Gå til innhold

Anders Breivik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sitat

Breivik som et«kontaktavvergende, litt engstelig, passivt barn, med et manisk preget forsvar med rastløs aktivitet og et påtatt, avvergende smil»

Observert på Statens senter for barne og ungdomspsykiatri 1983

(fra Dagbladet 4 des)

Jeg måtte lese det en ekstra gang for å finne forskjellene på han og meg observert på samme alder.

Sett at Breivik har milde autismevansker som liten gutt, dvs det vi i dag vet er asperger syndrom, så er hans mor mer opptatt av seg selv enn den lille gutten sin (kanskje narsissist) far er så overlegen og arrogant og selvopptatt at når hans eget barn gjør noen små lovbrudd "tagging" ja så kutter han all kontakt.

Det er en tanke og ikke helt usannsynlig etter alt som er kommet frem.

Breivik og jeg har mange likhetstrekk, jeg er selv forbauset, han tallfester følelser, sin egen slitenhet, mennesker m.m.

Han lager egne ord, han er redd for bakteriesmitte, han har sære ideer og tanker... (kan ikke si det er så ukjent)

Men han bruker både sine gode evner og sin manglende empati til noe destruktivt, til å drepe så mange som mulig.

Jeg bruker mine gode evner og min manglende empati på bedre formål på å studere et fag der jeg slipper å forstå andre mennesker i for stor grad.

Dessuten tror jeg verken at jeg kan bli regent i Norge eller tror at jeg er overvåket, men syns ikke egentlig det er så oppsiktsvekkende.

Hadde jeg gjort som jeg har tenkt bombet diverse uønskede foretak hadde nok også jeg kanskje til tider følt meg overvåket? med god grunn.

Som Breivik drives også jeg mer av min egen tanke mer enn av gruppeideologien og fellesskapet som synes så viktig for flertallet.

Dit jeg vil er som følger: Jeg tror man må tenke utenfor begreper som spesielt ondskapsfull, uhyre, umenneskelig, umulig, jeg tror det er snakk om helt andre årsaker, og ut i fra hva media har presentert trenger han ikke en gang være så syk!.

Dessuten står ikke Breivik for meg som symbolet på ondskap i Norge i dag, for meg står slike som Kristoffer sin stefar, en mann som torturerte et lite hjelpeløst barn til døden over lang tid og med glede, for det fikk han knappe 8 år, men slipper ut før...og Kristoffers mor et lite ondskapfult og dumt uhyre De er det flere av.

Breivik hadde imidlertid en "grunn" et høyere mål ved det han gjorde, han hadde faktisk noen "gode" tanker bak det han gjorde. (selv om man ikke er enig)

Kristoffers far nøt å plage et forsvarsløst lite barn, og det det ble ingen rosemarsj for Kristoffer.

Til han og alle de hjelpeløse barn som lider under foreldrevold går nok heller min tanke, for de lider under en ondskap som knapt taes på alvor, men den skaper og sprer ondskap og det forstår jeg.

Brevik hadde i det minste et mål og en grunn med det han gjorde selv om jeg ikke er enig, det er noe annet.

Dessuten er det enklere å stå på to meters hold å skyte mennesker når man både har musikk på ørene og anabole steroider i seg.

Kristoffers far trengte ikke det, han er en av de mennesker jeg ville skutt om jeg fikk anledning (noe jeg heldigvis ikke får), skutt i sinne og fortvilelse over at sånn ondskap får gå fritt i samfunnet, det gjør meg redd, ikke Breivik.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• mariaflyfly

4

• Spenol(1)

4

• Bella Dotte

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Dit jeg vil er som følger: Jeg tror man må tenke utenfor begreper som spesielt ondskapsfull, uhyre, umenneskelig, umulig, jeg tror det er snakk om helt andre årsaker, og ut i fra hva media har presentert trenger han ikke en gang være så syk!.''

Ting som har kommet fram etter at rapporten ble lagt fram for retten - Hans vrangforestillinger om å bli regent i Norge, og kanskje Europa, ideer om deportasjon (bare orde får det til å ringe en bjelle!) av muslimer, tanker om utviklingen av "norske gener" ved massefabrikker for fødsler samt hele hans virkelighetsoppfating om at Norge er i borgerkrig og at han er den som skal redde landet, vitner om at dette er en fyr med relativt store paranoide vrangforestillinger og et fullstendig skrudd syn på verden omkring seg.

