Gå til innhold

Om schizofreni

Gjest Et vakkert sinn

Anbefalte innlegg

Gjest Et vakkert sinn
Skrevet

Hvordan er det mulig å ha en schizofreni diagnose uten at omgivelsene merker det?

Hvordan er det mulig å holde det for seg selv i mange år?

Å planlegge ting, grusomme ting uten at noen aner noe?

Det bilde jeg har hatt av psykotiske/schizofrene er at de går i sin egen verden, at de snakker kun om sine "fantasier".

Men de kan fint klare å holde det for seg selv, leve et tilsynelatende normalt liv på siden?

Filmer og bøker om psykotiske må da vere veldig "satt på spissen".

Har lest om ABB og det skremmer meg litt. Hvem som helst kan vere psykotisk da, uten at noen vet det?

Det endrer iallefall min oppfatning av hva psykose er.

Skrevet

Ett av to:

1) Folk flest har ikke snøring på hva sinnsykdom er, vi har stort sett bare informasjon om dette fra filmer og annen populærkultur.

2) Diagnosen er satt for å "distansere/degradere" attentatmannen og hans handlinger fra resten av befolkningen, plassere det "utenfor" det "normale" slik at vi andre ikke skal være altfor redde.

Skrevet

Ett av to:

1) Folk flest har ikke snøring på hva sinnsykdom er, vi har stort sett bare informasjon om dette fra filmer og annen populærkultur.

2) Diagnosen er satt for å "distansere/degradere" attentatmannen og hans handlinger fra resten av befolkningen, plassere det "utenfor" det "normale" slik at vi andre ikke skal være altfor redde.

"2) Diagnosen er satt for å "distansere/degradere" attentatmannen og hans handlinger fra resten av befolkningen, plassere det "utenfor" det "normale" slik at vi andre ikke skal være altfor redde."

Den er altså ikke satt fordi den er korrekt,- men for å ta hensyn til de rammede og for hele Norge`s skyld?

Skrevet

fullt mulig selv om ABB er en sjeldenhet. Det er ikke en diagnose som kommer plutselig, dette kommer snikende over mange år. Det vil komme langt tydligere frem dersom vedkommende er i fast jobb, noe ABB ikke var, han levde svært isolert.

Skrevet

"2) Diagnosen er satt for å "distansere/degradere" attentatmannen og hans handlinger fra resten av befolkningen, plassere det "utenfor" det "normale" slik at vi andre ikke skal være altfor redde."

Den er altså ikke satt fordi den er korrekt,- men for å ta hensyn til de rammede og for hele Norge`s skyld?

Det skal vi ikke helt se bort fra.

Gjest Et vakkert sinn
Skrevet

Ett av to:

Mener du at han kanskje egentlig er frisk?

Men ond?

Hvor kommer onskapen fra tror du?

Skrevet

Mener du at han kanskje egentlig er frisk?

Men ond?

Hvor kommer onskapen fra tror du?

Jeg skal ikke ha sagt at han er frisk! Men psykologi/psykiatri er ikke noen eksakt vitenskap.

Vi beveger oss mot moralfilosofien her... Jeg vet ikke om ondskap finnes - eller om alt som kalles ondskap egentlig er ondskap. Det er vanligvis minst to sider av en sak, med fordeler for den ene og ulemper for den andre. Og forskjellig syn på hva som er rettferdig. Krig, sjalusi, tyveri, egoisme, er det ondskap? Aggresjon etter å ha blitt fornedret, er det galskap eller ondskap eller kanskje bare fortvilelse?

Gjest Et vakkert sinn
Skrevet

Jeg skal ikke ha sagt at han er frisk! Men psykologi/psykiatri er ikke noen eksakt vitenskap.

Vi beveger oss mot moralfilosofien her... Jeg vet ikke om ondskap finnes - eller om alt som kalles ondskap egentlig er ondskap. Det er vanligvis minst to sider av en sak, med fordeler for den ene og ulemper for den andre. Og forskjellig syn på hva som er rettferdig. Krig, sjalusi, tyveri, egoisme, er det ondskap? Aggresjon etter å ha blitt fornedret, er det galskap eller ondskap eller kanskje bare fortvilelse?

''Jeg skal ikke ha sagt at han er frisk! Men psykologi/psykiatri er ikke noen eksakt vitenskap. ''

Det er ikke det nei?

Hvorfor finnes det da?

Trodde psykiatrien fulgte vitenskapen, men det er kanskje bare i somatikken det da?

Gjest øadfnjdf
Skrevet

Man kan jo gå rundt lenge med såkalte psykosesymptomer som feks å tro at man har kontakt med engler og kan snakke med dem. Disse stemmene kan bare være hyggelige og koselige og noe som oppmuntrer enn i livet. En slik person ville aldr ha skadet noen. Slike stemmer kan sikkert være vanligere enn folk tror fordi det er ikke så vanlig å gå rundt å fortelle om at man kan snakke med engler.

Man må ha en ekstrem personlighet i tillegg hvis man skal greie å utføre handlinger som Breivik. De aller fleste med psykosesymptomer ville aldri tenkt tanken en gang på å ta livet av mennesker.

Det burde være mer fokus på personlighetstrekkene som helhet, enn å snevre det inn til noe som bare dreier seg om schizofreni

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...