Gå til innhold

Modenhet og isolasjon

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvordan bli mer moden når man bare driver med å isolerer seg hele tiden?

Når man er så umoden at man ligger langt bak resten, pga. årevis med isolasjon og manglende livserfaring?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Praktisk trening? :-)

Ja, men... jeg fortsetter jo bare med å isolere meg. :-(

Gjest ambrose
Skrevet

Det er lett for meg å si men.. Det er kun du som kan gjøre noe med det.

Hva med å gradvis venne deg til det og tenke på den kunnskap du har om sosial angst osv?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er lett for meg å si men.. Det er kun du som kan gjøre noe med det.

Hva med å gradvis venne deg til det og tenke på den kunnskap du har om sosial angst osv?

Det er bare jeg som kan gjøre noe med det ja. :-) Sant det...

Men det er faktisk som jeg ikke "vil" bryte isolasjonen, og...

Gjest kvirrehvitt
Skrevet

''Ja, men... jeg fortsetter jo bare med å isolere meg.''

Er det det du egentlig ønsker da?

Skrevet

''Ja, men... jeg fortsetter jo bare med å isolere meg. :-(''

Med mindre du får en støttekontakt så er det ingen som kommer på døra di og drar deg med ut, det må du faktisk ta initiativ til selv.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Ja, men... jeg fortsetter jo bare med å isolere meg.''

Er det det du egentlig ønsker da?

Nei, ikke egentlig. Vil gjerne ha meg et nettverk med gode venner...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Ja, men... jeg fortsetter jo bare med å isolere meg. :-(''

Med mindre du får en støttekontakt så er det ingen som kommer på døra di og drar deg med ut, det må du faktisk ta initiativ til selv.

Jeg veit, det er som jeg ikke vil ut...

Skrevet

Er det frivillighetssentral i nærheten der du bor? Røde Kors? Lokalavdeling av Norsk Folkehjelp? Eldresenter der du hjelpe til på kjøkkenet eller der du kan henge opp lapp om at du kan lufte hunder for folk som har problemer med å komme seg ut?

Se også her:

http://www.aktivitetsvenner.no/

Du må starte et sted, ikke tro at alt blir perfekt på første forsøk. Bestem deg for å prøve et eller annet og ikke komme med en eneste "jammen"-motforestilling før det har gått et viss tid. Uansett vil du være noen erfaringer rikere.

Skrevet

Det er vanskelig når man er isolert, fordi man ikke har noen å speile seg i.

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke nødvendigvis at modenhet og livserfaring hører sammen på den måten at det ene gjør det andre.

Jeg tror at moden kan man være i ganske stor grad uten så mye livserfaring. Jeg fikk dette godt forklart en gang av min psykiater, da jeg sa at jeg selv følte meg umoden. Da sa min psykiater "nei du er ikke umoden, du mangler bare en del erfaring".

Så har jeg tenkt en del på dette selv og kommet til at det er noe riktig i det. Fordi man er moden når man feks kan sette sine behov til side for andre, eller når man kan tenke rekkevidden av en handling og la denne være hvis man tenker at det er feil, selv om det kjennes mest lystbetont ut å gjøre en ting.

Jeg mangler livserfaring, den skaffer jeg meg nå i rekkordfart, men inni meg er jeg likevel moden, både i alder og i evnen til å tenke rasjonelt og fornuftig, selv om det kan ta sin tid :). Håper du forstår.

Livserfaring må man nok bryte isolasjonen for å skaffe seg i stor grad, men Internet er jo der et bra tilskudd.

Modenhet tror jeg er vanskeligere, det tror jeg man trenger mer psykiatrisk hjelp hvis man skal få, men jeg vet ikke, det er mer en tanke jeg fikk nå. Jeg fikk den ut i fra å tenke på en del familiemedlemmer som ikke lærer av sine feil og som alltid setter sine egne behov først, det er umodenhet.

Eks. Ikke betale regninger, drikke for mye alkohol, ikke holde avtaler osv osv

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke nødvendigvis at modenhet og livserfaring hører sammen på den måten at det ene gjør det andre.

Jeg tror at moden kan man være i ganske stor grad uten så mye livserfaring. Jeg fikk dette godt forklart en gang av min psykiater, da jeg sa at jeg selv følte meg umoden. Da sa min psykiater "nei du er ikke umoden, du mangler bare en del erfaring".

Så har jeg tenkt en del på dette selv og kommet til at det er noe riktig i det. Fordi man er moden når man feks kan sette sine behov til side for andre, eller når man kan tenke rekkevidden av en handling og la denne være hvis man tenker at det er feil, selv om det kjennes mest lystbetont ut å gjøre en ting.

Jeg mangler livserfaring, den skaffer jeg meg nå i rekkordfart, men inni meg er jeg likevel moden, både i alder og i evnen til å tenke rasjonelt og fornuftig, selv om det kan ta sin tid :). Håper du forstår.

Livserfaring må man nok bryte isolasjonen for å skaffe seg i stor grad, men Internet er jo der et bra tilskudd.

Modenhet tror jeg er vanskeligere, det tror jeg man trenger mer psykiatrisk hjelp hvis man skal få, men jeg vet ikke, det er mer en tanke jeg fikk nå. Jeg fikk den ut i fra å tenke på en del familiemedlemmer som ikke lærer av sine feil og som alltid setter sine egne behov først, det er umodenhet.

Eks. Ikke betale regninger, drikke for mye alkohol, ikke holde avtaler osv osv

Viktig poeng dette her. :-)

Det er ikke på den måten jeg er umoden... sånn sett er jeg voksen og ansvarlig... :-)

Skrevet

Viktig poeng dette her. :-)

Det er ikke på den måten jeg er umoden... sånn sett er jeg voksen og ansvarlig... :-)

Hei!

Se :) det er jo oppløftende :)

Kanskje du kan få timer til en psykiater du kan spørre ut om ting hva angår livet, det er det jeg bruker mine timer til jeg lurer på alt mulig av mellommenneskelige ting, og min psykiater forklarer og jeg tenker over saken og kommer med oppførlgingsspørsmål og noe forstår jeg og andre ting er og blir forunderlige for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...