''Dessuten står ikke Breivik for meg som symbolet på ondskap i Norge i dag, for meg står slike som Kristoffer sin stefar, en mann som torturerte et lite hjelpeløst barn til døden over lang tid og med glede, for det fikk han knappe 8 år, men slipper ut før...og Kristoffers mor et lite ondskapfult og dumt uhyre De er det flere av.''

Det er meningsløst å veie ulike ondskapsfulle handlinger opp mot hverandre for å finne ut hva som er verst. Begge disse sakene er fullstendig meningsløse og tragiske, det er ikke slik at den ene er verre enn den andre. Skal man da kunne diskutere på den måten, kan man argumentere for at ABB sine handlinger er verre fordi resultatet berørte langt flere ofre og pårørende?

''Breivik hadde imidlertid en "grunn" et høyere mål ved det han gjorde, han hadde faktisk noen "gode" tanker bak det han gjorde. (selv om man ikke er enig) ''

Jeg er veldig spent på å høre hva du mener var "gode tanker" bak det han gjorde. Og nå er jeg sarkastisk.

Skrevet

Jeg klarer ikke å skrive så mye nå, jeg er helt nummen og matt, men jeg er så inderlig enig med deg, du kommer med akkurat de samme tankene som jeg gjør meg om ondskap og galskap.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver.

Min hypotese var at han har paranoid psykose og (trekk av) asperger.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ha, litt stolt av meg selv for akkurat det trodde jeg også.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Dit jeg vil er som følger: Jeg tror man må tenke utenfor begreper som spesielt ondskapsfull, uhyre, umenneskelig, umulig, jeg tror det er snakk om helt andre årsaker, og ut i fra hva media har presentert trenger han ikke en gang være så syk!.''

Ting som har kommet fram etter at rapporten ble lagt fram for retten - Hans vrangforestillinger om å bli regent i Norge, og kanskje Europa, ideer om deportasjon (bare orde får det til å ringe en bjelle!) av muslimer, tanker om utviklingen av "norske gener" ved massefabrikker for fødsler samt hele hans virkelighetsoppfating om at Norge er i borgerkrig og at han er den som skal redde landet, vitner om at dette er en fyr med relativt store paranoide vrangforestillinger og et fullstendig skrudd syn på verden omkring seg.

''Dessuten står ikke Breivik for meg som symbolet på ondskap i Norge i dag, for meg står slike som Kristoffer sin stefar, en mann som torturerte et lite hjelpeløst barn til døden over lang tid og med glede, for det fikk han knappe 8 år, men slipper ut før...og Kristoffers mor et lite ondskapfult og dumt uhyre De er det flere av.''

Det er meningsløst å veie ulike ondskapsfulle handlinger opp mot hverandre for å finne ut hva som er verst. Begge disse sakene er fullstendig meningsløse og tragiske, det er ikke slik at den ene er verre enn den andre. Skal man da kunne diskutere på den måten, kan man argumentere for at ABB sine handlinger er verre fordi resultatet berørte langt flere ofre og pårørende?

''Breivik hadde imidlertid en "grunn" et høyere mål ved det han gjorde, han hadde faktisk noen "gode" tanker bak det han gjorde. (selv om man ikke er enig) ''

Jeg er veldig spent på å høre hva du mener var "gode tanker" bak det han gjorde. Og nå er jeg sarkastisk.

''Jeg er veldig spent på å høre hva du mener var "gode tanker" bak det han gjorde. Og nå er jeg sarkastisk''

Det Madelenemie mener er at Breivik selv med sine vrangforestillinger mente at han hadde gode tanker med det han gjorde. Han trodde at han skulle redde flere mennesker ved å drepe "noen få". Han skulle redde Europa, sitt folk. I Breiviks hode var dette gode tanker. Ikke i Madelenemies hode.

Skrevet

Jeg synes det så ut som om mora hans hadde bedt om hjelp flere ganger fordi hun følte at hun ikke klarte dette alene, men at barnevernet mente at det ikke var alvorlig nok.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg synes det så ut som om mora hans hadde bedt om hjelp flere ganger fordi hun følte at hun ikke klarte dette alene, men at barnevernet mente at det ikke var alvorlig nok.

