Gå til innhold

Anders Breivik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å skrive så mye nå, jeg er helt nummen og matt, men jeg er så inderlig enig med deg, du kommer med akkurat de samme tankene som jeg gjør meg om ondskap og galskap.

Hei!

Hvis det var til meg Bella Dotte, så håper jeg at du ikke ble lei deg, ja for det er en rar, blandet følelse jeg for min del har, av å gjenkjenne noe av meg selv i Breivik, samtidig er jeg glad for at han ikke fikk "min" diagnose. Ikke så mye for min del, jeg har min indre trygghet, men for alle de barn og unge som har autisme.

Jeg vil i vertfall ikke såre noen :) men jeg har følt på dette så lenge, nesten siden 22 juli at det var deilig å få det ut, og enda bedre på noe vis at NHD forstod og ser noe av det samme.

Da er man ikke så alene om sin egen betraktning som ofte kolliderer med andres :) Det liker jeg, får meg til å føle som en del av fellesskapet, noe jeg tror slike som Breivik nettopp ikke gjør.

Det er jo ikke pga av asperger syndrom at man gjør slike ting :)

Før Internet hadde jeg ferdig bombeoppskrifter, dette fordi jeg hadde en plan om noe jeg ville utslette jeg hatet, hva er ikke så viktig, det interessante er at jeg klarte å skaffe meg all nødvendig informasjon jeg trengte for å lage dette, og det når jeg ellers kan ha vansker med å klare mere normale dagligdagse ting...

Forklaringen syns vanskelig selv for meg selv å skjønne...

Men der jeg har min interesse nedlegger jeg enorme krefter, timer og arbeidsinnsats gjerne i lange løp, gjerne i årevis, og selvfølgelig alene.

Håper det går bra med deg.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• mariaflyfly

4

• Spenol(1)

4

• Bella Dotte

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da beklager jeg at jeg misforsto deg! :)

Hei!

Misforstå :) det er noe jeg skjønner at man gjør :) jeg gjør det mye, men etter at jeg fikk diagnosen kan jeg jo mere le av det :)

Slippe bli så sint at jeg vil bombe deg :)

Skrevet

Hei!

Misforstå :) det er noe jeg skjønner at man gjør :) jeg gjør det mye, men etter at jeg fikk diagnosen kan jeg jo mere le av det :)

Slippe bli så sint at jeg vil bombe deg :)

''Slippe bli så sint at jeg vil bombe deg :)''

Takk for det! Tror jeg ;)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Hvis det var til meg Bella Dotte, så håper jeg at du ikke ble lei deg, ja for det er en rar, blandet følelse jeg for min del har, av å gjenkjenne noe av meg selv i Breivik, samtidig er jeg glad for at han ikke fikk "min" diagnose. Ikke så mye for min del, jeg har min indre trygghet, men for alle de barn og unge som har autisme.

Jeg vil i vertfall ikke såre noen :) men jeg har følt på dette så lenge, nesten siden 22 juli at det var deilig å få det ut, og enda bedre på noe vis at NHD forstod og ser noe av det samme.

Da er man ikke så alene om sin egen betraktning som ofte kolliderer med andres :) Det liker jeg, får meg til å føle som en del av fellesskapet, noe jeg tror slike som Breivik nettopp ikke gjør.

Før Internet hadde jeg ferdig bombeoppskrifter, dette fordi jeg hadde en plan om noe jeg ville utslette jeg hatet, hva er ikke så viktig, det interessante er at jeg klarte å skaffe meg all nødvendig informasjon jeg trengte for å lage dette, og det når jeg ellers kan ha vansker med å klare mere normale dagligdagse ting...

Men der jeg har min interesse nedlegger jeg enorme krefter, timer og arbeidsinnsats gjerne i lange løp, gjerne i årevis, og selvfølgelig alene.

