Gå til innhold

Hva er dette tegn på?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg tror dette innlegget passer på psykiatriforum.

En person som tidligere var i jobb og forsørget seg selv har blitt veldig egoistisk og frekk. Bor seg til hos andre og ser ikke ut til å ha dårlig samvittighet for ikke å betale for seg og lever utelukkende på andre. Låner penger av andre igjen og flere tusen kroner kan være borte på kort tid uten at noen egentlig vet hva det har gått til. Betaler ikke dette tilbake. Jobber ikke for tiden og ser heller ikke ut til å egentlig ville jobbe eller ta kontakt med nav for penger til livsopphold. Hvis penger blir tatt opp som et tema så bare går h*n.

Hva i alle dager er problemet til vedkommende og hva kan det være pengene til?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Rusmisbruk? Spilleavhengighet?

Såkalt parasittær livsstil er et antisosialt trekk.

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

Rusmisbruk? Spilleavhengighet?

Såkalt parasittær livsstil er et antisosialt trekk.

Kan et slikt antisosialt trekk bare dukke opp senere i livet? Vedkommende har som sagt ikke vært slik hele tiden, bare de siste årene.

Gjest YotoHama
Skrevet

Kan et slikt antisosialt trekk bare dukke opp senere i livet? Vedkommende har som sagt ikke vært slik hele tiden, bare de siste årene.

Hva med angst og fornektelse? Kan være at personen har sosial angst og skammer seg for dette. Og evt. har gitt opp livet. Deprimert, gi faen holdning og lar seg selv forfalle..

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

Hva med angst og fornektelse? Kan være at personen har sosial angst og skammer seg for dette. Og evt. har gitt opp livet. Deprimert, gi faen holdning og lar seg selv forfalle..

Sikkert deprimert i en eller annen grad. Men jeg da vært borti en del deprimerte mennsker som ikke lever som parasitter uansett hva de sliter med. Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen andre med slike parasittendenser. Det er ekstremt provoserende og jeg lurer på om det er noen gang kan bli forandring når det virker som ingenting vil gå inn. Kan man f.eks spørre rett ut om vedkommende har et rusproblem? Jeg antar svaret uansett vil være nektende, og hvordan skal man da kunne vite hva som er sant...

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Sikkert deprimert i en eller annen grad. Men jeg da vært borti en del deprimerte mennsker som ikke lever som parasitter uansett hva de sliter med. Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen andre med slike parasittendenser. Det er ekstremt provoserende og jeg lurer på om det er noen gang kan bli forandring når det virker som ingenting vil gå inn. Kan man f.eks spørre rett ut om vedkommende har et rusproblem? Jeg antar svaret uansett vil være nektende, og hvordan skal man da kunne vite hva som er sant...

Jeg syns at omgivelsene rundt ham/henne burde slutte med å gi vedkommende penger og husly, og si at nok er nok.

Da kommer det kanskje frem hvorfor h*n er en parasitt også...

Skrevet

''Det er ekstremt provoserende og jeg lurer på om det er noen gang kan bli forandring når det virker som ingenting vil gå inn.''

Jeg tror det er vanskelig å konfrontere slike ting så lenge noen er villig til å la seg utnytte. Klarte man å lage en felles front der ingen lot vedkommende bo hos seg og ingen gav h*n penger, ville det sannsynligvis blitt betraktelig enklere å komme til bunns i uvesenet.

mvh

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

''Det er ekstremt provoserende og jeg lurer på om det er noen gang kan bli forandring når det virker som ingenting vil gå inn.''

Jeg tror det er vanskelig å konfrontere slike ting så lenge noen er villig til å la seg utnytte. Klarte man å lage en felles front der ingen lot vedkommende bo hos seg og ingen gav h*n penger, ville det sannsynligvis blitt betraktelig enklere å komme til bunns i uvesenet.

mvh

En konfrontasjon er nok nært forestående, og hvis jeg skulle få spørsmål selv, kommer jeg ikke til å låne vekk en krone eller tilby overnatting.

Jeg vil anta at en slik konfrontasjon vil føre til at vedkommende stikker av uten å si fra hvor. Og nå er alle venner og bekjente brukte opp, og da er det kanskje gata neste.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvor gammel var vedkommend da endringen skjedde? Var det noe annet som skjedde da eller like før?

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

Hvor gammel var vedkommend da endringen skjedde? Var det noe annet som skjedde da eller like før?

I siste halvdel av trettiårene. Jeg kan ikke si jeg vet om noe spesielt som skjedde rett før dette, men vi har heller ikke daglig eller tett kontakt. Vedkommende har nok alltid vært mest opptatt av seg og sitt og er totalt upraktisk på alle måter. Men denne parasittoppførselen er noe helt nytt.

Skrevet

En konfrontasjon er nok nært forestående, og hvis jeg skulle få spørsmål selv, kommer jeg ikke til å låne vekk en krone eller tilby overnatting.

Jeg vil anta at en slik konfrontasjon vil føre til at vedkommende stikker av uten å si fra hvor. Og nå er alle venner og bekjente brukte opp, og da er det kanskje gata neste.

Det må gå an å stille spørsmål, ex "hva bruker du alle pengene til?" og "har du planer om å finne deg et bosted for deg selv?"

Gjest vil gjerne forstå
Skrevet

Det må gå an å stille spørsmål, ex "hva bruker du alle pengene til?" og "har du planer om å finne deg et bosted for deg selv?"

Spørsmålet har blitt stilt. Da bare går h*n.

Skrevet

Spørsmålet har blitt stilt. Da bare går h*n.

Au. Da ville jeg definitivt sagt at jeg er bekymret for hva som foregår og at jeg ikke låner ut mer før jeg får vite noe om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...