Gå til innhold

Hvordan ta en "hvit løgn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører ikke bil lenger pga et angstfall (kommer ikke over dette). Dette er blitt et "tabu" overfor venner og familie som ikke vet om det... Jeg vet at det beste er å være ærlig, å si det som det er, men er det noen annen måte å si årsaken til at jeg ikke kjører lenger som er "troverdig"?

Skrevet

Kanskje forklare at du har opplevd noen skremmende epiosoder med bilkjøring så du trenger en pause fra det å være sjafør.

Jeg ville bli lettet over å høre noen som var ærlig. Men det er jo meg.

Skrevet

Du kan jo si at du har kjørt for fort, eller blitt tatt i fullekjøring...

Jeg synes ofte sannheten er det beste jeg da. Rykter som oppstår pga at folk ikke vet, er ofte værre enn sannheten.

Angst er mer vanlig enn folk tror, og nettopp det at det er tabu, gjør at folk ikke tror at det er så mange som sliter med det.

Jeg har ei venninne som sliter med angst. Før sa hun ikke noe om det, men det at hun nå er åpen om det, gjør at jeg lettere kan være en støtte og en hjelp for henne når hun trenger det.

Skrevet

Bør du unngå det du får angst av?

''Bør du unngå det du får angst av?''

Tja, det kommer vel helt an på situasjonen og hvordan angstanfallet arter seg? Et panikkanfall i trafikken er neppe god eksponeringsterapi for verken sjåfør eller medtrafikkanter... Noen ganger syns jeg man bør ta sine 'forholdsregler' og ta konsekvensen av (midlertidige) begrensninger, både for egen og andres del.

Skrevet

Jeg er enig med Tonette at det beste er å være ærlig, i hvert fall overfor de du stoler på og som står deg nær. Eksempelvis har jeg en venninne som for noen år siden konsekvent trakk seg fra sammenkomster som innebar kollektivtransport, kino, teater, kafe osv med de underligste forklaringer. De fleste rundt henne tok det etter hvert personlig og trodde hun ikke var interessert i kontakt. Da hun fortalte at hun hadde sosial angst i de gitte situasjonene skjønte vi at hun ikke avviste oss, og kunne finne felles løsninger på sosiale settinger.

Men ingen har krav på å vite hvorfor du ikke vil / kan kjøre. Du kan evt uttale noe vagt som at "for tiden passer det dårlig å kjøre / for tiden velger jeg å kjøre kollektivt" om det er din egen bil, "Jeg ønsker ikke å kjøre andres bil" om det ikke er din bil du blir spurt om å kjøre.

Håper du får hjelp med denne angsten, men ikke se på det som et nederlag om du ikke kjører på en stund :)

Skrevet

Hei. Jeg har ei venninne som ikke tørr å kjøre bil fordi hun var med i ei bilulykke for en del år siden. Hun vil ikke høre snakk om at hun skal kjøre en gang og er veldig ærlig på at hun får angst av dette. Ingenting å skamme seg over. Jeg tror annenhver person jeg har snakket med her sier de har angst i perioder. Oppdaget dette etter at jeg ble syk selv. Det er mange andre også som har angst.

Skrevet

Takk for svar på innlegget mitt!

Ærlighet er nok det beste:)

Gjest min erfaring
Skrevet

Takk for svar på innlegget mitt!

Ærlighet er nok det beste:)

''Ærlighet er nok det beste:)''

Nja... ikke alltid...

Skrevet

Jeg har da hørt om en god del som ikke liker å kjøre bil selv om de har førerkort. Jeg ville ikke synes det var det minste rart om du hadde sagt som det var.

Det er sannsynligvis oss andre som er rare - hjernevasket til å synes at det er greit å kjøre bil - det er vel det farligste vi gjør ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...