Gå til innhold

Eupf? - med mange schzofrenisymptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har slitt opp gjennom tenårene, nærmer seg tyve nå. Var under behandling for noen år tilbake på BUP, uten at vi egentlig fikk noen "diagnose". Symptomene bl. a tilbaketrekking, selvskading, stemmehøring, avflating følelsesmessig, psykotiske episoder. Gikk en stund på en kombinasjon av Fontex og Seroquel i tillegg til polikliniske samtaler. Hadde et par akuttinnleggelser i denne tiden som res. av selvskading. Har et par år nå vært uten medisiner og behandling forøvrig, fungert tilsynelatende ok, bl.a fullført videregående skole. Gradvis blitt mer tilgjengelig og fortalt mer hva hun opplevde. Innrømmer å ha sabotert tidligere behandling, har klart å bl.a gjemme unna medisiner som hun senere tok i store doser.

Har i høst hatt et stort tilbakefall, vært innlagt i flere uker nå. Psykotisk ved innleggelse. Beskriver stemmer, paranoide tanker og ideer, mistenksom, angst. Fullstendig utbrent fysisk. Ønsker hjelp nå og samarbeider (tror jeg) med behandlere. Har fått Zyprexa + Abilify + Litium, virker som om stemmene er fjernere/utydeligere nå.

Iflg henne selv tror ikke legene lenger at hun har noen form for schizofreni, men heller mot eupf. Har visstnok foretatt en del tester. Synes dette høres litt rart ut, med den begrensede kunnskap jeg har om eupf. Synes at noen kriterier kan stemme, men for "få" iht diagnosekriteriene. Samtidig føles en viss "lettelse" kanskje mtp en evt. schizofreni. Selv er hun nokså likegyldig til diagnosespørsmålet "bare jeg får hjelp".

Hva er dette? Innebærer eupf psykoser? Faktiske psykoser som varer i dagevis? Kan hun ha begge deler? Som pårørende sitter man nokså utslitt og lurer, overanalyserer fortiden og er livredd framtiden.

Skrevet

Har ikke noe svar på det du spør om, men kanskje du kunne bedt om å få være med på pårørendesamtale der hun er innlagt?

Skrevet

Synes ikke dette rimer med det jeg vet om eupf (har det selv), denne diag innebærer ikke psykotiske symptomer. Men hun kan ha flere diagnoser, mange har det.

Pårørendesamtale: god ide!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...