Gå til innhold

Medisinering: Cipralex og Lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går for tiden på 20 mg cipralex. Gjort det et års tid og ble veldig flat i humøret. Tankene ble mer ordnet men utenom det følte jeg ikke at det hadde så stor effekt.

Begynte med Lamictal (nå 400mg) pga. svingninger i humør (hypoman-depresjon).

Seroquel tar jeg for søvnen. Fikk beskjed om at dette kunne gjøre med døsig og hjelpe meg for å falle i en dypere søvn.

Ser at Seroquel også brukes for å behandle schizofreni og depresjon. Forstår også at medikamenter kan brukes til å behandle forskjellig plager/diagnoser.

Sitter her og føler at det er et lite virrvar i forhold til medisiner.

Lurer på om det er no vits i å gå på Cipralex.. Og om jeg burde hatt en høyere dose Lamictal. Eventuelt en annen medisin for søvnen. Eventuelt noe for tankekjør ?

Synes dette er vanskelig da jeg har hatt mest kontakt med overlege på DPS, som jeg ikke lengre går til. Og hatt mindre kontakt med fastlegen.

Føles slitsomt å ikke ha noen å hendvende seg til som kan fortelle meg om ulike alternativer.

Noen tanker ?

Skrevet

Glemte og nevne at det er en god del angst i hverdagen, noe sosial angst hvor jeg blir stresset.

Gjest nok en dag i morra
Skrevet

Glemte og nevne at det er en god del angst i hverdagen, noe sosial angst hvor jeg blir stresset.

Mine tanker:

Fortsett på Cipralex - kanskje øke litt, hjelper på angst(etter hva jeg har forstått)

Lamictalen tar du et serumspeil på og finner ut hvor du ligger i verdi. Ut fra det kan dere finne ut om det er noe å øke -

Seroquel har jeg liten erfaring med.

For tankekjør + søvn fungerer Zyprexa for mange. Fungerer på tankekjøret mitt i alle fall.(For søvn tar jeg Truxal)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seroquel er nok det beste innen sin klasse for det du sliter med. Når du har brukt Lamictal 400mg en måned eller to, kan det være et forsøk verdt å redusere ig etterhvert fjerne Cipralex.

Skrevet

Seroquel er nok det beste innen sin klasse for det du sliter med. Når du har brukt Lamictal 400mg en måned eller to, kan det være et forsøk verdt å redusere ig etterhvert fjerne Cipralex.

Tenker du da på seroquel for søvnen eller depresjonen ?

Tar opp til 50 mg en halvtime før sengetid. Dosen har variert litt uttifra hvor urolig og mye tankkjør jeg har hatt.

Skal prøve å få til en serumspeil test etter jul for å se om dosen er riktig. Har gått på Lamicatal tre måneders tid. Og for to ukers tid siden gikk jeg fra 200 mg til 400 mg. Overlege anbefalte en økning på 50 mg når jeg merket symptomer på at jeg var på vei inn i en depresjon. Hjelper lamictalen på angsten også ?

Eller finnes det noe alternativ der ?

Mange spørsmål her.. Fastlegen min er alltid kjapp, fiks ferdig så har du fått en ny resept. Skifte fastlege pronto!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...