Gå til innhold

Rusa uten rus

Anbefalte innlegg

Gjest Matariki
Skrevet

Er det vanlig å føle seg rusa og gira når man sliter psykisk?

Spørs vel hva man har av diagnose. Men det er så rart syns jeg, kan le å føle meg "høy" på en måte, selv om jeg ikke har ruset meg. Mister litt "grepet" på meg selv da, en bryr seg jo mindre når man f.eks har drukket alkohol.

Men hvorfor blir jeg sånn uten rus noen ganger?

Har jeg et kjemisk "stoff" i hjernen som gir meg rus?

Skrevet

Hvis man er hypoman eller manisk, eller for den saks skyld overlykkelig eller forelska så kan det minne om en rus, ja. Det kan trolig minne om amfetamin og lignende stoffer.

Det har med kjemi i hjernen å gjøre, uansett ja. Stoffer som dopamin og serotonin spiller inn. (Nevrotransmittere, signalstoffer)

Gjest Matariki
Skrevet

Hvis man er hypoman eller manisk, eller for den saks skyld overlykkelig eller forelska så kan det minne om en rus, ja. Det kan trolig minne om amfetamin og lignende stoffer.

Det har med kjemi i hjernen å gjøre, uansett ja. Stoffer som dopamin og serotonin spiller inn. (Nevrotransmittere, signalstoffer)

Men jeg er ingenting av det der, og det er over nå men var sånn i går. Når jeg tenker meg om kan jeg huske flere episoder, gikk i gruppeterapi og det var grusomt når jeg var sånn. Alt var så morsomt selv tragiske ting, og jeg lo og lo så jeg ristet. Måtte gå på toalettet og vaske fjeset med kaldt vann, "sånn nå er jeg vanlig". Men når jeg kom inn igjen fortsatte jeg å le, skulle tro jeg gikk på noe.

Skrevet

Men jeg er ingenting av det der, og det er over nå men var sånn i går. Når jeg tenker meg om kan jeg huske flere episoder, gikk i gruppeterapi og det var grusomt når jeg var sånn. Alt var så morsomt selv tragiske ting, og jeg lo og lo så jeg ristet. Måtte gå på toalettet og vaske fjeset med kaldt vann, "sånn nå er jeg vanlig". Men når jeg kom inn igjen fortsatte jeg å le, skulle tro jeg gikk på noe.

Noen ler som en avledning. Man ler når man ikke ønsker å forholde seg til noe, når noe blir for leit, for tragisk osv

Gjest Matariki
Skrevet

Noen ler som en avledning. Man ler når man ikke ønsker å forholde seg til noe, når noe blir for leit, for tragisk osv

Ja, mulig det egentlig var en tragisk dag i går. Men er som jeg får "fyllenerver" og etter slike episoder. Gjør ting jeg egentlig ikke vil, gir faen på en måte. Egentlig er jeg ikke sånn. Er sånn da ja, men det er ikke meg...oi nå vet jeg svaret selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...