Gå til innhold

Anders Breivik

Anbefalte innlegg

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Ja, det blir jo bare synsing både fra min og din side.

Ikke synsing, men mulige motiver.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• mariaflyfly

4

• Spenol(1)

4

• Bella Dotte

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest abcdefgh123
Skrevet

''Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom''

http://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

Han har visstnok empati (eller sympati blir det kanskje?) med dyr.

Noe jeg tipper psykopatjævler som Kristoffers stefar ikke har.

Skrevet

Han har visstnok empati (eller sympati blir det kanskje?) med dyr.

Noe jeg tipper psykopatjævler som Kristoffers stefar ikke har.

Hei!

Jeg har selv asperger syndrom og empati-forstyrrelse, jeg har derimot stor grad av sympati dvs når jeg forstår at noen har det vondt, dyr eller mennesker, da er det som om smerten blir min, jeg blir så fortvilt at jeg vil snu meg vekk, vil ikke se, vil ikke det skal være, vil bare alt skal bli bra, blir så trist at fryser til is inni meg hvis noen har det vondt.

Min psykiater sa en gang dette om psykopater hun har hatt flere i terapi: "psykopater liker å gi andre smerte".

det sjokkerte meg, så jeg glemmer det aldri, for det er så skummelt å tenke på, "like å gi noen smerte".

Skrevet

Jeg banner i kirka igjen:

Det finnes faktisk flere foreldre som føler seg som ofre for sine barn og sin situasjon, og som spiller (eller oppriktig føler seg) maktesløse, SAMTIDIG som de er utrolig skadelige for barnet.

"Barnet mitt er så umulig, jeg hanskes ikke med det lenger".

Observatører til stede i stua = oppfører seg stakkarslig og prøver. (Barnet blir glad - mamma er endelig snill.)

Observatører gått hjem = tilbake til samme gamle mindgames og destruktivitet.

Likevel vil noen barn ha forsvart denne forelderen sin til døden. ("hun er min akilleshæl")

Poenget mitt er at hva forelderen kommuniserer til andre er en ting, hva som foregår når ingen andre ser er ikke nødvendig i tråd med det.

Hei!

Det har du helt rett i.

I Breivik sitt tilfelle så tom. psykologen noe, han så et forhold mellom mor og sønn som ikke var bra.

Det så de i mitt tilfelle også, men det skal mye til å få barn i sikkerhet for foreldre som vet å fremstille ting til sin fordel, men som egentlig skader sine barn, bevisst eller mer ubevisst.

Skrevet

Kanskje hun ikke enig, ELLER kanskje hun har taklet barndommen med å stenge av - vil ikke tenke etter hvordan det var, vil ikke forholde seg til det. Lojalitet. Redd for å bli funnet av andre - særlig fordi hun har egne barn å beskytte. Er så overveldet av den forferdelige saken at hun ikke makter mer.

Hei!

ja slik kan det være,

Noen reiser seg og sier i fra, med ord eller våpen.

Andre tier som om fasaden er viktig, eller er det ens eget indre man er redd for skal bryte sammen om man innser hvilken fortvilet barndom man egentlig hadde.

Skrevet

Ikke synsing, men mulige motiver.

Hei!

Ja det er jeg enig i.

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Hei!

Jeg har selv asperger syndrom og empati-forstyrrelse, jeg har derimot stor grad av sympati dvs når jeg forstår at noen har det vondt, dyr eller mennesker, da er det som om smerten blir min, jeg blir så fortvilt at jeg vil snu meg vekk, vil ikke se, vil ikke det skal være, vil bare alt skal bli bra, blir så trist at fryser til is inni meg hvis noen har det vondt.

Min psykiater sa en gang dette om psykopater hun har hatt flere i terapi: "psykopater liker å gi andre smerte".

det sjokkerte meg, så jeg glemmer det aldri, for det er så skummelt å tenke på, "like å gi noen smerte".

