Gå til innhold

Hei Igjen :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har sett frem til å skrive denne mailen.

Både fordi jeg lovet det og fordi jeg savnet noen elementer av å være på nett med mennesker og jeg savnet enkeltmennesker her inne. :)

Høsten har stort sett vært bra, produktiv og ensom, det siste er mitt lodd i livet. :) og jeg har bestemt meg for å "leve med det". (ikke behagelig likevel)

Jeg er jo ikke på Facebook, jeg treffer ikke mange mennesker, men sitter for meg selv mer enn noen og skriver om:

Ting jeg lurer på, eller om dinosaurer og rekkefølgene i evolusjonen, da jeg har laget en tidsoversikt jeg syns ble god. Samt så mange andre ting.

Alle jeg kjenner er på Facebook, jeg er raringen, særingen som ikke lager en konto/skjønner meg på det, for syns det er en rar sak på noe vis, bilder av sitt liv, og ofte litt meningsløse kommentarer, jeg så feks på min manns Facebook at til og med en dame skrev alt hun gjorde fra å gå å dusje, spise, gå på toalettet, skifte klær til mye annet rart. Det var lite spørsmål og betraktninger over livet, men mer korte utvekslinger og kommentarer som minnet mer om smaltalk (kanskje?) og det liker jeg ikke, så derfor er ikke facebook noe for meg, tror det blir for overfladisk, samt for meg fremstår som meningsløst. (men jeg er jo rar slik at dette er jo kun min opplevelse, ikke noen nødvendigvis sannhet for andre, min mann bruker FB for å holde seg oppdatert med diverse forbindelser.)

Pepperkakehuset er i år som andre ord ingeniørkunst for et pepperkakehus å være sier mennesker, men det er et pepperkakehus og det har julenisser og non-stop, men jeg lurer på om det er et aspergermammapepperkakehus, kanskje jeg bør fotografere det, for min egen del, så jeg kan tenke på den saken der litt?

Når det var første desember tenkte jeg som andre mammaer sikkert tenker på, at nå skal vi gjøre noe hyggelig sammen, så jeg hadde kjøpt en fisk, en dorade med innvoller, den dissekerte vi, barna og jeg, vi fotograferte og undersøkte og blod og innvoller fløt på bordet og min datter stod med en tarm på 60 cm på kjøkkenet og sa "mamma dette er gøy jeg skal bli lege".

Og gøy hadde vi det, skikkelig :)

Da jeg fortalte en mor om vår hyggelige familie aktivitet (jeg var stolt av å ha gjort noe med barna for dette er jeg ikke alltid like flink på, og jeg er ikke flink på håndarbeide) så hun ikke glad ut, hun fortalte meg om Krybben hun hadde tatt frem og jeg tenkte på at det er vel sånt man skal gjøre nå i adventstiden, så jeg fant frem krybben med Jesus som hadde mistet hodet i år, men jeg skal kjøpe en ny Jesus til julaften. Opp i det hele kjente jeg en ny trygghet på at "det må da være greit å ikke gjøre helt som andre" for det sa min psykiater en gang.

Det er fint å kjenne seg tryggere og sterkere og mer på plass, litt sånn som det diktet om mauren til Inger Hagerup føler jeg meg.

Jeg er likevel ensom, og jeg elsker likevel min psykiater litt for mye, men jeg tenker på saken og skriver om det og om det bare er at jeg skriver for meg selv, så kjenner jeg at det hjelper meg i å sortere følelsene og tankene mine.

Jeg har lest her inne av og til, hatt lyst til å kommentere, men villet holde avtalen jeg hadde med meg selv om å la være fordi jeg har både studier og så mye annet at når et forum "tar meg" dvs blir for altoppslukende så ble det for meg en voldsom konsentrasjons-lekkasje og den måtte jeg gjøre noe med.

Konklusjonen er at:

1) jeg går så opp i ting at jeg greier ikke finne balansen

2) skal jeg klare å gjennomføre de mål jeg har satt meg må jeg holde meg for meg selv

3) Og med det tåle ensomheten, men tenke at det er mitt eget valg,

4) Jeg vil derfor måtte leve livet mitt mer for meg selv enn hva andre mennesker gjør.

5) Det er jo en grei erfaring å gjøre egentlig.

Selv om jeg fikk mange fine svar, så fikk jeg så mange, at jeg ikke riktig er ferdig med å fordøye dem, jeg bruker nok mer tid på sånt enn mennesker flest så jeg skal derfor heller ikke nå fremover skrive her inne, for jeg skal heller tenke litt gjennom både det jeg fikk av svar, samt de tanker jeg selv gjør meg om ting og som jeg skriver ned og som også bygger på en erfaring av alle de mennesker jeg har møtt og mange mennesker har jeg jo "møtt" her inne.

Det blir å gå litt på tvers av mine egne behov, for jeg liker å lese om ting og kommentere, men når man ikke helt finner sin begrensing og man roter seg litt ut i det, slik at det både blir enda flere rare tankebygninger og mer å forholde seg til, så må jeg nok lære av det: at som jeg er skrudd sammen, så må jeg tenke gjennom hvor jeg bruker mine krefter eller sparer på dem, slik at jeg både når mine mål, samt får til det viktigste i livet mitt, nemlig forholdet til min mann og mine barn.

