Gå til innhold

udifferensiert schizofreni

Anbefalte innlegg

Gjest ikke for alltid
Skrevet

Er dette en mild form, kan man bli frisk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er frisk? En person med diabetes som tar sine sprøyter, er i fullt arbeid, fungerer sosialt og i familien og trives med livet, er han frisk? Jeg vil si ja, men han blir syk igjen om ha slutter med insulin. På fagspråket vil en si at han er i remisjon.

Det er svært få personer med schizofreni som blir friske. Men med tidlig intervensjon og korrekt diagnostikk/utredning og behandling, kan opp mot 70% komme i remisjon. Hvis de forstår at de er i remisjon og ikke friske, og dermed fortsetter den gode behandling, kan de holde seg i remisjon for resten av livet.

Udifferensiert schizofreni: Schizofreniene inndels etter hva som er de mest fremtredende symptomer. Symptomer har vist seg å relativt lite å si for prognosen. De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon.

Gjest ikke for alltid
Skrevet

Hva er frisk? En person med diabetes som tar sine sprøyter, er i fullt arbeid, fungerer sosialt og i familien og trives med livet, er han frisk? Jeg vil si ja, men han blir syk igjen om ha slutter med insulin. På fagspråket vil en si at han er i remisjon.

Det er svært få personer med schizofreni som blir friske. Men med tidlig intervensjon og korrekt diagnostikk/utredning og behandling, kan opp mot 70% komme i remisjon. Hvis de forstår at de er i remisjon og ikke friske, og dermed fortsetter den gode behandling, kan de holde seg i remisjon for resten av livet.

Udifferensiert schizofreni: Schizofreniene inndels etter hva som er de mest fremtredende symptomer. Symptomer har vist seg å relativt lite å si for prognosen. De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon.

Takk for det. Da skal jeg komme meg i remisjon, orker ikke mer av dette. Skal få meg utdannelse og jobb, det kan en med diabetes. Altså leve et normalt liv.

''De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon.''

Da tror jeg det er bra prognose for meg, iallefall ikke mye kognitiv svikt bortsett fra hukommelses problemer. Sosialt er jeg ekstremt usikker, har problemer med å forholde meg til "vanlige" folk.

Men remisjon høres bra ut :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...