Gå til innhold

NHD: hjerneslag

Anbefalte innlegg

Gjest mange tanker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke så mye på dette her.. jeg lurer på om du kan si noe om hvor stor sjanse det er for at jeg skal få hjerneslag når både min mor, min onkel (min mors bror) og min mormor har hatt slag.

Er det slik at kvinner er mer utsatt enn menn, og at sjansen for å få hjerneslag er større når man i tillegg har migrene? Er også medisinert for bipolar 2 i tilfelle det har noe å si.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Hvis du finner noen i verden som kan gi deg et begrunnet svar på dette, vil jeg gjerne ha referansen.

Den generelt sunne livsstil vil beskytte også her.

Skrevet

Jeg ville fokusert mer på arv enn akkurat kjønn. Hjerneslag kan skyldes både arv og livsstil. Sjekk blodtrykket ditt, (er du over 45 bør du sjekke det hvert 1,5 år). Forsøk å hold deg på en stabil og "riktig" vekt for din kropp, spis mindre sukker, salt, kutt røyken, stress ned. Fysisk aktivitet er svært viktig, aller helst regelmessig.

Gjest mange tanker
Skrevet

Hvis du finner noen i verden som kan gi deg et begrunnet svar på dette, vil jeg gjerne ha referansen.

Ok, skjønner.

Takk for svar :-)

Gjest mange tanker
Skrevet

Jeg ville fokusert mer på arv enn akkurat kjønn. Hjerneslag kan skyldes både arv og livsstil. Sjekk blodtrykket ditt, (er du over 45 bør du sjekke det hvert 1,5 år). Forsøk å hold deg på en stabil og "riktig" vekt for din kropp, spis mindre sukker, salt, kutt røyken, stress ned. Fysisk aktivitet er svært viktig, aller helst regelmessig.

Ja, man har ingen garantier for noe her i verden. Man får prøve å nyte det korte livet man har - og som du sier, heller leve forebyggende med sunn livsstil.

Skrevet

Ok, skjønner.

Takk for svar :-)

Følg med kolesterolet. Da min mor fikk hjerneslag i en alder av 39 år hadde hun skyhøyt kolesterol. Jeg har sjekket mitt, og de er helt fint :-)

Gjest mange tanker
Skrevet

Følg med kolesterolet. Da min mor fikk hjerneslag i en alder av 39 år hadde hun skyhøyt kolesterol. Jeg har sjekket mitt, og de er helt fint :-)

Kan jeg spørre hvordan det gikk med moren din etter slaget?

Gjest mange tanker
Skrevet

Hvis det er mulig å si noe om dette; er det fortsatt en sjans for at moren min kan dø innen kort tid, selv om situasjonen ikke lenger er kritisk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er mulig å si noe om dette; er det fortsatt en sjans for at moren min kan dø innen kort tid, selv om situasjonen ikke lenger er kritisk?

Det er det fortsatt sjans for, både med moren din og oss andre.

Gjest Elextra
Skrevet

Det var du som skrev om mor med hjerneslag for litt siden?

Min mor fikk det for ti år siden. Først trodde ingen hun skulle overleve, så trodde ingen hun skulle kunne gå eller snakke igjen. Nå lever hun nesten helt som normalt, bare litt nedsatt førlighet.

Men det er selvfølgelig en viss fare for å dø. Det gjelder forsåvidt oss alle.

Gjest mange tanker
Skrevet

Det er det fortsatt sjans for, både med moren din og oss andre.

Ok. Det høres bra ut i mine ører. Godt å høre.

Gjest mange tanker
Skrevet

Det var du som skrev om mor med hjerneslag for litt siden?

Min mor fikk det for ti år siden. Først trodde ingen hun skulle overleve, så trodde ingen hun skulle kunne gå eller snakke igjen. Nå lever hun nesten helt som normalt, bare litt nedsatt førlighet.

Men det er selvfølgelig en viss fare for å dø. Det gjelder forsåvidt oss alle.

Det var oppmuntrende lesing! Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...