Gjest En bedre fremtid please Skrevet 13. desember 2011 Skrevet 13. desember 2011 Er det virkelig vanlig at barn/ungdom med asberger kan utvikle schizofreni i voksen alder? Er det vanlig eller ganske uvanlig? Mitt barn sin psykiater sa dette, høres rart ut i mine ører. Men når jeg selv har schizofreni er vel "barnet" mer disponibel for å få det? Er redd for det... 0 Siter
laban Skrevet 13. desember 2011 Skrevet 13. desember 2011 Både schizofreni og andre diagnoser (f.eks. bipolar) har en arvelig komponent, på den måten at det er overhyppighet i enkelte slekter. Men alle arver ikke alt som "går" i familien, verken fysisk eller psykisk. Asperger har nok tidligere vært forvekslet med både andre utviklingsforstyrrelser og schizofreni. Kombinasjonen finnes vel også - og det kan fremdeles være vanskelig å stille den riktige diagnosen. Jeg synes det høres tvilsomt ut at man er spesielt disponert for å utvikle akkurat schizofreni, _fordi_ man har Asperger. Men jeg er ikke fagperson. 0 Siter
Gjest En bedre fremtid please Skrevet 13. desember 2011 Skrevet 13. desember 2011 Både schizofreni og andre diagnoser (f.eks. bipolar) har en arvelig komponent, på den måten at det er overhyppighet i enkelte slekter. Men alle arver ikke alt som "går" i familien, verken fysisk eller psykisk. Asperger har nok tidligere vært forvekslet med både andre utviklingsforstyrrelser og schizofreni. Kombinasjonen finnes vel også - og det kan fremdeles være vanskelig å stille den riktige diagnosen. Jeg synes det høres tvilsomt ut at man er spesielt disponert for å utvikle akkurat schizofreni, _fordi_ man har Asperger. Men jeg er ikke fagperson. ''Jeg synes det høres tvilsomt ut at man er spesielt disponert for å utvikle akkurat schizofreni, _fordi_ man har Asperger.'' Syns det høres tvilsomt ut jeg og og ble trist når psykiateren hans sa det, enda tristere er det etter at jeg fikk diagnosen schizofreni. Fikk mange diagnoser sønnen min, bla grensepsykotisk tidligere. Og nå som jeg tenker på det, tror min bror hadde schizofreni. Og min sønn minner meg mer og mer om han, livet er skummelt rett og slett. Trist at min bror ikke fikk hjelp, han var virkelig syk han. 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 13. desember 2011 Skrevet 13. desember 2011 Schizofreni er arvelig. Men det er vel de fleste lidelser. Det kan jo være en heldig situasjon at dere vet om risikoen for dette på forhånd. Hvis barnet blir sykt så vet dere litt mer enn andre foreldre om hvordan dere skal takle sykdommen. Dere vet at det finnes hjelp der ute og kan mye om symptomene. hilsen 0 Siter
Gjest En bedre fremtid please Skrevet 13. desember 2011 Skrevet 13. desember 2011 Schizofreni er arvelig. Men det er vel de fleste lidelser. Det kan jo være en heldig situasjon at dere vet om risikoen for dette på forhånd. Hvis barnet blir sykt så vet dere litt mer enn andre foreldre om hvordan dere skal takle sykdommen. Dere vet at det finnes hjelp der ute og kan mye om symptomene. hilsen Javisst vet jo en hel del. Barnet er voksen nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.