Jeg ble veldig overrasket da han ikke fikk asperger som tilleggsdiagnose til den diagnosen han fikk. Jeg var sikker på at det var en blanding.

Skrevet

Hei!

Og der var Madde på PST sine lister...hehehehehe.. kanskje jeg og siden jeg er i tråden.. ;0P

Skrevet

Jeg ble veldig overrasket da han ikke fikk asperger som tilleggsdiagnose til den diagnosen han fikk. Jeg var sikker på at det var en blanding.

:) :)

Hvordan kan du tenke det :) ?

Skrevet

Og der var Madde på PST sine lister...hehehehehe.. kanskje jeg og siden jeg er i tråden.. ;0P

Hei!

:) :) Ja det hadde slått ned som en bombe i bispedømme,

Gjest Elextra
Skrevet

Interessante tanker. To skjebner med enkelte likhetstrekk - to totalt ulike retninger.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

:) :)

Hvordan kan du tenke det :) ?

''Hvordan kan du tenke det :) ?''

Ikke pga. drapene selvfølgelig, men pga. det du nevner selv. Dol kan være ganske lærerikt. Du har lært meg mye om asperger og jeg har lest litt ellers også etter at du begynte og skrive her. Diagnosen han fikk har også interesert meg litt pga. av en helt annen årsak. Derfor tippet jeg en han fikk begge disse diagnosene. Synes det var mye som stemte i begge.

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Veldig interessante tanker. Har selv tenkt for meg det med narsissistisk mor og den faren som er så umoden og ovenpå at han kutter ut sønnen sin når sønnen bare er 15. Og hvordan en sårbar gutt er nødt til å strukturere sin indre verden for å holde ut et slikt liv.

Det er ikke "lov" å si det, men jeg har tenkt på hvor dødsvondt det må ha vært for ABB å vokse opp. Ingen hjalp han, ingen grep inn, og så ble han altså så syk at han fikk tanker om å skulle drepe mange. Det er ikke det samme som stefaren til Kristoffer, som torturerte et barn iskaldt og ondskapsfullt over flere år; det er reneste psykopati. ABB er en forferdelig trist skjebne som også fikk et katastrofalt utløp for mange like uskyldige som han selv var en gang. Fokus burde heller være på å gripe inn når man ser at barn har det vondt, enn å blåse seg opp over sakkyndiges diagnosesetting.

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Jeg synes det så ut som om mora hans hadde bedt om hjelp flere ganger fordi hun følte at hun ikke klarte dette alene, men at barnevernet mente at det ikke var alvorlig nok.

Jeg banner i kirka igjen:

Det finnes faktisk flere foreldre som føler seg som ofre for sine barn og sin situasjon, og som spiller (eller oppriktig føler seg) maktesløse, SAMTIDIG som de er utrolig skadelige for barnet.

"Barnet mitt er så umulig, jeg hanskes ikke med det lenger".

Observatører til stede i stua = oppfører seg stakkarslig og prøver. (Barnet blir glad - mamma er endelig snill.)

Observatører gått hjem = tilbake til samme gamle mindgames og destruktivitet.

Likevel vil noen barn ha forsvart denne forelderen sin til døden. ("hun er min akilleshæl")

Poenget mitt er at hva forelderen kommuniserer til andre er en ting, hva som foregår når ingen andre ser er ikke nødvendig i tråd med det.

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Jeg også synes det virker slik og psykologen som var inne i bildet den gangen ser ut til å mene at det var morens skyld. For utenforstående er det vanskelig og vite om dette stemmer eller om han hadde det i seg fra han var liten.

Jeg lurer også litt på hvorfor halvsøsteren nektet å snakke med forsvareren til Breivik og har tenkt at det komme av at forsvareren har gått kraftig ut og lagt skylden på moren og Breiviks barndom, noe kanskje ikke halvsøsteren er enig i.

