Gå til innhold

Tilbakevendende depresjoner, medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mann, 35. Har hatt periodevise depresjoner fra ungdomskole. I tidlige tjueår fikk jeg diagnosen F32.2 fra en DPS. Usikkert om psykotisk, men klar tendens til selvhenføring, sto det i journalen.

Etter det stadige periodevise depresjoner. Mest av atypisk form, ser det ut som, sover mer enn normalt, meget slapp, ellers typiske depressive symptomer. Tror kanskje jeg er "soft bipolar" e.l. Noen korte perioder føler jeg meg meget energirik, vanskelig for å sitte stille. Men ikke nødvendigvis glad, mer aggressiv, "på hugget". Eller jeg kan gå inn i "tullemodus", samboer bemerker "så rar du er". Uansett, dette er et mindre problem.

Nå er jeg deprimert igjen. Når jeg tenker meg om ser jeg at det depressive kommer om vinteren, nesten uten unntak. Oktober-desember, det er ofte det verste. Som regel bedring om våren. Dette har gjentatt seg omtrent så lenge jeg kan huske.

Har før brukt Cipramil to ganger mot depresjon. Begge ganger god virking. Samt Johannesurt som "selvmedisinering" flere ganger, med varierende resultat. Noe jeg oppdaget: Når jeg slutter med disse medisinene får jeg gjerne energirike episoder som kan minne om hypomani. Jeg gjentar: Når jeg slutter med dem. Det har jeg aldri hørt om, men sånn er det altså for meg.

Til poenget: Jeg føler meg altså deprimert nå. Hvis dette fortsetter ønsker jeg medisin. Har lest på nett og kommet fram til at Wellbutrin virker bra, særlig siden jeg er så slapp og sover så mye. Er redd for kognitive bivirnkinger, som å glemme ord, forekommer det på Wellbutrin? Er det annet jeg kan prøve, eller virker Wellbutrin bra?

Skrevet

Jeg har forresten ingenting å tape. Så jeg kan prøve hva som helst, det som virker best. Men hvis språkproblemer med noen medisiner ønsker jeg helst noen andre. Følte at jeg begynte å bytte om på a og e på Cipramil, men kanskje jeg bare er hypokonder.

Skrevet

Jeg føler forresten at folk infiltrerer meg. Når jeg er sammen med andre føler jeg at jeg blir påvirket. Jeg føler behov for lang aleneperiode bare får å høre mine egne tanker. Jeg har problemer med tilbakevendende suicuadle tanker. Faktisk ikke plan om selvmord, bare at jeg ser for meg at jeg gjør det. Dette er veldig grafisk. Jeg har ingen plan. Har ikke ork. Har ikke en gang lyst til å ha ork. Ønsker bare å sove. Det er det eneste jeg ønsker.

Skrevet

Se bort fra all den jålete dritten jeg har skrevet her. Ville trukket det tilbake om jeg kunne. Ønsker bare ett konkret svar: Hva er best medisin for meg mot depresjon, helst uten kognitive bivirkninger?

Ja jeg vet jeg er et jålete drittmenneske men kan ikke slette innleggene mine, sånn er det. Takk for meg, skal aldri skrive her igjen.

Skrevet

Se bort fra all den jålete dritten jeg har skrevet her. Ville trukket det tilbake om jeg kunne. Ønsker bare ett konkret svar: Hva er best medisin for meg mot depresjon, helst uten kognitive bivirkninger?

Ja jeg vet jeg er et jålete drittmenneske men kan ikke slette innleggene mine, sånn er det. Takk for meg, skal aldri skrive her igjen.

Skrevet

Hei:-)

Hvorfor er du plutselig å selvkritisk? Det er da ikke noe galt med innlegget ditt, såvidt jeg kan se.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis vi fortsatt skal tro på at dette er tilbakevendende depresjon(F33), vil Wellbutrin være det klare førstevalgt. Det har ingen kognitive bivirkninger.

Alternativt kan en tenke at dette er bipolar lidelse (det er mitt tips), da er det Lamictal eller Seroquel som er førstevalget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...