Gå til innhold

Paranoid Personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest AndreasRR

Hei. Jeg har i det siste følt meg mer deprimert enn før og begynte å lese litt på nett om ulike årsaker og grunner. Da kom jeg over Paranoid Personlighetsforstyrrelse, da jeg leste litt mer om det, var det som om det var slik jeg skulle beskrevet meg selv. Jeg har lenge selv følt at jeg slet med noe, men har også trodd at dette var normalt. Etter mye lesing om Paranoid Personlighetsforstyrrelse har jeg begynt å lure på om dette er noe jeg lider av, og hva skal jeg da gjøre? Burde jeg oppsøke fastlegen eller psykolog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373423-paranoid-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går til fastlegen. Om denne er enig i diagnosen, prøver du ut en lav dose med et antipsykotisk middel. Etter noen uker vil du merke at dine tanker endrer seg.

''Etter noen uker vil du merke at dine tanker endrer seg.

''

Hvordan kan du garrantere det?

''Etter noen uker vil du merke at dine tanker endrer seg.

''

Hvordan kan du garrantere det?

Akkurat på det området, hvor en bruker Ap Som antiskeptika; Nhds ord, så har jeg inntrykk av at det stort sett virker.

Hadde bare det virket like lett på angst og depresjon...

Akkurat på det området, hvor en bruker Ap Som antiskeptika; Nhds ord, så har jeg inntrykk av at det stort sett virker.

Hadde bare det virket like lett på angst og depresjon...

Det holder ikke at du har inntrykk av at det virker, det bør dokumenteres.

Annonse

Gjest paranoid eller ?

Du går til fastlegen. Om denne er enig i diagnosen, prøver du ut en lav dose med et antipsykotisk middel. Etter noen uker vil du merke at dine tanker endrer seg.

1 ) Er det graden av selvinnsikt som er avgjørende for om en får en slik diagnose eller ikke?

2 ) Tilhører man denne båsen om en er overbevist om at ens egne paranoide tanker er den absolutte sannhet ? Det er jo mange som kan føle et sterkt ubehag i en del settinger, men som også har mange alternative forklaringsmåter for ubehaget.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1 ) Er det graden av selvinnsikt som er avgjørende for om en får en slik diagnose eller ikke?

2 ) Tilhører man denne båsen om en er overbevist om at ens egne paranoide tanker er den absolutte sannhet ? Det er jo mange som kan føle et sterkt ubehag i en del settinger, men som også har mange alternative forklaringsmåter for ubehaget.

Du har tydeligvis lest de diagnostiske kriterier. Om en oppfyller disse, har en diagnosen.

Om en tror fult og fast på en slik forestilling, kan det være en paranoid psykose.

Gjest paranoid eller

Du har tydeligvis lest de diagnostiske kriterier. Om en oppfyller disse, har en diagnosen.

Om en tror fult og fast på en slik forestilling, kan det være en paranoid psykose.

''Du har tydeligvis lest de diagnostiske kriterier. Om en oppfyller disse, har en diagnosen.

''

Jeg hadde denne diagnosen en kortere periode uten at jeg helt skjønte hvorfor jeg hadde fått den.

Er det unormalt eller psyk å ofte føle at en ikke kan stole på mennesker? Jeg har opplevd mye vondt i livet, så mye av dette henger nok fortsatt i.

Jeg kan ofte føle meg utrygg og usikker på andre. Men om de vil meg vondt, vet jeg jo ingenting om . Om jeg skulle få en følelse av at en person vil meg vondt eller ikke er til å stole på så så har jeg alltid noen alternative tanker i bakhodet,som forklaring på ubehaget.

Er dette jeg beskriver nok, til å oppfylle diagnosen ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...