Gå til innhold

NHD, du som er så fordomsfull mot vegetarianere

Anbefalte innlegg

Gjest grønnsakssmoothie
Skrevet

Er det ikke sant at vegetarianere på gruppenivå har lavest rate av kroniske sykdommer og høyest life expectancy sammenlignet med hvilken som helst annen kostholdsgruppe?

Og hvis så, hvorfor er du likevel så "la meg gjette, du er vel vegetarianer du!"?

(Nei jeg er ikke v. selv, nei, men biter meg merke i en del nedlatende holdninger du viser fra tid til annen og lurer på hva som kan ligge bak. For du er vel enig i at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom irriterende svevende hippie og kostholdsbevisst?)

Skrevet

Har du "så fordomsfull mot" hippier? ;-)

Sist jeg sjekket var det lesbiske vegetarianere som hadde lengst forventet levetid.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri skrevet noe om veganere og livslengde.

Gjest Grønnsakssmoothie
Skrevet

Jeg har aldri skrevet noe om veganere og livslengde.

Nei men du har virket som om du assosierer vegetarianere med

noe negativt.

Og hvorfor det, hvis det er sånn at det(ifølge det jeg har lest) kan være veldig sunt for kroppen og dermed mindre belastende for samfunnet?

Gjest kjøttelsker
Skrevet

Jeg stiller meg litt tvilende om det er så sunt å være veggis som de skal ha det til selv. Men hvis man trives med et liv uten kjøtt, så er det helt greit for meg.

Selv reagerer jeg mest på at mange veggiser virker å ikke ha helt bakkekontakt når det gjelder dyrevern. Jeg er for dyrevern, men dyr er dyr og mennsker er mennesker. Har sett argumentasjon på nett som er så far out som det går an å bli.

Skrevet

Jeg stiller meg litt tvilende om det er så sunt å være veggis som de skal ha det til selv. Men hvis man trives med et liv uten kjøtt, så er det helt greit for meg.

Selv reagerer jeg mest på at mange veggiser virker å ikke ha helt bakkekontakt når det gjelder dyrevern. Jeg er for dyrevern, men dyr er dyr og mennsker er mennesker. Har sett argumentasjon på nett som er så far out som det går an å bli.

''Selv reagerer jeg mest på at mange veggiser virker å ikke ha helt bakkekontakt når det gjelder dyrevern. Jeg er for dyrevern, men dyr er dyr og mennsker er mennesker. Har sett argumentasjon på nett som er så far out som det går an å bli.''

Jeg er enig... Selv er jeg svært glad i dyr og hater tanken på at dyr skal lide :( Jeg er oppvokst på gård og var vant til å ta vare på dyrene på en god måte. Faren min gikk på hjortejakt i alle år, og jeg fikk tidlig innblikk i tanker rundt jakt på dyr osv. Altfor mange "dyrevernere" er imot all form for jakt, og det er jo bare helt tåpelig.... Hvis man ønsker at all hjorten skal bukke under for vinteren, så bør man unngå å jakte. Da blir de så mange at de ikke finner nok mat og dør av seg selv... Enkelte mangler rett og slett gode nok refleksjonsevner eller kunnskaper om hva de "sloss" for..

Gjest kjøttelsker
Skrevet

''Selv reagerer jeg mest på at mange veggiser virker å ikke ha helt bakkekontakt når det gjelder dyrevern. Jeg er for dyrevern, men dyr er dyr og mennsker er mennesker. Har sett argumentasjon på nett som er så far out som det går an å bli.''

Jeg er enig... Selv er jeg svært glad i dyr og hater tanken på at dyr skal lide :( Jeg er oppvokst på gård og var vant til å ta vare på dyrene på en god måte. Faren min gikk på hjortejakt i alle år, og jeg fikk tidlig innblikk i tanker rundt jakt på dyr osv. Altfor mange "dyrevernere" er imot all form for jakt, og det er jo bare helt tåpelig.... Hvis man ønsker at all hjorten skal bukke under for vinteren, så bør man unngå å jakte. Da blir de så mange at de ikke finner nok mat og dør av seg selv... Enkelte mangler rett og slett gode nok refleksjonsevner eller kunnskaper om hva de "sloss" for..

Helt enig. Mennesker er dessuten kjøttspisere. Det er naturens gang at vi lever av å spise dyr. Tviler på om det var så mange veggiser i steinalderen.

Har sett de som mener det er overgrep og voldtekt mot dyr å ha dem i fangenskap. Altså at man har katt og hund inne... Tror ikke det er særlig smart å jage hunden til skogs, for å si det sånn.

Mulig jeg er litt fordomsfull her, men jeg har en mistanke om at de mest rabiate dyrevernerne har vokst opp i byleilighet med marsvin og hybelkaniner som eneste dyr.

