Gå til innhold

Kverne på ting

Gjest hjelp_til_selvhjelp

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp_til_selvhjelp
Skrevet

Hei,

jeg er en jente i tyveårene som "kverner" veldig på ting. Jeg er student, men har en studiejobb som innebærer prestasjoner, og utfordringer. Dette er veldig gøy og lærerikt (jobber med mennesker), men også at jeg nok skal overskride mine grenser for hva jeg egentlig "tørr" (men så tørr jeg jo alikevel, fordi jeg presser meg selv). På arbeidsplassen har jeg en nær relasjon, som gjør til at ting også blir litt komplisert, noen ganger føler jeg at jeg har jobben kun pga av henne (hun fikk meg "inn" på arbeidsplassen).

Jeg er alltid redd for ikke å prestere og fikse ting, og for å fremstå dårlig. Derfor, om jeg havner i situasjoner jeg føler med utilpass i, kverner jeg på det i ettertid- altså, om jeg nå håndterte denne situasjonen riktig eller på en god måte. Samtidig som jeg er veldig glad i jobben, tar den også på mine krefter, jeg vil så gjerne gjøre det bra, men havner ofte i situasjoner hvor jeg er usikker.

Disse tankene dukker opp fra tid til annen flere dager etter "hendelsen" er skjedd; hvordan ta litt lettere på ting, og legge ting bak seg?

Jeg har vært plaget litt med angst etter et kjærestebrudd for et par år siden, men jeg merker lite til denne "fysiske angsten" som jeg hadde da. Noen ganger får jeg bare "svake" hentydninger i snøringer i halsen og hjertebank, men ikke på jobb. Mest når jeg går inn i store rom med mange mennesker.

Antar jeg har en mild form for sosial angst? Dette hemmer meg jo ikke- da jeg kjører på med jobb, studier og sosialt liv, men vil gjerne ha tips fra "erfarne" om hva man kan gjøre for å hjelpe seg selv.

Gjest ikke så vanskelig
Skrevet