nitty-gritty Skrevet 6. desember 2011 Skrevet 6. desember 2011 Er det mulig å si at noen som er utilregnelig i gjerningsøyeblikket allikevel kan holdes ansvarlig, men da for perioden da de var i ferd med å bli syk? Kan en med schizofreni, for eksempel, merke at han burde søke hjelp? 0 Siter
frosken Skrevet 6. desember 2011 Skrevet 6. desember 2011 ''Er det mulig å si at noen som er utilregnelig i gjerningsøyeblikket allikevel kan holdes ansvarlig, men da for perioden da de var i ferd med å bli syk? Kan en med schizofreni, for eksempel, merke at han burde søke hjelp?'' Det finnes sikker grader av alvorlighet og grader av mulighet for sykdomsinnsikt, men i mange tilfeller vil det være mulig å lære seg å gjenkjenne symptomer på at sykdom er i ferd med å forverres. Dersom man har et sterkt ønske om å unngå nye sykdomsperioder og har fått anledning til å bli bevisst hva som skjer i tidlige sykdomsfaser, så har jeg sett flere eksempler på at mennesker med psykoselidelser kan være i stand til å ta ansvar for egen sykdom. 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Skrevet 6. desember 2011 ''Er det mulig å si at noen som er utilregnelig i gjerningsøyeblikket allikevel kan holdes ansvarlig, men da for perioden da de var i ferd med å bli syk? Kan en med schizofreni, for eksempel, merke at han burde søke hjelp?'' Det finnes sikker grader av alvorlighet og grader av mulighet for sykdomsinnsikt, men i mange tilfeller vil det være mulig å lære seg å gjenkjenne symptomer på at sykdom er i ferd med å forverres. Dersom man har et sterkt ønske om å unngå nye sykdomsperioder og har fått anledning til å bli bevisst hva som skjer i tidlige sykdomsfaser, så har jeg sett flere eksempler på at mennesker med psykoselidelser kan være i stand til å ta ansvar for egen sykdom. Takk for svar Ta eksemplet med trikkemannen. Om han begikk en ny voldshandling, kunne man sagt: "Du kan holdes ansvarlig for dette, for denne gangen burde du ha søkt hjelp i tide"? (Jeg vet forøvrig at han søkte behandling før den første hendelsen, men dette er kun ett eksempel.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.