Gå til innhold

Har jeg en tillegsdiagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar58
Skrevet

Jeg har det veldig rotete hjemme hos meg og har ikke ryddet eller vasket hust på 4 år.Det er såvidt jeg orker å dusje 2-3 gr per mnd.

Jeg skulle ha ryddet ute før snøen kommer,men jeg orker bare ikke.

Jeg lever enten på sofaen eller i senga og min daglige trim er til og fra postkassa.

Det begynner snart å bli ett slit å dra i butikken 2-3 ganger i uka.

Jeg orker ikke å snakke med folk.Hele mitt live foregår på nettet,og har sikkert gjort dette i snart 20 år nå.Jeg har en katt,stort fint hus og 6 biler,men de er gamle fra 1989-96.

PGA munntrørrhet har jeg mistet alle tenner oppe untatt 3.

Jeg har dårlig matlyst og oppdager oftere at jeg bare har spist frokost når kl passerer 19.Tvinger i meg 2-4 pølser eller 2 burgere.

Føler jeg er generelt sliten,og synes dagslyset forsvinner for tidlig (kl 16.00)

Bør jeg skaffe meg en dagslyslampe,eller bare spise D vitaminer?

Er usikker på om UPF,Bilolar elelr kanskje bordrline er rett diagnose.

Føler meg helt utenfor samfunnet,og har lite kontakt med mine 2 barn som er eneste familie,siden jeg ble skilt i 1992 og mine foreldre døde i jula 04.

Kan sorg utvikle seg til depresjon? Jeg føler at jeg må sove minst 10 timer i døgnet,men er like trøtt 4 t etterpå.

Sover fra kl 3-11,15-16 og 20-21

Jeg syter og klager,men føler både at ingen forstår meg ,og at jeg maser for mye.

Har ofte suicudale tanker.Men jeg hopper ikke utfor stupet frivillig så lenge jeg har barn i live.

Har gått over fra 20 mg citalopram til 100 mg zoloft,men synes at zoloft nesten ikke virker på meg.

Gjest Matariki
Skrevet

Syns iallefall det er trist å lese dette her, for meg høres det ut som det er opplagt at du sliter ja. Høres faktisk litt sprøtt ut å leve på den måten, eller kanskje nedverdigende er ordet. Søren, du bør jo ha hjemmehjelp.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Syns iallefall det er trist å lese dette her, for meg høres det ut som det er opplagt at du sliter ja. Høres faktisk litt sprøtt ut å leve på den måten, eller kanskje nedverdigende er ordet. Søren, du bør jo ha hjemmehjelp.

Får hjemmehjelp når jeg har rydda huset.Håper jeg rekker det før jul.

Gjest Et skritt og et til
Skrevet

Det høres ut som kosholdet ditt ikke er mye å få vitaminer av. Du burde komme inn i faste rutiner. Sove en normal natt. Legg deg kl 2300 og stå opp kl 0800 eller 0900. Spis sunn mat hver tredje time ca. Tving deg selv ut i frisk luft. Gå minimum en tur hver dag.

At du dusjer såpass sjelden og ikke gjør rent i huset ditt er ikke bra. Og bedrer neppe ditt forhold til omverden.

Du bør begynne i det sakte med litt rengjøring.

Selv har jeg en månedsplan som sier:

De første dagene av måneden: Stua

Den første hele uka i månden: kjøkkenet

Den andre hele uka i månden: Badet og et annet rom

Den tredje hele uka i måneden: Soverommet

De siste dagene i månedene: Gang og spisestue/eller spisested

Med denne planen kan du starte i det små. Ta foreksempel og et kvarter hver ukedag, sett evt på noe musikk i bakgrunnen som du liker. I begynnelsen blir det kanskje bare rydding. Etterhvert får du kanskje vasket også fordi du klarer å holde det ryddig.

Personlig hygiene:

Dusj minimum to ganger i uka. Pass alltid på at du bruker rene klær. Vask deg under armene og evt nedentil hver dag.

Forsøk å finn ting som kan glede deg. Både hjemme når du er for deg selv, men kanskje du kan få komme inn på et dagsenter og treffe andre også. Det er lurt at du ikke er helt avhenging av barna dine, at de også føler at du har andre.

Trening er en lykkepille. Gå derfor en tur hver dag. Og kanskje kan du begynne med noen få styrketreningsøvelser hver dag.

Gjest Matariki
Skrevet

Får hjemmehjelp når jeg har rydda huset.Håper jeg rekker det før jul.

Kan du ikke få hjelp til å rydde da?

Blir det ikke mer rot inni deg og når det er mye rot rundt deg?

Tenk så koselig med ryddig hus og fin duk på bordet, levende lys og en skål med litt godteri :)

Gjest Matariki
Skrevet

Det høres ut som kosholdet ditt ikke er mye å få vitaminer av. Du burde komme inn i faste rutiner. Sove en normal natt. Legg deg kl 2300 og stå opp kl 0800 eller 0900. Spis sunn mat hver tredje time ca. Tving deg selv ut i frisk luft. Gå minimum en tur hver dag.

At du dusjer såpass sjelden og ikke gjør rent i huset ditt er ikke bra. Og bedrer neppe ditt forhold til omverden.

Du bør begynne i det sakte med litt rengjøring.