Jeg har også så mye sympati at det kjennes overveldende.

Skrevet

Jeg har også så mye sympati at det kjennes overveldende.

Hei!

Har du noen diagnose?

Jeg er så dårlig jeg på å forstå ting som ikke er eksplisitt uttalt,

kan derfor få høre jeg er kald og ufølsom, blir da lei meg, for ser ikke tegnene på når snørr og snufsing skyldes lei seg og ikke forkjølt, har sagt, "huff er du forkjølt?" da lagde noen sinte øyne til meg og sa " du ser vel lei seg", da ble jeg lei meg for jeg så ikke det og hadde jeg sett det ville jeg nok heller sagt, "Hm hm ja ja du er lei deg, nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, er det noe du vil jeg skal gjøre" feks.

En gang sa jeg da en mor gråt høyt i min bil, "si hvis jeg kan gjøre noe for deg, nå blir jeg usikker", men alt jeg skulle gjøre var å holde det ut, hun ville nemlig gråte noe ut.

(jeg syns sånt er rart, men er det sånn det er, ja så får man gjøre det, sitte stille, puste rolig og tenke snart føler menneske det bedre".

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Kan det ikke like godt være at gutten er født uten empati foreksempel? og at han var et vanskelig barn for moren å takle? Vet vi egentlig noe annet?

Jeg lurer på hvordan et barn på 2-3 år kan være vanskelig å takle hvis det ikke har empati, så lenge det har sympati og ikke er antisosialt?

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Hei!

Har du noen diagnose?

Jeg er så dårlig jeg på å forstå ting som ikke er eksplisitt uttalt,

kan derfor få høre jeg er kald og ufølsom, blir da lei meg, for ser ikke tegnene på når snørr og snufsing skyldes lei seg og ikke forkjølt, har sagt, "huff er du forkjølt?" da lagde noen sinte øyne til meg og sa " du ser vel lei seg", da ble jeg lei meg for jeg så ikke det og hadde jeg sett det ville jeg nok heller sagt, "Hm hm ja ja du er lei deg, nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, er det noe du vil jeg skal gjøre" feks.

En gang sa jeg da en mor gråt høyt i min bil, "si hvis jeg kan gjøre noe for deg, nå blir jeg usikker", men alt jeg skulle gjøre var å holde det ut, hun ville nemlig gråte noe ut.

(jeg syns sånt er rart, men er det sånn det er, ja så får man gjøre det, sitte stille, puste rolig og tenke snart føler menneske det bedre".

Jeg har ikke asperger, men kompleks-PTSD/pf, alt etter hvem som setter diagnosen :)

Jeg har tidligere lest hva du har skrevet om oppveksten din, og kjenner meg godt igjen. Kan ikke så mye om asperger syndrom, men er det en medfødt lidelse eller bare en medfødt disposisjon?

Skrevet

Jeg har ikke asperger, men kompleks-PTSD/pf, alt etter hvem som setter diagnosen :)

Jeg har tidligere lest hva du har skrevet om oppveksten din, og kjenner meg godt igjen. Kan ikke så mye om asperger syndrom, men er det en medfødt lidelse eller bare en medfødt disposisjon?

Hei!

Det er en medfødt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

For min del tydelig tidlig, snakket rart, snirklete, omstendig og sent, noe som ikke er vanlig ved asperger syndrom, men mer ved autisme. (men hvem vet egentlig) Ingen av mine barn har vært så kontaktsvake så min teori der er at miljøet spiller inn i stor grad.

Min autisme har på merksnodige måter beskyttet meg også, kanskje fordi jeg først som voksen skjønte rekkevidden av den forakt min mor hadde for meg.

