Gå til innhold

Alkoholisme.

Gjest Mr. Remlow

Anbefalte innlegg

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Jeg har sett at det her på forumet er mange som skriver inn om bruken av alkohol rundt juletider, som fører til mange tragedier.

Jeg vil gjerne få skrive noe om alkoholisme, som mange lider under.

Alkoholisme er en sykdom. En arvelig sykdom.

Det er ikke noe man ber om å få.

Det er en sykdom som kan ta livet av deg, og det finnes ingen kur.

Men det finnes behandling.

Det er en sykdom man må jobbe med, og somme tider bekjempe, resten av livet.

De har funnet genet som gjør at enkelte mennesker er disponerte for dette.

Det handler ikke om mangel på viljestyrke.

Noen av de største kunstere, f.eks skuespillere, er alkoholikere, og er det noe de IKKE mangler så er det viljestyrke!

Man skal ikke skamme seg over å være alkoholiker.

Det er ikke din skyld at du har denne sykdommen, det er som sagt ikke noe man ber om å få.

Ei skal man heller skamme seg over tilbakefall.

For man lærer, og etterhvert gjør man det bedre.

Dette er ikke skrevet for å forsvare, eller unnskylde alkoholikere.

Tvert imot.

Det er naturligvis ens plikt å søke hjelp, da dette ikke er noe som bare rammer en selv, men også omgivelsene og andre mennesker rundt en.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes det er nettopp det du gjør: Fraskriver den enkelte ansvaret.

Det er ikke nok å ha genet, en må også drikke ganske mye for å få dette problemet.

Tross genet vil en ikke få noen problemer om en ikke også drikker.

Skrevet

Det er ikke nok å ha genet, en må også drikke ganske mye for å få dette problemet.

Enig med deg.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

"Det er naturligvis ens plikt å søke hjelp, da dette ikke er noe som bare rammer en selv, men også omgivelsene og andre mennesker rundt en."

En forklaring er ikke det samme som å fraskrive seg ansvar.

Skrevet

"Det er naturligvis ens plikt å søke hjelp, da dette ikke er noe som bare rammer en selv, men også omgivelsene og andre mennesker rundt en."

En forklaring er ikke det samme som å fraskrive seg ansvar.

I stedet for aa soeke hjelp som foerste bud for aa ta ansvar, saa kan man la vaere aa drikke saa mye at man blir alkoholiker (om dette betyr aa unngaa alkohol helt eller kun drikke en enhet eller eller er ikke av betydning).

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

I stedet for aa soeke hjelp som foerste bud for aa ta ansvar, saa kan man la vaere aa drikke saa mye at man blir alkoholiker (om dette betyr aa unngaa alkohol helt eller kun drikke en enhet eller eller er ikke av betydning).

Jeg har ikke så stor tro på dette med såkalt "kontrolert" drikking.

Jeg kommer fra en familie hvor det er flere alkoholikere, og har sett dette slå feil gang på gang.

Totalt avhold tror jeg er eneste løsning for de som er alkoholikere.

Det jeg skrev er ikke noe jeg har funnet på av meg selv. Det er forskning fra bl.a USA som har vist dette.

Jeg beklager virkelig hvis jeg støter noen med det jeg skrev, det var ikke min hensikt med dette.

Gjest pissesintheletiden
Skrevet

Og hvis en vet at en har denne sykdommen så kan en gjøre noen grep for å skjerme barn i forestående høytid.

For jeg regner ikke med at du mener at selv om en alkoholiker så er en dum?

Skrevet

Jeg har ikke så stor tro på dette med såkalt "kontrolert" drikking.

Jeg kommer fra en familie hvor det er flere alkoholikere, og har sett dette slå feil gang på gang.

Totalt avhold tror jeg er eneste løsning for de som er alkoholikere.

Det jeg skrev er ikke noe jeg har funnet på av meg selv. Det er forskning fra bl.a USA som har vist dette.

Jeg beklager virkelig hvis jeg støter noen med det jeg skrev, det var ikke min hensikt med dette.

Du stoeter ikke meg, men jeg synes gen-unnskyldningen er daarlig. Vi har alle ting vi maa ta ansvar for, enten det er en hang til alkoholisme eller et eksplosivt sinne eller en enorm appetitt. Aa langt paa vei si: "Det eneste du potensielt kan anklages for er aa ikke soeke hjelp" synes jeg er aa dra gen-kortet for langt.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Og hvis en vet at en har denne sykdommen så kan en gjøre noen grep for å skjerme barn i forestående høytid.

For jeg regner ikke med at du mener at selv om en alkoholiker så er en dum?

Nei, selvsagt ikke.

Skrevet

For å kvitte seg med en avhengighet kreves det viljestyrke.

Jeg kjenner en mann som har en tendens til å bli avhengig av flere ting (ikke rusmidler). Han innrømmer at han ikke vil nok for å klare å slutte, for nytelsen ved "rusen" overgår viljen til å ville ta tak i problemet.

Skrevet

Du stoeter ikke meg, men jeg synes gen-unnskyldningen er daarlig. Vi har alle ting vi maa ta ansvar for, enten det er en hang til alkoholisme eller et eksplosivt sinne eller en enorm appetitt. Aa langt paa vei si: "Det eneste du potensielt kan anklages for er aa ikke soeke hjelp" synes jeg er aa dra gen-kortet for langt.

Klokt skrevet :)

Skrevet

Noen som er avhengig av noe har ikke noe avhengighetsgen.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Noen som er avhengig av noe har ikke noe avhengighetsgen.

Hvordan vet du det? Noe du kan vise til?

Bare lurer altså. Fint med debatt.

