Gå til innhold

Kroppspråk

Anbefalte innlegg

Skrevet

En pasient som holder ene handa si hardt fast i den andre handa rundt håndleddet,hva forteller det deg NHD ?

Skrevet

Interessant spørsmål. Hvis NHD vil svare, vil jeg slenge til et lignende spørsmål selv: Hva sier det hvis en pasient hele tiden har hendene inni ermene på genseren?

Skrevet

Seriøst. Psykologer/psykiatere er ikke tankelesere og dersom de leser noe konkret ut av noe så lite så kan en lure på hvem som er psykest av behandleren eller pasienten. De tolker nok pasientene mye mer helhetlig og der det verbale får stor plass og det nonverbale også får en plass, men der sammenhengen mellom tanker, ord og handling kanskje er det som de er mest opptatt av.

Å ha armen inni den andre genserarmen kan tyde på at personen fryser, for eksempel. At noen holder seg fast kan bety at de "tar sats" for å si noe eller at de er ubekvemme. Eller det kan bety noe helt annet.......

Skrevet

Interessant dette med kroppsspråk.

Jeg er alltid redd for at behandler skal tro jeg lyver fordi jeg ikke tør å se ham inn i øynene når jeg forteller noe vondt. For jeg har jeg lest at den som ikke ser noen i øynene har noe å skjule... Er ikke så lett å bli klok på...

Skrevet

Hei!

jeg brekker håndøeddene mine og vrir disse rundt ustanselig.

Jeg er ikke nervøs, men tenkte min psykiater kanskje trodde det.

derfor spurte jeg. Min psykiater trodde ikke jeg var nervøs, hun så dette i sammenhengen med min autismediagnose.

Jeg tror vel de setter slike ting i en sammenheng, det kan være mange grunner til at mennesker gjør ting med hendene sine.

Jeg sa til en kvinne "jeg ser du er nervøs for du skjelver" da svarte hun meg "nei jeg er ikke nervøs skjelvingen er medfødt", slik at man må kjenne en person godt for å vite hva kroppsspråk betyr.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er et tema som interesserer meg og som jeg har prøvd å sette meg inn i.

Jeg mener en ikke kan se på en slikt tegn isolert. Det hele må ses i sammenheng med hva som blir sagt, hvordan det sies, og kroppsspråket forøvrig.

Om en ser på noe helt isolert, kan en like godt se noe som bare er en (u)vane.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...