Jeg kommer til å lese her inne, til og med kanskje kommentere litt, men med en gang jeg mister kontrollen vil jeg trekke meg tilbake.

Men jeg vil dere alle skal vite her inne at de råd jeg fikk, blir tenkt på, samt gjør noe med meg, de former meg på sin måte.

Jeg har samtidig lært at jeg er en mennesketype som egner meg litt lite for Internet-forumer (ikke fag forumer, men andre mer løse), vi er jo forskjellige, likevel lærer vi alle noe av hverandre uansett om det er ved gode ord eller sårende ord.

Jeg ønsker dere derfor alle her inne en riktig god jul :)

Ønsket jeg var som dere :) det er jeg ikke :) jeg er meg :) litt av en raring :)

Men det gjør ikke noe, for fyller meg selv helt, og kjenner hvor jeg stopper og begynner, er flinkere på å få oversikt og kontroll, takket være mange snille velmenende ord fra mennesker og tanker både jeg og andre tenker. Om jeg er en huleboer i sjel, så er jeg nok ikke så uavhengig av andre som jeg først tenkte.

God adventstid til dere alle :)

Alt godt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vil bare gi deg støtte på at mesteparten av det som skrives på FB er både platt, lavpannet og uinteressant.

Skrevet

Hei,

Jeg er heller ikke på Facebook.

Vi har arvet en gammel julekrybbe fra Italia, den tar jeg ikke fram før ca. lille julaften.

Jeg tror mange (kanskje spesielt pappaer) synes det ville vært artig med barn som likte å undersøke en fisk på den måten du beskriver. Men det oppfattes nok ikke som en spesiell juleaktivitet - uten at det spiller noen stor rolle. Jeg ser det ikke som noe spesielt mer korrekt og høyverdig å klippe glanspapir, hvis ungene liker noe annet bedre :-)

Ha en fin førjulstid!

Skrevet

Vil bare gi deg støtte på at mesteparten av det som skrives på FB er både platt, lavpannet og uinteressant.

Hei :)

Takk :) Det er jeg glad for å høre deg si.

Ellers er det hyggelig å høre fra deg, men du kunne jo satt på et smilefjes, de innleggene er hyggelige, for da tenker man at man blir sett litt sånn på innsiden, så man helt vil det skal være.

:)

Skrevet

Hei,

Jeg er heller ikke på Facebook.

Vi har arvet en gammel julekrybbe fra Italia, den tar jeg ikke fram før ca. lille julaften.

Jeg tror mange (kanskje spesielt pappaer) synes det ville vært artig med barn som likte å undersøke en fisk på den måten du beskriver. Men det oppfattes nok ikke som en spesiell juleaktivitet - uten at det spiller noen stor rolle. Jeg ser det ikke som noe spesielt mer korrekt og høyverdig å klippe glanspapir, hvis ungene liker noe annet bedre :-)

Ha en fin førjulstid!

Hei!

Takk :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei, hyggelig å se deg her inne igjen:-)

Skrevet

Hei, hyggelig å se deg her inne igjen:-)

:) det samme :)

Skrevet

Så dette innlegget etterat jeg skrev det forrige.

Fint å høre fra deg! Ikke tenk på at dissekeringen av fisk falt i dårlig jord hos denne mammaen. Når vi fisker om sommeren, dissekerer vi jo den sammen med ungene og ser på de ulike delene, og de synes det er gøy. Dere hadde en fin opplevelse sammen, tenk på den!

Jeg er heller ikke på Facebook. For meg fyller DOL det behovet jeg har for diskusjon og småprat og andre ting. Jeg kommer nok imidlertid til å opprette konto til våren når eldstemann er stor nok til å være på Facebook, for å bli litt kjent med hva det er , og holde litt øye med ham. Mange av mine venner holder seg utenfor FB-opplegget.

Jeg forstår at du synes det er vanskelig å finne balansen mellom bare å lese, og at DOL blir altoppslukende. Fint at du nå klarer å kontrollere det. Men veldig hyggelig at du "stikker innom" her av og til - for du har mye å bidra med!

Ønsker deg en fin adventstid og en god jul!

Skrevet

Gosj. Madde, har du en blogg? Hvis ikke må du sterkt vurdere å blogge, med bilder av ingeniørpepperkakehusene dine, dinosaurlister, solsystemer og alt sammen! Jeg abbonerer herved på forhånd!

Hyggelig å "se" deg igjen her! :0D

Skrevet

Hei, det var fint å se innlegg fra deg igjen, jeg har faktisk tenkt på deg av og til.

Ang. Facebook så er det nok mange ulike måter å bruke den på. Jeg bruker FB til å holde kontakten med studievenner fra USA, familiemedlemmer som bor langt unna og jeg er med i en hemmelig gruppe for mødre barn som har samme sykdom som mine. -så det trenger ikke å være bare overfladisk pjatt :-)

Å dissekere fisk er jo kjempeartig! Juleaktivitet er det jo ikke akkurat, det var sikkert dette den andre mammaen ikke skjønte.

