenger mer enn av å fortelle om symptomer.

Det høres ut som meg :D

Bortsatt fra dårlig på hjemmeoppgaver da, har vært det siden ungdomskolen da. Og hjemmeoppgaven denne gang er å lese om noe jeg har skikkelig fobi for, så må innrømme jeg ikke har gjort det enda :S

Skrevet

Høy motivasjon er bla:

Jeg har veldig lyst på en "prøvetime" med deg. Hvordan fikser man det??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...