Selv har jeg en månedsplan som sier:

De første dagene av måneden: Stua

Den første hele uka i månden: kjøkkenet

Den andre hele uka i månden: Badet og et annet rom

Den tredje hele uka i måneden: Soverommet

De siste dagene i månedene: Gang og spisestue/eller spisested

Med denne planen kan du starte i det små. Ta foreksempel og et kvarter hver ukedag, sett evt på noe musikk i bakgrunnen som du liker. I begynnelsen blir det kanskje bare rydding. Etterhvert får du kanskje vasket også fordi du klarer å holde det ryddig.

Personlig hygiene:

Dusj minimum to ganger i uka. Pass alltid på at du bruker rene klær. Vask deg under armene og evt nedentil hver dag.

Forsøk å finn ting som kan glede deg. Både hjemme når du er for deg selv, men kanskje du kan få komme inn på et dagsenter og treffe andre også. Det er lurt at du ikke er helt avhenging av barna dine, at de også føler at du har andre.

Trening er en lykkepille. Gå derfor en tur hver dag. Og kanskje kan du begynne med noen få styrketreningsøvelser hver dag.

Bra innlegg :)

Skrevet

Hei!

Men man kan ikke spise med tre tenner ??

Jeg forstår ingenting, du må jo gå til tannlegen.

Tror ikke man får matlyst når man ikke kan tygge maten?

Akkurat nå syns mine problemer små, i forhold til å ikke ha tenner??

Jeg skal til tannlegen neste uke, men da for å få satt på porselensfronter sånn at overlfaten blir glattere. jeg gruer meg veldig, men nå skjønner jeg at jeg har et lite problem.

De høres veldig forferdlig ut, vil du ikke ha tenner ?

Skrevet

Hei!

Du trenger ikke tenke på dagslyslampe, du trenger tenner, alle mennesker må ha tenner, jeg forstår ikke dette og det opprører meg.

Man kan da heller ikke spise godteri uten tenner til å tygge med,

Jeg syns dette høres veldig rart ut, ja at du tenker på dagslyslampe når du trenger tenner.

Skrevet

Du er klar over at urensligheten din kan være en av hovedgrunnene til at barna dine ikke orker å ha spesielt mye kontakt med deg?

Matariki gir deg en god oppskrift på hvordan du kan ta tak i livet ditt igjen, og gjøre noe med det. Følg denne - hver eneste dag.

Kanskje du bare skulle starte å dusje hver eneste dag? Gjøre det til en fast rutine i hverdagen? Slike ting er kjempeviktig for å øke livskvaliteten.... Tennene dine MÅ du få gjort noe med.. bestill time hos tannlegen imorgen den dag!!

Gjest Bipolar58
Skrevet

Kan du ikke få hjelp til å rydde da?

Blir det ikke mer rot inni deg og når det er mye rot rundt deg?

Tenk så koselig med ryddig hus og fin duk på bordet, levende lys og en skål med litt godteri :)

Har nok med å overleve en dag ad gangen.Må først bestemme meg om jkeg orker å leve 1 mnd til.

Klarer jeg å få renset dressen og stryke skjorta,skal jeg nok klare å dusje også

Skrevet

Jeg har det nesten akkurat som deg. Har bipolar lidelse. Bruker litium. Men jeg dusjer og møter venner i helgene, drikker meg full. Ellers ligger jeg bare i senga og har livet mitt på internett.

Måtte betale 60.000 kr for nye tenner

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har det nesten akkurat som deg. Har bipolar lidelse. Bruker litium. Men jeg dusjer og møter venner i helgene, drikker meg full. Ellers ligger jeg bare i senga og har livet mitt på internett.

Måtte betale 60.000 kr for nye tenner

@miakami: Med din diagnose er en slik livsførsel med alkohol svrt skadelig. Skal du bli bedre/frisk, må du kutte ut alkoholen.

Skrevet

@miakami: Med din diagnose er en slik livsførsel med alkohol svrt skadelig. Skal du bli bedre/frisk, må du kutte ut alkoholen.

ja jeg tror jeg må det

Gjest Bipolar58
Skrevet

Hei!

Men man kan ikke spise med tre tenner ??

Jeg forstår ingenting, du må jo gå til tannlegen.

Tror ikke man får matlyst når man ikke kan tygge maten?

Akkurat nå syns mine problemer små, i forhold til å ikke ha tenner??

Jeg skal til tannlegen neste uke, men da for å få satt på porselensfronter sånn at overlfaten blir glattere. jeg gruer meg veldig, men nå skjønner jeg at jeg har et lite problem.

De høres veldig forferdlig ut, vil du ikke ha tenner ?

Jo,men jeg ungår biff,epler,gulerøtter,og lever godt på pølser,hamburgere,grøt,og brød uten skorpe.Jeg får jo i meg mat,men kvier meg for de utleggene jeg må forskutere med alle nye tenner oppe.Mulig Helfo kan hjelpe meg.

Gjest Matariki
Skrevet

Har nok med å overleve en dag ad gangen.Må først bestemme meg om jkeg orker å leve 1 mnd til.

Klarer jeg å få renset dressen og stryke skjorta,skal jeg nok klare å dusje også

Det er trist at du ikke har noe å glede deg over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...