Kanskje hun ikke enig, ELLER kanskje hun har taklet barndommen med å stenge av - vil ikke tenke etter hvordan det var, vil ikke forholde seg til det. Lojalitet. Redd for å bli funnet av andre - særlig fordi hun har egne barn å beskytte. Er så overveldet av den forferdelige saken at hun ikke makter mer.

Skrevet

Veldig interessante tanker. Har selv tenkt for meg det med narsissistisk mor og den faren som er så umoden og ovenpå at han kutter ut sønnen sin når sønnen bare er 15. Og hvordan en sårbar gutt er nødt til å strukturere sin indre verden for å holde ut et slikt liv.

Det er ikke "lov" å si det, men jeg har tenkt på hvor dødsvondt det må ha vært for ABB å vokse opp. Ingen hjalp han, ingen grep inn, og så ble han altså så syk at han fikk tanker om å skulle drepe mange. Det er ikke det samme som stefaren til Kristoffer, som torturerte et barn iskaldt og ondskapsfullt over flere år; det er reneste psykopati. ABB er en forferdelig trist skjebne som også fikk et katastrofalt utløp for mange like uskyldige som han selv var en gang. Fokus burde heller være på å gripe inn når man ser at barn har det vondt, enn å blåse seg opp over sakkyndiges diagnosesetting.

Hei!

Enig i det, sånn føler jeg i stor grad det selv også.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Dette med faren er jeg enig , men når det gjelder moren er det vel litt for tidlig å konkludere vel. Vi vet alt for lite til å kunne slå fast at hun var narsisstisk.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Kanskje hun ikke enig, ELLER kanskje hun har taklet barndommen med å stenge av - vil ikke tenke etter hvordan det var, vil ikke forholde seg til det. Lojalitet. Redd for å bli funnet av andre - særlig fordi hun har egne barn å beskytte. Er så overveldet av den forferdelige saken at hun ikke makter mer.

Ja, det blir jo bare synsing både fra min og din side.

Gjest Fridasss
Skrevet

Kan det ikke like godt være at gutten er født uten empati foreksempel? og at han var et vanskelig barn for moren å takle? Vet vi egentlig noe annet?

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Kan det ikke like godt være at gutten er født uten empati foreksempel? og at han var et vanskelig barn for moren å takle? Vet vi egentlig noe annet?

Tror du egentlig det?

Jeg synes ABB virker mer som et ødelagt menneske.

Skrevet

''Hvordan kan du tenke det :) ?''

Ikke pga. drapene selvfølgelig, men pga. det du nevner selv. Dol kan være ganske lærerikt. Du har lært meg mye om asperger og jeg har lest litt ellers også etter at du begynte og skrive her. Diagnosen han fikk har også interesert meg litt pga. av en helt annen årsak. Derfor tippet jeg en han fikk begge disse diagnosene. Synes det var mye som stemte i begge.

Hei!

:)

Jeg tullet egentlig litt med mitt spørsmål til deg.

Skjønner at du tenkte litt sånn.

Det både komiske og interessante for meg selv er også det faktum at jeg er en ganske så stille og fredelig sjel selv, utad, men jeg har både sinne, våpeninteresse og kjemikunnskap.

Og dette til tross for mitt stille liv i kloster tidligere og ikke så mye mer utagerende liv nå heller :).

Min indre frustrasjon som var økende fikk jeg som skrevet tidligere god hjelp med, så ikke kan jeg sette meg over mennesker som er i en totalt annen livssituasjon, som aldri ble møtt, sett, forstått eller hørt.

:) Til slutt, jeg har MYE humor :)

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Dette med faren er jeg enig , men når det gjelder moren er det vel litt for tidlig å konkludere vel. Vi vet alt for lite til å kunne slå fast at hun var narsisstisk.

Vi kommer aldri til å kunne vite nok til å fastslå noe som helst ,så dette blir bare hypoteser basert på magefølelse og egne erfaringer.

Gjest Fridasss
Skrevet

''Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom''

http://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...