Gå til innhold

"drikkepress", hvordan takle fulle mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest what to do now?
Skrevet

Jeg får angst av fulle mennesker/mennesker som drikker litt for mye. Da blir det lett til at jeg også drikker for å greie å ha det litt morsomt.

Problemet er at jeg er psykisk syk (bp 2, ptsd), og bør jo ikke drikke alkohol. Hvordan takler jeg fulle mennesker uten å drikke? Jeg er ikke ¨så veldig tøff akkurat og får en trang til å stikke av. Det kan jeg imidlertid ikke gjøre.

Hvorfor må alle drikke? Mine venner, min mann og slektninger. Jeg kan telle på en hånd de som ikke drikker/er moderate med hensyn til alkohol. Da snakker jeg om sosiale sammenhenger. Ikke noe problem ellers.

Jeg har lyst til å være alkoholfri, men dette synes jeg er veldig vanskelig. Jeg ender også opp som sjåfør når jeg ikke drikker. Det føler jeg meg heller ikke helt kompetent til alltid da jeg er for syk i "svingene" til å kjøre bil. Møter liksom ingen forståelse for alt dette.

Skrevet

Jeg drikker sjelden, og må ofte forklare hvorfor. Jeg sier rett og slett at jeg trives best med å være edru. Og jeg er også klar på det at jeg liker ikke når folk blir for fulle, og da går jeg hjem. (greit å kunne kjøre hjem når jeg ikke vil være der lenger) Jeg unngår å gå på fester med folk jeg vet drikker for mye. Jeg synes det er bortkastet tid å tilbringe tid med overstadig berusede mennesker. Jeg synes rett og slett det er utrivelig, og hvis folk har problemer med å akseptere det, så er det deres problem, ikke mitt.

Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen din la vaere aa drikke seg full?

Skrevet

Kunne du forsøke å forklare dette overfor dine nærmeste? Ikke forvent at de skal holde seg helt unna alkohol, men jeg tror de fleste ville moderere seg litt om de visste at du mistrives i slikt selskap.

Synes i det minste din mann burde ta hensyn og tilby seg å være sjåfør. Ikke nødvendigvis hver eneste gang, men som hovedregel.

Gjest what to do now?
Skrevet

Jeg drikker sjelden, og må ofte forklare hvorfor. Jeg sier rett og slett at jeg trives best med å være edru. Og jeg er også klar på det at jeg liker ikke når folk blir for fulle, og da går jeg hjem. (greit å kunne kjøre hjem når jeg ikke vil være der lenger) Jeg unngår å gå på fester med folk jeg vet drikker for mye. Jeg synes det er bortkastet tid å tilbringe tid med overstadig berusede mennesker. Jeg synes rett og slett det er utrivelig, og hvis folk har problemer med å akseptere det, så er det deres problem, ikke mitt.

Jeg er helt enig med deg og dette gjør jeg også i mange sammenhenger. Da har jeg fått høre at jeg har blitt for "skikkelig", altså ikke noe morsomt med meg lengre.

Gjest what to do now?
Skrevet

Kunne du forsøke å forklare dette overfor dine nærmeste? Ikke forvent at de skal holde seg helt unna alkohol, men jeg tror de fleste ville moderere seg litt om de visste at du mistrives i slikt selskap.

Synes i det minste din mann burde ta hensyn og tilby seg å være sjåfør. Ikke nødvendigvis hver eneste gang, men som hovedregel.

Min mann tar hensyn noen ganger, men ikke alltid dessverre.

Gjest what to do now?
Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen din la vaere aa drikke seg full?

Tror aldri dette har vært et alternativ for han. Jeg er lei av dette.

Skrevet

Tror aldri dette har vært et alternativ for han. Jeg er lei av dette.

Det er merkelig i min verden. Paa begynnelsen av forholdet vaart fortalte jeg samboeren min at jeg er ukomfortabel rundt fulle mennesker. I de aarene vi har vaert sammen har jeg derfor aldri sett han full, kun litt beruset.

Ikke skjoenner jeg hvorfor voksne mennesker skal drive og drikke seg fulle heller.

Gjest what to do now?
Skrevet

Det er merkelig i min verden. Paa begynnelsen av forholdet vaart fortalte jeg samboeren min at jeg er ukomfortabel rundt fulle mennesker. I de aarene vi har vaert sammen har jeg derfor aldri sett han full, kun litt beruset.

Ikke skjoenner jeg hvorfor voksne mennesker skal drive og drikke seg fulle heller.

''Ikke skjoenner jeg hvorfor voksne mennesker skal drive og drikke seg fulle heller.''

Nei, si det. Jeg skjønner vel ikke det jeg heller. Virker som dette forverrer seg i perioder. Han blir humørsyk og veldig urolig. Så drikker han seg full for å bli roligere, virker det som. Han er mye roligere nå enn han var før, men jeg er lei av å kjempe for dette hele tiden. Føler det står og faller på meg om han skal drikke lite eller mye.

Ellers er jo mannen kjempegrei og flink så vi har faktisk godt dager og perioder også :-)

Skrevet

Liker du ikke å drikke så skal du ikke drikke. Og det er særlig ikke lurt når man er psykisk syk. Men du skal vite at de fleste som drikker husker lite av hva som skjer på en fest ol. Det er vel du som får med deg litt for mye. Man er ofte mest opptatt med seg selv på fest så man husker gjerne ikke så mye av hva andre har sagt og gjort.

Synes du skal være stolt av at du er avholdsmann. jeg liker de som er seg selv. Og menn som holder seg edru er vel ofte mer attraktive :-)

hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig med deg og dette gjør jeg også i mange sammenhenger. Da har jeg fått høre at jeg har blitt for "skikkelig", altså ikke noe morsomt med meg lengre.

Ja, jeg er ikke så morsom lenger jeg heller :-) Men jeg er morsom og koser meg med de rette menneskene. Jeg liker godt å gå på fest eller å gå ut å spise med folk som drikker med måte.

De som pleier å drikke for mye, gidder jeg ikke å feste med lenger, så vil de treffe meg får vi treffes edru i andre sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...