Gå til innhold

Forskjellige meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som lider av angst, stress og generel uro. Hun er i full jobb. Var hos fastlegen nå.

Han mente at hun kunne ta en Sobril (15mg) i ny å ne.

SSRI/SNRI - gjør deg forflata - sex - glem det. Så mange bivirkniner - vektøkning osv. unner jeg deg ikke sa han.

Det er forskjell på legene. NHD - annbefaler nesten alltid SSRI.

Leger og psykriater - har forskillige menige tydligvis.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du følger med her, ville du ha sett at jeg ofte anbefaler benzo til dem som kun trenger det i "ny og ned". Eks. den som tar fly eller holder foredrag og som kanskje trenger en tablett eller to i uken.

Ved større behov anbefaler jeg først psykoterapi deretter evt kombinasjon med ssri. Dette er i tråd med internasjonale retningslinjer.

Skrevet

Hva forskjellige fagfolk mener om Breiviks diagnose sier jo litt om hvor himmelstore forskjeller det kan være! Og schizofreni blir jo ansett for å være en av de enklere diagnosene å sette. Tenk hvor uenige psykologene vil være om f.eks. personlighetsforstyrrelser!

En spesielt artig liten finurlighet i den forbindelse er jo tendensen til ulike sengeposter har overvekt av bestemte diagnoser - ut i fra hvilken diagnose psykiateren på avdelingen har forkjærlighet for! Noen plasser er alle bipoare, andre plasser har alle ptsd, mens noen plasser er pasientene bare stressa.

Så det er nå ei herlig røre alt sammen, som man må ta med ei klype salt.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Olav Femte... Det finnes omtrent like mange meninger som det finnes leger.

Det er sjelden to leger er helt enige med hverandre.

(Vel, satt litt på spissen dette, men det jeg prøver å få frem er at "de lærde strides", som man sier).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...