Gjest ikke for alltid Skrevet 8. desember 2011 Skrevet 8. desember 2011 Er dette en mild form, kan man bli frisk? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2011 Skrevet 10. desember 2011 Hva er frisk? En person med diabetes som tar sine sprøyter, er i fullt arbeid, fungerer sosialt og i familien og trives med livet, er han frisk? Jeg vil si ja, men han blir syk igjen om ha slutter med insulin. På fagspråket vil en si at han er i remisjon. Det er svært få personer med schizofreni som blir friske. Men med tidlig intervensjon og korrekt diagnostikk/utredning og behandling, kan opp mot 70% komme i remisjon. Hvis de forstår at de er i remisjon og ikke friske, og dermed fortsetter den gode behandling, kan de holde seg i remisjon for resten av livet. Udifferensiert schizofreni: Schizofreniene inndels etter hva som er de mest fremtredende symptomer. Symptomer har vist seg å relativt lite å si for prognosen. De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon. 0 Siter
Gjest ikke for alltid Skrevet 10. desember 2011 Skrevet 10. desember 2011 Hva er frisk? En person med diabetes som tar sine sprøyter, er i fullt arbeid, fungerer sosialt og i familien og trives med livet, er han frisk? Jeg vil si ja, men han blir syk igjen om ha slutter med insulin. På fagspråket vil en si at han er i remisjon. Det er svært få personer med schizofreni som blir friske. Men med tidlig intervensjon og korrekt diagnostikk/utredning og behandling, kan opp mot 70% komme i remisjon. Hvis de forstår at de er i remisjon og ikke friske, og dermed fortsetter den gode behandling, kan de holde seg i remisjon for resten av livet. Udifferensiert schizofreni: Schizofreniene inndels etter hva som er de mest fremtredende symptomer. Symptomer har vist seg å relativt lite å si for prognosen. De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon. Takk for det. Da skal jeg komme meg i remisjon, orker ikke mer av dette. Skal få meg utdannelse og jobb, det kan en med diabetes. Altså leve et normalt liv. ''De to viktigste prognostiske faktorer er sosiale ferdigheter og kognitiv funksjon.'' Da tror jeg det er bra prognose for meg, iallefall ikke mye kognitiv svikt bortsett fra hukommelses problemer. Sosialt er jeg ekstremt usikker, har problemer med å forholde meg til "vanlige" folk. Men remisjon høres bra ut 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.