Det høres ut som du har hatt en fin høst.

Skrevet

Det er pga facebook jeg vet når naboen lager middag og hvor flink han er i et og alt :-). Ellers snakker jeg veldig lite med han. Enig i at dette er fjollete. Jeg ser på det som tull og skriver kun vitser og morsomme ting der. Dette kan ikke taes seriøst.

Eneste grunnen til at jeg har profil der er fordi man kan skrive gratis til kjenninger i utlandet uten at noen andre kan se dette. Jeg kan også ha kontakt med mine barn på denne måten når de eller jeg er i utlandet.

Gjest Shilapila
Skrevet

Det er pga facebook jeg vet når naboen lager middag og hvor flink han er i et og alt :-). Ellers snakker jeg veldig lite med han. Enig i at dette er fjollete. Jeg ser på det som tull og skriver kun vitser og morsomme ting der. Dette kan ikke taes seriøst.

Eneste grunnen til at jeg har profil der er fordi man kan skrive gratis til kjenninger i utlandet uten at noen andre kan se dette. Jeg kan også ha kontakt med mine barn på denne måten når de eller jeg er i utlandet.

Det å skrive vitser og morsomme ting på facebook er like hjernedødt som å skrive hva man spiser. Jeg er mer interessert i maten til naboen enn alle vitsene som florerer.

Jeg ville ikke vært foruten facebook og er uenig i at det er bare unyttig pjatt. Det er mange sider der som har seriøs diskusjon, bl.a. mange politiske grupper. Jeg trenger ingen unnskyldninger for å være på facebook, like lite som jeg trenger unnskyldning for å ha tlf. For min del er dol mye mer unyttig enn facebook og jeg burde kanskje unnskylde min tilstedeværelse her.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Hei Madelenemie.

Det var riktig hyggelig å lese innlegget ditt.

Det virker som om at du har funnet ut at du er bra nok akkurat slik du er. Og det er du!

Jeg håper at du aldri lar deg påvirke av mennesker som sier at du burde være annerledes enn det du er, men at du fortsetter å være den du er.

Ønsker deg alt godt videre i livet.

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Hyggelig å høre at det går bra med deg. For det høres det ut til å gjøre :).

God jul til deg og dine.

Skrevet

Hei Madelenemie,

Så hyggelig å høre fra deg igjen! :-)

Kanskje NHD kan be pasienter om å ta med bilder av pepperkakehusene deres før han skal diagnostisere dem? :glis:

God advent til deg også, Madelenemie!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det å skrive vitser og morsomme ting på facebook er like hjernedødt som å skrive hva man spiser. Jeg er mer interessert i maten til naboen enn alle vitsene som florerer.

Jeg ville ikke vært foruten facebook og er uenig i at det er bare unyttig pjatt. Det er mange sider der som har seriøs diskusjon, bl.a. mange politiske grupper. Jeg trenger ingen unnskyldninger for å være på facebook, like lite som jeg trenger unnskyldning for å ha tlf. For min del er dol mye mer unyttig enn facebook og jeg burde kanskje unnskylde min tilstedeværelse her.

Hei. Da har vi to forskjellige meninger og det er helt greit for meg :-)

Skrevet

Hei Madelenemie,

Så hyggelig å høre fra deg igjen! :-)

Kanskje NHD kan be pasienter om å ta med bilder av pepperkakehusene deres før han skal diagnostisere dem? :glis:

God advent til deg også, Madelenemie!

Med vennlig hilsen

Hei!

Hyggelig å høre fra deg sør.

Ja det kunne kanskje være en god ide :)

Akkurat nå tenker jeg på en gruppe mus på UIO der de undersøker forskjellen på adhd-mus og normale mus i forhold til læring, det er morsomt og spennende, for mange mennesker har ledd av meg fordi jeg sa at katten jeg ga til noen hadde adhd.

Den var den søteste, men veldig urolig og ukonsentrert, samt menneskene som fikk den sa til meg at den var vimsete og at noe var "feil", jeg så det ganske raskt etter fødsel at denne kattungen manglet frykt og naturlige sperrer følte jeg.

Den kastet seg hodeløst ut i alt følte jeg.

Men jeg har også hatt dyr med autisme og jeg blir latterliggjort av min mann fordi jeg mener dyr kan ha en del av de samme trekkene som oss mennesker. Jeg gidder ikke nevne adhd musene for han, han kan bare le, den som ler sist, ler best er det noe som sier. :)

Gjest frillen
Skrevet

Du er så sjarmerende Madelenemie :) God Jul til deg og dine :)

Skrevet

Du er så sjarmerende Madelenemie :) God Jul til deg og dine :)

Hei!

Takk, ønsker deg også en god jul :)

Skrevet

Hei!

Hyggelig å høre at det går bra med deg. For det høres det ut til å gjøre :).

God jul til deg og dine.

Hei!

takk, ønsker deg også en hyggelig adventstid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...