Gå til innhold

Annerledes virkelighetsoppfatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har gjennom hele livet opplevd verden annerledes enn flertallet. Dette bekrefter både andres reaksjoner, samt min egen erfaring.

Det har jeg også felles med Anders Breivik.

En gang, det var før jeg fikk diagnosen asperger syndrom, forklarte jeg noe som var en helt klar sak, nøye gjennomtenkt og bearbeidet i ensomhet, for min mann, til min overraskelse sa min mann følgende ord, "du trenger hjelp".

jeg husker det som om det var i går, for der stod han foran meg mens jeg kun tenkte klare tanker og sa "du trenger hjelp".

Jeg motsatte meg ikke noe, for jeg viste han ville mitt beste så jeg ble med han.

Og hjelp fikk jeg jo da, vi dro til fastlegen og ikke lang tid etter på kom jeg til voksenhabiliteringen, men heldigvis hadde jeg 3 mnd på å forfatte et arbeide som forklarte det hele, det ble på ca 60 sider og det var på dette grunnlaget de satte diagnosen asperger syndrom, tror jeg. Ja jeg svarte på spørsmål og fylte ut skjemaer, men tror det var mitt hefte med forklaringer som ble det utslagsgivende. Det er kanskje derfor ikke til å undres over min tvil selv om min psykiater er så sikker og mener jeg ikke er selvdiagnostisert.

Egentlig det jeg vil frem til er at bare man har noen tanker litt på tvers av det rådende synet blir man fort stemplet som syk.

jeg er i vertfall glad jeg fikk asperger syndrom diagnose som følge av mine tankerekker og ikke szhisofreni fordi det første innebærer ikke noen medisiner, men det gjør det andre.

Tror til og med man kan bli tvangsbehandlet.

Derfor hvis jeg var Breivik ville jeg heller hatt fengsel enn sykehus-behandling for tenk om han blir tvangsmedisinert?

Bare fordi han har en annen oppfatning enn flertallet?

Det syns jeg er litt tankevekkende og skremmende.

Jeg håper Breivik har det klart for seg alt dette her, men har han bare drevet med politisk arbeide og bombeforberedelser er det jo ikke sikkert han tenker på at han kanskje blir tvangsmedisinert for sine tanker som ikke flertallet har.

Håper noen skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Det er ikke "bare fordi han har en oppfatning som er annerledes enn flertallet". Det er fordi han har en oppfatning som er skadelig for andre.

Skrevet

Jeg er heller ikke så sikker på om det går an å medisinere bort alle tanker og holdninger. Skal bli interessant å se om de greier å medisinere de bort.

Jeg tror etter minne erfaringer at selve innlegelsen på et psykiatrisk sykehus kan ha like stor effekt som medisiner. Ved en innleggelse så begynner man å skjønne at alt det man tenker er feil, og at behandlerne har rett. Man blir kjent med sine behandlere og begynner å stole på dem. Jeg har flere episoder der jeg har blir overtalt til at ting ikke er farlig og etterhvert begynte jeg å stole på dem.

Jeg var redd for krig, at maten var forurenset, redd for å drikke vann, brus osv. jeg var innlagt en stund og ble etterhvert så sulten og tørst at jeg begynte å drikke og så meg rundt på de andre å tenke at jeg bryr meg ikke om det er farlig eller ikke :)

Legene var overbevist at det var medisinen som hadde begynt å virke, men jeg tror sykepleiernes oppfølging og overbevisning hadde like mye å si for min tilfriskning.

Medisinene hjalp nok mye på angstreaksjonene mine, så jeg er ikke mot medisiner, men mener at situasjonen rundt pasienten er vel så viktig.

Skrevet

Det er ikke "bare fordi han har en oppfatning som er annerledes enn flertallet". Det er fordi han har en oppfatning som er skadelig for andre.

Jeg misforstod kanskje litt hva du mente Mademie?... ble kanskje litt galt svar. Lett å begynne å skrive mye om seg selv

:-)

Skrevet

''Jeg håper Breivik har det klart for seg alt dette her, men har han bare drevet med politisk arbeide og bombeforberedelser ''

Han har da drevet med litt mer enn bare "politisk arbeide og bombeforberedelser"...

Skrevet

Jeg misforstod kanskje litt hva du mente Mademie?... ble kanskje litt galt svar. Lett å begynne å skrive mye om seg selv

:-)

Hei!

Nei ditt svar var informativt og fint :)

Mer i den retning jeg lurte på ting.

Jeg har ingen erfaring med psykiatriske sykehus, og jeg håper ikke en frisk mann som kanskje Breivik er, blir medisinert ved tvang, jeg vet ikke helt om han skjønner rekkeviddene av å ikke påklage rapporten som muligens gir han tvunget psykisk helsevern.

Jeg er mer opptatt av at samfunnet må fungere likt for alle, og jeg syns ikke man skal sykeliggjøre meninger fordi om man ikke er enig.

Men jeg vet jo ikke om han er virkelig syk, men jeg har litt mine tvil, men det ser man vel best etter hvert.

Skrevet

''Jeg håper Breivik har det klart for seg alt dette her, men har han bare drevet med politisk arbeide og bombeforberedelser ''

Han har da drevet med litt mer enn bare "politisk arbeide og bombeforberedelser"...

Hei!

Ja men nå tar du det jeg skrev litt ut av sammenhengen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Nei ditt svar var informativt og fint :)

Mer i den retning jeg lurte på ting.

Jeg har ingen erfaring med psykiatriske sykehus, og jeg håper ikke en frisk mann som kanskje Breivik er, blir medisinert ved tvang, jeg vet ikke helt om han skjønner rekkeviddene av å ikke påklage rapporten som muligens gir han tvunget psykisk helsevern.

Jeg er mer opptatt av at samfunnet må fungere likt for alle, og jeg syns ikke man skal sykeliggjøre meninger fordi om man ikke er enig.

Men jeg vet jo ikke om han er virkelig syk, men jeg har litt mine tvil, men det ser man vel best etter hvert.

''Jeg er mer opptatt av at samfunnet må fungere likt for alle, og jeg syns ikke man skal sykeliggjøre meninger fordi om man ikke er enig''

Det e ikke meningene hans som blir sykeliggjort heller. Det er veldig mange som har samme type meninger som Breivik uten at de dermed er syke. Det som er sykt med er divese andre ting som at han tror han er i en krig, han tror han kan blir stilt overfor en millitær domstol, ha tror han kan bli konge i Norge, han tror han kan redde hele Europa fra undergang ved å drepe 77 mennesker + mange mange flere helt psyke tanker. Mannen kan ikke være frisk. Det er helt opplagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...