Gå til innhold

Tanker og følelser som ikke samsvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innså i dag at mange av mine problemer er selvforskyldt. Det er min holdning til meg selv som ødelegger. Jeg er ikke verd noe i mine egne øyne. Totalt mislykket.

Har som mål å finne noe positivt ved meg selv eller det jeg foretar meg. Forstår teorien og kan plukke ut egenskaper ved meg selv som blir betegnet som bra eller se hva jeg mestrer. Skriver det ned for å synliggjøre for meg selv, men det blir liksom aldri bra nok for det. Klarer ikke "å tro" på det jeg ser/tenker fordi jeg ikke føler mestring, glede og tilfredshet.

Hvorfor føler jeg bare nederlag, frustrasjon, sinne og tristhet? Føler absolutt ingen ting når jeg forsøker å stille meg selv i et nytt lys. Tankene klarer jeg å styre til å finne det positive, men følelsene mine følger ikke med. Er det flere som opplever det samme som meg?

Hvordan skal jeg klare å endre mitt selvbilde og selvverd når jeg ikke føler meg tilfreds med meg selv? Mister lett motet når jeg ser hvor mye det betyr å kunne kjenne disse gode følelsene for å komme videre i livet mitt, men forstår ikke hvordan jeg skal greie det. Hvordan kan jeg endre/skape nye følelser?

Gjest fruitcake
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her.

Har du forsøkt å bruke logikk over tid til å argumentere med følelsene dine?

Det har hjulpet meg. :)

Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her.

Har du forsøkt å bruke logikk over tid til å argumentere med følelsene dine?

Det har hjulpet meg. :)

Takk for svar :)

Dette er nytt for meg, noe jeg ikke har jobbet med "over tid". Forstår at det må mye tid og arbeid til for å endre så inngrodde følelser/mangel på følelser, men hvordan gjør jeg det i praksis?

Skrevet

les "sjef i eget liv" av Yngve Wilhelmsen. Fantastisk bok, med flotte oppskrifter på å jobbe med seg selv :-)

Gjest mannensin
Skrevet

"Hvordan kan jeg endre/skape nye følelser?"

Det kan ta lang tid å endre/overbevise den "indre stemmen" som forteller deg at du ikke er bra nok.

Les flere bøker som kan gi deg mere kunnskap og selvtillit. Tren mere som gir deg mere overkudd og mestringsfølelse og selvtillit. Hvis man ønsker å bli bedre på noe så er det jo bare å ta steg for steg og ikke være så utålmodig.

Har du prøvd terapi/psykoterapi for å jobbe med underbevisstheten?

Skrevet

"Hvordan kan jeg endre/skape nye følelser?"

Det kan ta lang tid å endre/overbevise den "indre stemmen" som forteller deg at du ikke er bra nok.

Les flere bøker som kan gi deg mere kunnskap og selvtillit. Tren mere som gir deg mere overkudd og mestringsfølelse og selvtillit. Hvis man ønsker å bli bedre på noe så er det jo bare å ta steg for steg og ikke være så utålmodig.

Har du prøvd terapi/psykoterapi for å jobbe med underbevisstheten?

''Det kan ta lang tid å endre/overbevise den "indre stemmen" som forteller deg at du ikke er bra nok.''

Forstår at det vil ta tid (selv om jeg skulle ønske det kunne skje over natten), men er det mulig når jeg ikke føler glede, mestring eller tilfredshet over noe? Kan jeg endre mitt selvbilde når jeg ikke får en "bekreftelse" (en positiv erfaring) på at jeg klarer/er noe?

''Les flere bøker som kan gi deg mere kunnskap og selvtillit.''

Har den boka jeg fikk tips om av "tipset", fant ikke svaret der. Kunnskap tilegner jeg meg relativt lett da jeg er veldig intressert i å forstå "meg selv" og leser mye både i bøker og på nettet. Det jeg ikke får til er å sette kunnskap ut i praksis, forstår på en måte teorien, men følelsene (og tankene) er ikke med på det.

