Gå til innhold

Er jeg unormal?

Anbefalte innlegg

Gjest pinglelina
Skrevet

Har en i nær familie som i flere år truet oss på livet. Han hadde øks, veldig mange våpen og oppførte seg truende. Tok seg også inn i huset vårt med våpen og var voldelig flere ganger.

Nå er det snart jul og jeg vet at jeg minst to ganger kommer til å treffe på dette mennesket i sosiale sammenhenger. Han er idag ganske ufarlig, ihvertfall tror jeg det, det er mest i kjeften han kan være veldig uhøflig.

Er jeg unormal som ikke greier å legge dette bak meg og se at jeg er trygg idag? Om jeg sier dette 100 ganger til meg selv så har jeg angst likevel for dette mennesket. Noen råd?

Gjest Matariki
Skrevet

Syns det er forståelig at du er redd den personen.

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å møte opp i selskapet en gang tror jeg. Hvorfor var han mer truendes før enn nå?

Gjest pinglelina
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å møte opp i selskapet en gang tror jeg. Hvorfor var han mer truendes før enn nå?

Han er idag bare en "skygge" av seg selv. Mangler også våpen så vidt jeg vet.

Han var nok veldig psykisk syk i mange år og det "rablet" skikkelig for han. Tror det er noen psykopattrekk inne i bildet også her.

Gjest pinglelina
Skrevet

Syns det er forståelig at du er redd den personen.

Som du ser i svaret til rose23 så er ikke mannen så veldig farlig idag. Det er jeg som har fått store problemer pga dette. Ikke så morsomt når du har barn og er redd for at de skal bli skadet. Jeg følte meg som en "blekksprut" i mange år.

Gjest Matariki
Skrevet

Som du ser i svaret til rose23 så er ikke mannen så veldig farlig idag. Det er jeg som har fått store problemer pga dette. Ikke så morsomt når du har barn og er redd for at de skal bli skadet. Jeg følte meg som en "blekksprut" i mange år.

Selv om han ikke er farlig i dag sitter vel minnene og følelsene igjen, har du prøvd å bearbeide det?

Ikke det at jeg vet hvordan det foregår. Men jeg tenker at folk som har gjort meg vondt sier noe om dem, det er de som er svake og jeg som er sterk. Da blir det ikke så skummelt lenger, handler vel om å revurdere tanker. Virker som du gjør det og, han var ustabil da han var farlig. Er ikke det nå og er derfor ikke farlig.

Så da går det sikkert bra :)

Gjest pinglelina
Skrevet

Selv om han ikke er farlig i dag sitter vel minnene og følelsene igjen, har du prøvd å bearbeide det?

Ikke det at jeg vet hvordan det foregår. Men jeg tenker at folk som har gjort meg vondt sier noe om dem, det er de som er svake og jeg som er sterk. Da blir det ikke så skummelt lenger, handler vel om å revurdere tanker. Virker som du gjør det og, han var ustabil da han var farlig. Er ikke det nå og er derfor ikke farlig.

Så da går det sikkert bra :)

Ja, jeg har prøvd både det en og det andre. Har besøkt han alene for å overvinne skrekken min, men jeg synes han har veldig kalde øyne og jeg blir redd.

Jeg gruer også for alt tull han kan finne på i familieselskap. Han er ikke normal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en helt normal reaksjon. Det er folk som mener de har PTSD for langt mindre alvorlige traumer enn dette.

Skrevet

Ja, jeg har prøvd både det en og det andre. Har besøkt han alene for å overvinne skrekken min, men jeg synes han har veldig kalde øyne og jeg blir redd.

Jeg gruer også for alt tull han kan finne på i familieselskap. Han er ikke normal.

''Jeg gruer også for alt tull han kan finne på i familieselskap. Han er ikke normal.''

Men MÅ du gå i disse to familieselskapene i jula da? Jeg synes du heller skal beskytte deg selv og prøve og kose deg hjemme i fred og ro eller gjøre noe annet du har lyst til og som gir deg glede.

Gjest Matariki
Skrevet

Beste er jo å holde seg unna sånne folk, men er ikke alltid det er en mulighet. Håper han ikke finner på noe tull, sånt ødelegger mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...