Gå til innhold

Hvorfor virker legene negative?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det handler om kreft hos en ungdom. Der er positive sider og usikkerhet, men det virker som om legene hele tiden skal fortelle oss at de er usikre og ikke vet om han blir frisk. Det bryter ned mer enn det gir pågangsmot. Jeg er sikker på at sykdomsprosessen hadde vært mye bedre med litt positivitet.

Vet du noe om dette, eller har du noen tanker NHD?

Skrevet

Fordi de er ærlige med deg/dere. De kan ikke love noe de ikke kan holde. De gjør jobben sin.

Skrevet

Fordi de er ærlige med deg/dere. De kan ikke love noe de ikke kan holde. De gjør jobben sin.

Jeg forstår veldig godt at de er redd for å si mer enn de kan holde, men jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan ha like mye fokus på det som kan gå bra som det som kan gå dårlig.

For en stund siden var det en som informert om alt det verste som kunne skje, for så å be ungdommen!! ikke miste motet??

Er det ikke på sin plass og si at i beste fall så ... når det faktisk i de aller fleste tilfeller GÅR bra?

Jeg er absolutt ikke den eneste som reagerer på dette.

Skrevet

Leger gir ikke falske forhåpninger rett og slett. Det opplevde vi i alle fall da guttungen ble født med livstruende hjertefeil og det sto om livet opptil flere ganger. De var alltid nøkterne og saklige i sine uttalelser og ga oss overhodet ingen flaske forhåpninger, men reelle fakta. Vi syntes det var helt greit vi da, jeg tror det (for oss i alle fall) hadde vært mye verre om legene hadde sagt at "det går sikkert bra!" og vært kjempepositive og så hadde det gått helt galt. Da hadde vi følt at de ikke hadde fortalt oss sannheten om hvor alvorlig det egentlig var.

Skrevet

Det er stor forskjell på leger. Han som opererte min mor fortalte henne at hun hadde kanskje 3 mnd igjen å leve.

5 uker etter operasjonen begynte hun på cellegift. Legen hun fikk i den forbindelse var veldig positiv og sa at dette kom til å gå bra. Og det gjorde det også. Hun ble helt frisk igjen :-)

Skrevet

Det er stor forskjell på leger. Han som opererte min mor fortalte henne at hun hadde kanskje 3 mnd igjen å leve.

5 uker etter operasjonen begynte hun på cellegift. Legen hun fikk i den forbindelse var veldig positiv og sa at dette kom til å gå bra. Og det gjorde det også. Hun ble helt frisk igjen :-)

Så godt med moren din :) Det er typisk slike ting jeg mener. Hvorfor fokuserer så mange på det negative, når det i de fleste tilfeller går bra?

Er det en bevisst strategi? så skjønner jeg ikke hvorfor iallefall? Greit å informere om mulige utfall, men hvorfor med fokus på det verste?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...