Gå til innhold

Revurdering av diagnose - nhd

Anbefalte innlegg

Gjest Hva er mest korrekt.
Skrevet

Det lokale DPS skal gjøre en revurdering av min diagnose, residual schizofreni. Diagnosen ble satt for 3 år siden. Jeg har hatt en samtale med klinikkoverlegen og han sa at begrunnelsen for diagnosen satt på hans avdeling virket tynn, at det ikke var foretatt en test som brukes på psykoselidelser (husker ikke navnet), samt at jeg ikke var noen typisk representant for diagnosen. Han anbefalte meg å levere en skriftlig henvendelse med forespørsel om en revurdering av diagnose. Det gjorde jeg. Tror det kan være en 5-6 uker siden.

Overlegen nevnte at hovedproblemet mitt, konsentrasjonsproblemer også kan være et symptom på en epileptisk sykdom jeg har.

Jeg lurer litt på hva som er vanlig prosedyre når en person skal revurderes i forhold til diagnose. Jeg har ingen kontakt med psykiatrien.

Hvordan foregår en ny utredning?

Bør/skal den helst foretas av psykolog eller psykiater? (her bør det kanskje nevnes at den psykologen som satte diagnosen er sjefspsykolog. Kan det påvirke vurderingen hvis den som skal utrede meg egentlig skal rådspørre sin leder ved usikkerhet?)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Revurdering av diagnose foregår akkurat på samme måte som en hvilken som helst diagnostisering. En bruker strukturerte intervjuer basert på diagnosekriteriene i ICD-10 eller DSM-IV. En tar med alle opplysninger frem til undersøkelsestidspunktet.

Om det utføres av en psykiater eller psykologspesialist, skal være likegyldig. Hovedsaken er at vedkommende er kompetent på denne typen lidelser.

Ved rediagnostisering skal det være likegyldig hvem som har satt den opprinnelige diagnosen.

Gjest Hva er mest korrekt.
Skrevet

Revurdering av diagnose foregår akkurat på samme måte som en hvilken som helst diagnostisering. En bruker strukturerte intervjuer basert på diagnosekriteriene i ICD-10 eller DSM-IV. En tar med alle opplysninger frem til undersøkelsestidspunktet.

Om det utføres av en psykiater eller psykologspesialist, skal være likegyldig. Hovedsaken er at vedkommende er kompetent på denne typen lidelser.

Ved rediagnostisering skal det være likegyldig hvem som har satt den opprinnelige diagnosen.

Jeg har ikke tidligere vært gjennom en slik type diagnostisering med skjemaer og intervjuer. Når jeg ble henvist til DPS var det pga av en "utbrent diagnose". Timene var kun vanlige samtaler. Det er derfor jeg lurer.

Kan du si noe om hvor mange ganger spesialisten vanligvis trenger for å vurdere en diagnose?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...