Men mye kunne vært bedre med mer normale oppvekstvilkår, slik mine barn får :) og det til tross for min funksjonshemning, men vi er jo to som utfyller hverandre det hjelper jo,

Skrevet

Jeg banner i kirka igjen:

Det finnes faktisk flere foreldre som føler seg som ofre for sine barn og sin situasjon, og som spiller (eller oppriktig føler seg) maktesløse, SAMTIDIG som de er utrolig skadelige for barnet.

"Barnet mitt er så umulig, jeg hanskes ikke med det lenger".

Observatører til stede i stua = oppfører seg stakkarslig og prøver. (Barnet blir glad - mamma er endelig snill.)

Observatører gått hjem = tilbake til samme gamle mindgames og destruktivitet.

Likevel vil noen barn ha forsvart denne forelderen sin til døden. ("hun er min akilleshæl")

Poenget mitt er at hva forelderen kommuniserer til andre er en ting, hva som foregår når ingen andre ser er ikke nødvendig i tråd med det.

Men man ber vel ikke om hjelp fordi man har et vanskelig og ulykkelig barn og så later som om alt er greit til barnevern/bup etterpå?

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Men man ber vel ikke om hjelp fordi man har et vanskelig og ulykkelig barn og så later som om alt er greit til barnevern/bup etterpå?

Late som om det er barnet som er vanskelig er det nok mange som gjør, uten å se sin egen rolle. De tar seg sammen når andre er til stede men gir barnet helvete når det er bare de.

Sier ikke at moren hans er sånnn, sier bare at det finnes.

Gjest Fridasss
Skrevet

Jeg lurer på hvordan et barn på 2-3 år kan være vanskelig å takle hvis det ikke har empati, så lenge det har sympati og ikke er antisosialt?

Siden asperger kan være likt autisme ser jeg ikke bort fra at det kanskje ikke er like lett å være mor. Synes det er ganske drøyt å gjette seg frem til at moren er narssistisk. Hadde hun vært lagt inn nå da med sammenbrudd, som jeg tipper hun har?

Gjest abcdefgh123
Skrevet

Siden asperger kan være likt autisme ser jeg ikke bort fra at det kanskje ikke er like lett å være mor. Synes det er ganske drøyt å gjette seg frem til at moren er narssistisk. Hadde hun vært lagt inn nå da med sammenbrudd, som jeg tipper hun har?

Vi vet selvfølgelig ingenting, og burde selvfølgelig strengt tatt ikke gjette forskjellige alternativer heller.

Skrevet

Asperger er en form for autisme, men må ikke blandes sammen med klassisk/infantil/barne-autisme som er en annen diagnose, men har flere likhetstrekk.

Skrevet

I mange slike tilfeller skal en være forsiktig med å uttale seg om årsak og virkning eller v v.

jeg forstår at du ikke ønsker å uttale deg offentlig om en slik sak.

Men hva tenker du på helt generelt grunnlag? Er det mulig at symptomer på gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som feks AS, kan gi symptomer som kan minne om understimulering og vanskjøtsel ?

Gjest grublendeikveld
Skrevet

reagerer på det du skriver her:" Sett at Breivik har milde autismevansker som liten gutt, dvs det vi i dag vet er asperger syndrom, så er hans mor mer opptatt av seg selv enn den lille gutten sin (kanskje narsissist) far er så overlegen og arrogant og selvopptatt at når hans eget barn gjør noen små lovbrudd "tagging" ja så kutter han all kontakt. "

Mener du at fordi om du har fått diagnosen asperger, og din mor er sånn og slik, så er alle mødre til barn med asperger lik din mor? For dette er ikke sant. Du må ikke tro at alle mødre av asperger barn har opplevd akkurat det samme som deg.

og du skriver at faren til abb kuttet all kontakt med abb pga hans oppførsel. hvis du følger med litt i media, så er det siste jeg leste at det var ikke faren som kuttet kontakten, det var abb selv. og ingen andre enn de to vet sannheten om akkurat det. og tro meg, 15 åringer i abbs situasjon, kan så absolutt klare å bryte kontakt med sine egne foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...