Jeg også synes det virker slik og psykologen som var inne i bildet den gangen ser ut til å mene at det var morens skyld. For utenforstående er det vanskelig og vite om dette stemmer eller om han hadde det i seg fra han var liten.

Jeg lurer også litt på hvorfor halvsøsteren nektet å snakke med forsvareren til Breivik og har tenkt at det komme av at forsvareren har gått kraftig ut og lagt skylden på moren og Breiviks barndom, noe kanskje ikke halvsøsteren er enig i.

Skrevet

Vet du om symptomer på dette i tidlige barneår kan forveksles med symptomer på omsorgssvikt og overgrep?

Skrevet

Jeg også synes det virker slik og psykologen som var inne i bildet den gangen ser ut til å mene at det var morens skyld. For utenforstående er det vanskelig og vite om dette stemmer eller om han hadde det i seg fra han var liten.

Jeg lurer også litt på hvorfor halvsøsteren nektet å snakke med forsvareren til Breivik og har tenkt at det komme av at forsvareren har gått kraftig ut og lagt skylden på moren og Breiviks barndom, noe kanskje ikke halvsøsteren er enig i.

''Jeg lurer også litt på hvorfor halvsøsteren nektet å snakke med forsvareren til Breivik og har tenkt at det komme av at forsvareren har gått kraftig ut og lagt skylden på moren og Breiviks barndom, noe kanskje ikke halvsøsteren er enig i''

Jeg synes ikke det er så rart. Ved å snakke med dem, så er det en større risiko for at omverdenen kan spore henne opp, og før hun vet ordet av det så har hun en journalist på døra. Opplysninger fra avhøret kan også lekke. ved å følge med på nyetene så vet vi jo hvilken by hun bor i, og hva hun heter til fornavn.

Skrevet

''Jeg er veldig spent på å høre hva du mener var "gode tanker" bak det han gjorde. Og nå er jeg sarkastisk''

Det Madelenemie mener er at Breivik selv med sine vrangforestillinger mente at han hadde gode tanker med det han gjorde. Han trodde at han skulle redde flere mennesker ved å drepe "noen få". Han skulle redde Europa, sitt folk. I Breiviks hode var dette gode tanker. Ikke i Madelenemies hode.

Slik tolket jeg det også.

Skrevet

Ok. Det er mulig jeg var litt kjapp.

Skrevet

Breivik tenkte vel at "målet helliggjør midlene", de han drepte var en del av en høyere plan.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg lurer også litt på hvorfor halvsøsteren nektet å snakke med forsvareren til Breivik og har tenkt at det komme av at forsvareren har gått kraftig ut og lagt skylden på moren og Breiviks barndom, noe kanskje ikke halvsøsteren er enig i''

Jeg synes ikke det er så rart. Ved å snakke med dem, så er det en større risiko for at omverdenen kan spore henne opp, og før hun vet ordet av det så har hun en journalist på døra. Opplysninger fra avhøret kan også lekke. ved å følge med på nyetene så vet vi jo hvilken by hun bor i, og hva hun heter til fornavn.

''Jeg synes ikke det er så rart. Ved å snakke med dem, så er det en større risiko for at omverdenen kan spore henne opp, og før hun vet ordet av det så har hun en journalist på døra. Opplysninger fra avhøret kan også lekke. ved å følge med på nyetene så vet vi jo hvilken by hun bor i, og hva hun heter til fornavn''

Ja, dette har jeg også tenkt på, men nå foregikk jo avhørene på hemmelig sted, men det er kanskje større risiko for at ting skal lekke hvis hun prater med forsvareren enn ved å prate med politiet. Jeg synes forresten det veldig hensynsløst av media og skrive hva hun heter, bor osv. Hva skal vi med disse opplysningene. Liver hennes er vel ødelagt nok om ikke media skal gjøre det enda verre for henne.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vet du om symptomer på dette i tidlige barneår kan forveksles med symptomer på omsorgssvikt og overgrep?

I mange slike tilfeller skal en være forsiktig med å uttale seg om årsak og virkning eller v v.

Skrevet

Hei!

Takk det var virkelig interessant det du skriver.

:)

Skrevet

Hei!

Takk det var akkurat det jeg mente :)

Skrevet

Hei!

Takk det var akkurat det jeg mente :)

Da beklager jeg at jeg misforsto deg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...