Gå til innhold

hvordan bli mindre sårbar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så utrolig fort såret. Jeg tar alt personlig. Jeg har så tynn hud at jeg mest har lyst til å krype sammen til en liten ball og bare ligge under dyna å gråte.

Ikke fordi jeg er lei meg, men fordi jeg blir så sliten av å overanalysere alt hele tiden. Jeg klarer ikke slå hodet av. Jeg tolker hver minste nyanse i en setning, i kroppspråkene til de rundt meg, analyserer blikkene til de i gangen.

jeg blir så utrolig sliten. Jeg får ikke hodet til å slå av. Jeg er ikke psyk lenger, men jeg klarer ikke finne en måte å gjøre meg mindre sårbar på. Jeg vil så gjerne klare å komme meg gjennom en dag uten å føle at jeg gjør hverdagen verre for de rundt meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enten SSRI eller metakognitiv terapi.

Du vil uansett ikke greie å lese andres følelser og tanker. Du kan like godt gi opp med en gang og finne noe mer konstruktivt å bruke tankekraften din på.

Skrevet

Enten SSRI eller metakognitiv terapi.

Du vil uansett ikke greie å lese andres følelser og tanker. Du kan like godt gi opp med en gang og finne noe mer konstruktivt å bruke tankekraften din på.

Takk for svar. Vet du har rett, det er derfor jeg forsøker å endre tankemønsteret mitt. Her jeg bor får jeg ikke behandler med avtale og eneste private alternativet koster 900kr timen. Har ikke råd til det nå.

Vet du om det er en bok om metakognitiv terapi jeg kunne brukt på egenhånd?

Gjest fruitcake
Skrevet

Lamictal har en god effekt hos meg mht sårbarhet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Vet du har rett, det er derfor jeg forsøker å endre tankemønsteret mitt. Her jeg bor får jeg ikke behandler med avtale og eneste private alternativet koster 900kr timen. Har ikke råd til det nå.

Nei, dessverre kjenner jeg ikke til noen slik selvhjelpsbok. Du kan prøve disse to linkene:

http://www.kognitiv.no

http://www.mct-institute.com/

Skrevet

Jeg vet om flere: Sjef i eget liv.

Å overvinne lavt selvbilde.

Se deg rundt. En bok om sosial fobi.

Å overvinne sjenase.

Tenk deg glad.

Husker ikke helt forfatterne men det er bl.a. Gillian Butler. Du kan sjekke dem ut på bokkilden.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...