Gå til innhold

Vonde følelser

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvordan holder dere ut vonde følelser?

Kan jeg ha en personlighetsforstyrrelse siden jeg ikke klarer det?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Snakker du med noen om dette ?

Ja.

Holder bare ikke ut... skjønner ikke hva meningen med dette er...

Skrevet

Ja.

Holder bare ikke ut... skjønner ikke hva meningen med dette er...

Sitter du mye å grubler ? Eller gjør du daglige aktiviteter ?

Skrevet

Jeg trodde det var fastslått at du hadde en personlighetsforstyrrelse?

Skrevet

Det kommer litt an på hva de vonde følelsene går ut på.

Jeg bearbeider følelsene etter hva jeg tenker, og hva jeg fokuserer på.

Noen eksempler:

Sorg: En lammende følelse av å ha mistet noen. I den første tiden lar jeg sorgen rase, jeg gråter og er ikke helt meg selv. Etter at den første lammende følelsen har lagt seg, tenker jeg som så at nå skal jeg lære å leve uten å ha denne personen i livet mitt. Og så prøver jeg å finne noe positivt å fokusere på.

Sinne: Jeg blir steik forbanna over noe som har skjedd som jeg ser på som en annens feil. Min første tanke er gjerne å skjelle ut vedkommende, banne og steike og kalle vedkommende for de værste ting. Men før jeg kommer så langt, tenker jeg meg om et øyeblikk, og tenker at jeg selv har valgt å komme i denne situasjonen(selv om jeg ikke har det), så hvordan vil jeg løse den på best mulig måte. Jeg vet at å skjelle ut noen, vil bare gjøre ting veldig mye værre, så jeg tilgir vedkommende for hva han har gjort veldig fort for så å gå løs på oppgaven med å løse situasjonen til alles beste.

Hvis jeg deppa: Jeg tenker at det går over. Noen ganger går jeg rett og slett å legger meg, for å være deprimert gjør jeg veldig trøtt. Andre ganger tenker jeg at jeg kan gjøre noe positivt for å bli i bedre humør. Noen ganger kan det være å gjøre husarbeid, andre ganger gjør jeg noe for å gjøre noen andre glade. F.eks sende et hyggelig postkort til min bestemor. Andre ting som hjelper når jeg er deppa er å gå en lang tur i naturen. Da går jeg rundt der i fred og ro og tankene flyter. Og noen ganger hjelper det å høre på musikk jeg liker, og gjerne danse litt. Og så sender jeg en tanke til de som har det værre enn meg, og tenker på alt jeg har å være glad for. Det kan være små ting som at dusjen fungerer eller alt mulig annet av det vi ser på som bagateller.

Det å skrive ned tankene mine hjelper også, for å få ut det som er vondt å sette perspektiv på ting.

Gjest diagnostisering
Skrevet

Jeg trodde det var fastslått at du hadde en personlighetsforstyrrelse?

Nei, det er det ikke.

Skrevet

Det _er_ vondt å ha vonde følelser, og det er slitsomt å holde ut over lengre tid. Jeg synes du skal forsøke å finne aktiviteter som kan avlede deg. Kanskje må du akkurat nå akseptere at du ikke har det noe ok men allikevel forsøke å delta i aktivitet selv om det ikke oppleves spesielt ok.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Sitter du mye å grubler ? Eller gjør du daglige aktiviteter ?

Mye grubling..

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det _er_ vondt å ha vonde følelser, og det er slitsomt å holde ut over lengre tid. Jeg synes du skal forsøke å finne aktiviteter som kan avlede deg. Kanskje må du akkurat nå akseptere at du ikke har det noe ok men allikevel forsøke å delta i aktivitet selv om det ikke oppleves spesielt ok.

Er det utveien?

Skrevet

vonde følelser..... jeg tar meg et glass vin og gråter litt og synes synd på meg selv :-). Men da kan jeg føle meg veldig bra dagen derpå. Vet at det ofte er hormonene som spiller meg et puss.

Det er vel bare psykiateren som kan si noe om du har en personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Har du oppdaget magien klassisk musikk kan ha? . De hjelper meg veldig. Hør på bach f.eks. Jeg får en god følelse da. Og da føler jeg at noe gudommelig passer på meg :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

vonde følelser..... jeg tar meg et glass vin og gråter litt og synes synd på meg selv :-). Men da kan jeg føle meg veldig bra dagen derpå. Vet at det ofte er hormonene som spiller meg et puss.

Det er vel bare psykiateren som kan si noe om du har en personlighetsforstyrrelse.

Men jeg klarer jo ikke gråte... trur ikke jeg klarer å trøste meg selv...

Skrevet

Men jeg klarer jo ikke gråte... trur ikke jeg klarer å trøste meg selv...

Det er ikke alle mennesker som gråter. Men kanskje du greier å ta fram andre følelser?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er ikke alle mennesker som gråter. Men kanskje du greier å ta fram andre følelser?

Nei, ingen. Eneste er at jeg utagerer og roper om hjelp...

Skrevet

Nei, ingen. Eneste er at jeg utagerer og roper om hjelp...

Det må være vanskleig å ikke greie å gråte. Hvis man bruker andre metoder for å få ut følelsene som f.eks å rope så blir man lett misforstått og sett på som gal. ..... Kanskje du kan snakke med noen om dette. Det er bare så dumt at det er så mange teite psykologer som ikke skjønner bæret.

Skrevet

Mye grubling..

Har du noen gang sett noen som har dødd av følelser? Hva med tanker? De er ikke farlige, kun veldig ubehagelige. Vet ikke om det hjelper deg å tenke sånn, men jeg synes det lindrer litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...