''Har du prøvd terapi/psykoterapi for å jobbe med underbevisstheten?''

Går til behandling, men tror det er mer kognitiv terapi jeg får. Var i den forbindelse jeg forstod hvordan ting hang sammen og at jeg selv er "roten" til de fleste problemene mine... Blir så lei meg for jeg finner ikke ut av det og ser ikke hvordan jeg skal greie å få det livet jeg håper på om jeg ikke klarer å endre meg.

Gjest fruitcake
Skrevet

Takk for svar :)

Dette er nytt for meg, noe jeg ikke har jobbet med "over tid". Forstår at det må mye tid og arbeid til for å endre så inngrodde følelser/mangel på følelser, men hvordan gjør jeg det i praksis?

Har visst glemt meg bort, så beklager sent svar.

Jeg tenker:

Hvorfor føler jeg dette? Uttrykker disse negative følelsene en negativ sannhet ved meg, en delvis sannhet eller ikke sannhet i det hele tatt? (Om disse følelsene

kun uttrykker noe som i virkeligheten bare er delvis sant, er intensiteten, hyppigheten og varigheten av denne følelsen hensiktsmessig?

Følelser er ofte veldig villedende, og man skal derfor like ofte ta dem med en klype salt og ikke tillegge dem mer vekt enn de er verd. Finn eksempler på at den negative følelsen ikke representerer den fulle sannheten om deg på dette området. Motbevis følelsen. Om man gjør dette over tid, er min erfaring at vanskelige følelser blir mindre og mindre dominerende.

Still logiske spørsmål hele veien. De underliggende stikkord er representativitet, mestring og hensiktsmessighet.

Negative følelser og dårlig selvtillit har en tendens til å spre seg som i ild i tørt gress, fra et område til et annet. Det er derfor viktig å nøste i dette, og ikke holde bålet brennende ved stadig å helle bensin på det. Godta ikke negative følelser som en ukritisk sannhet. Still kritiske spørsmål til de vanskelige følelsene.

Det er ingenting som kan slå negative følelser/ dårlig selvfølelse så ned i støvlene som sannheten :)

Skrevet

Har visst glemt meg bort, så beklager sent svar.

Jeg tenker:

Hvorfor føler jeg dette? Uttrykker disse negative følelsene en negativ sannhet ved meg, en delvis sannhet eller ikke sannhet i det hele tatt? (Om disse følelsene

kun uttrykker noe som i virkeligheten bare er delvis sant, er intensiteten, hyppigheten og varigheten av denne følelsen hensiktsmessig?

Følelser er ofte veldig villedende, og man skal derfor like ofte ta dem med en klype salt og ikke tillegge dem mer vekt enn de er verd. Finn eksempler på at den negative følelsen ikke representerer den fulle sannheten om deg på dette området. Motbevis følelsen. Om man gjør dette over tid, er min erfaring at vanskelige følelser blir mindre og mindre dominerende.

Still logiske spørsmål hele veien. De underliggende stikkord er representativitet, mestring og hensiktsmessighet.

Negative følelser og dårlig selvtillit har en tendens til å spre seg som i ild i tørt gress, fra et område til et annet. Det er derfor viktig å nøste i dette, og ikke holde bålet brennende ved stadig å helle bensin på det. Godta ikke negative følelser som en ukritisk sannhet. Still kritiske spørsmål til de vanskelige følelsene.

Det er ingenting som kan slå negative følelser/ dårlig selvfølelse så ned i støvlene som sannheten :)

Tusen takk for svar :)

Skrev ut svaret ditt så jeg kan ha det tilgjengelig og minne meg selv på å være kritisk til det negative i meg. Du forklarer veldig godt og jeg skal forsøke se etter en "ny sannhet" ved meg selv for å etterhvert få en mer realistisk og ikke fullt så ensidig selvfølelse. Det jeg syns er vanskeligst er å finne de positive tingene, for jeg føler ikke noe om dem og da blir jeg usikker på om de er korrekte og det fører til at jeg undervurderer meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...