Det er ingen som VELGER å bli alkoholiker.

Skrevet

Jeg er enig med deg i dette. Problemet er jo at i samfunnet vårt er det ofte mye drikking, ihvertfall her hvor jeg bor. Er man da disponert, har dette genet, vil det jo bli lettere å bli avhengig.

Har også "lært" at de fleste alkoholikere i familien ikke vil innse selv at de har et problem. Er dette et symptom på denne sykdommen? Jeg har sett mennesker omtrent drikke seg ihjel, men enda innrømmer de ikke at de ikke må røre alkohol. De bare fortsetter.

Synes det blir litt for enkelt å skylde på at dette er en sykdom uten at personen skal ha noe som helst ansvar selv. Jeg er sint på alle disse som forsurer livet vårt, men jeg har kanskje ikke rett til dette heller? Det er jo en sykdom...

Skrevet

Jeg er enig med deg i dette. Problemet er jo at i samfunnet vårt er det ofte mye drikking, ihvertfall her hvor jeg bor. Er man da disponert, har dette genet, vil det jo bli lettere å bli avhengig.

Har også "lært" at de fleste alkoholikere i familien ikke vil innse selv at de har et problem. Er dette et symptom på denne sykdommen? Jeg har sett mennesker omtrent drikke seg ihjel, men enda innrømmer de ikke at de ikke må røre alkohol. De bare fortsetter.

Synes det blir litt for enkelt å skylde på at dette er en sykdom uten at personen skal ha noe som helst ansvar selv. Jeg er sint på alle disse som forsurer livet vårt, men jeg har kanskje ikke rett til dette heller? Det er jo en sykdom...

Jeg er ikke helt avholds selv, men jeg har blitt mer og mer oppgitt over at alkohol skal være et så viktig sosialt lim i samfunnet.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Jeg skrev ikke at personen ikke skal ha noe som helst ansvar selv.

Selvfølgelig skal man det, akkurat som vi andre må ta ansvar for våre evt. sykdommer.

Jeg mente innlegget som en _forklaring_ på alkoholisme.

Det er ingen som _velger_ å bli alkoholiker.

Jeg har lært dette i en gruppe for pårørende til alkoholikere.

Med denne kunnskapen forstod jeg ting bedre.

Det gav meg svar på hva jeg selv ikke kunne begripe.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Jeg er ikke helt avholds selv, men jeg har blitt mer og mer oppgitt over at alkohol skal være et så viktig sosialt lim i samfunnet.

Der er jeg helt enig med deg.

Selv boikotter jeg alkohol. Har ikke drukket alkohol på over 12 år.

Men det skyldes også alle medisinene jeg bruker...Ikke helt bra å kombinere med alkohol.

Skrevet

Jeg skrev ikke at personen ikke skal ha noe som helst ansvar selv.

Selvfølgelig skal man det, akkurat som vi andre må ta ansvar for våre evt. sykdommer.

Jeg mente innlegget som en _forklaring_ på alkoholisme.

Det er ingen som _velger_ å bli alkoholiker.

Jeg har lært dette i en gruppe for pårørende til alkoholikere.

Med denne kunnskapen forstod jeg ting bedre.

Det gav meg svar på hva jeg selv ikke kunne begripe.

''Det er ingen som _velger_ å bli alkoholiker.''

Det er da mange som velger aa drikke for mye og for ofte. At de ikke kobler dette med alkoholisme fratar de ikke fra aa ta et valg.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

''Det er ingen som _velger_ å bli alkoholiker.''

Det er da mange som velger aa drikke for mye og for ofte. At de ikke kobler dette med alkoholisme fratar de ikke fra aa ta et valg.

Ja, det er mange som velger å drikke for mye og for ofte, såkalt alkoholmisbruk. Men da er man ikke nødvendigvis AVHENGIG av alkohol.

Det er der forskjellen er. Ingen velger å bli avhengig av noe som helst. Akkurat som med tobakk. Ingen som begynner å røyke satser på en fremtidig avhengighet.

Og alle som røyker vet at "det ikke bare er å slutte", som mange sier. Sånn er det for alkoholikere også.

Jeg syns det er trist at folk ser på alkoholikere som "fyllikker som bare kan takke seg selv", og "hvorfor kan de ikke bare slutte".

Jeg tenkte selv slik, til jeg begynte i gruppe for pårørende til alkoholikere. Og da jeg lærte mer om hvordan det hang sammen forstod jeg dette bedre.

Da forstod forresten også alkoholikeren hvorfor.

And when you know better, you do better.

Skrevet

Ja, det er mange som velger å drikke for mye og for ofte, såkalt alkoholmisbruk. Men da er man ikke nødvendigvis AVHENGIG av alkohol.

Det er der forskjellen er. Ingen velger å bli avhengig av noe som helst. Akkurat som med tobakk. Ingen som begynner å røyke satser på en fremtidig avhengighet.

Og alle som røyker vet at "det ikke bare er å slutte", som mange sier. Sånn er det for alkoholikere også.

Jeg syns det er trist at folk ser på alkoholikere som "fyllikker som bare kan takke seg selv", og "hvorfor kan de ikke bare slutte".

Jeg tenkte selv slik, til jeg begynte i gruppe for pårørende til alkoholikere. Og da jeg lærte mer om hvordan det hang sammen forstod jeg dette bedre.

Da forstod forresten også alkoholikeren hvorfor.

And when you know better, you do better.

''Jeg syns det er trist at folk ser på alkoholikere som "fyllikker som bare kan takke seg selv", og "hvorfor kan de ikke bare slutte".''

Det er da langt mellom dette synspunktet og det du forfekter i denne traaden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...