Skrevet

''Hvis man ønsker at all hjorten skal bukke under for vinteren, så bør man unngå å jakte. Da blir de så mange at de ikke finner nok mat og dør av seg selv... ''

Eller man kunne sette ut tilstrekkelig med ulv og bjørn til å holde bestanden nede. Ville nok blitt et mer stressende liv for byttedyrene og en mer traumatisk død. Og så hadde det kanskje røket noen mennesker med en så høy rovdyrbestand.

Men pyttsann. Det viktigste er at man ikke går på - hyl, skrik, vræl - jakt.

mvh

Skrevet

Helt enig. Mennesker er dessuten kjøttspisere. Det er naturens gang at vi lever av å spise dyr. Tviler på om det var så mange veggiser i steinalderen.

Har sett de som mener det er overgrep og voldtekt mot dyr å ha dem i fangenskap. Altså at man har katt og hund inne... Tror ikke det er særlig smart å jage hunden til skogs, for å si det sånn.

Mulig jeg er litt fordomsfull her, men jeg har en mistanke om at de mest rabiate dyrevernerne har vokst opp i byleilighet med marsvin og hybelkaniner som eneste dyr.

''Mulig jeg er litt fordomsfull her, men jeg har en mistanke om at de mest rabiate dyrevernerne har vokst opp i byleilighet med marsvin og hybelkaniner som eneste dyr.''

:-)

mvh

Skrevet

Samtidig er det nok av dyreelskere som mener det er forferdelig at katter holdes utendørs om natta ;)

Mine to katter er nok verdens heldigste ;) Vi bor i skogkanten, et bra stykke fra svært traffikerte veier - og kattene bestemmer selv om de vil være ute/inne på dagtid. Om natta er de ute med mindre det er iskaldt eller dårlig vær ute (den ene vil ut uansett.. hun elsker drittvær og snøstorm - den andre vil helst være inne i slikt vær ;)). Jeg synes synd på katter som MÅ være inne hele døgnet - men sånt kommer jo an på hva katten er vant til.. mine hadde daua om de MÅTTE være inne ;)

Skrevet

''Hvis man ønsker at all hjorten skal bukke under for vinteren, så bør man unngå å jakte. Da blir de så mange at de ikke finner nok mat og dør av seg selv... ''

Eller man kunne sette ut tilstrekkelig med ulv og bjørn til å holde bestanden nede. Ville nok blitt et mer stressende liv for byttedyrene og en mer traumatisk død. Og så hadde det kanskje røket noen mennesker med en så høy rovdyrbestand.

Men pyttsann. Det viktigste er at man ikke går på - hyl, skrik, vræl - jakt.

mvh

Jakt skal utføres på etisk riktig måte, ja.. og heldigvis virker det som de fleste jegere er seg sitt ansvar bevisst ;)

Skrevet

Jakt skal utføres på etisk riktig måte, ja.. og heldigvis virker det som de fleste jegere er seg sitt ansvar bevisst ;)

Noe av de mest etikkløse og sadistiske jegere, er rovdyr på fire ben...

mvh

Gjest kjøttelsker
Skrevet

Samtidig er det nok av dyreelskere som mener det er forferdelig at katter holdes utendørs om natta ;)

Mine to katter er nok verdens heldigste ;) Vi bor i skogkanten, et bra stykke fra svært traffikerte veier - og kattene bestemmer selv om de vil være ute/inne på dagtid. Om natta er de ute med mindre det er iskaldt eller dårlig vær ute (den ene vil ut uansett.. hun elsker drittvær og snøstorm - den andre vil helst være inne i slikt vær ;)). Jeg synes synd på katter som MÅ være inne hele døgnet - men sånt kommer jo an på hva katten er vant til.. mine hadde daua om de MÅTTE være inne ;)

Det hender jeg også synes det er fælt at katta er ute hele natten. Men det er nok bare fælt for meg som har lyst til å ha en malende pus på fanget. Jeg tror nemlig pus gir katten i det. ;-)

Gjest kjøttelsker
Skrevet

Noe av de mest etikkløse og sadistiske jegere, er rovdyr på fire ben...

mvh

Katter har virkelig ikke hatt forelesninger i etikk før de tok jaktprøven.

;-)

Skrevet

Katter har virkelig ikke hatt forelesninger i etikk før de tok jaktprøven.

;-)

Nemlig!

;-)

mvh

Skrevet

''Samtidig er det nok av dyreelskere som mener det er forferdelig at katter holdes utendørs om natta ;)

''

Det er sikkert mange mus som mener det! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Samtidig er det nok av dyreelskere som mener det er forferdelig at katter holdes utendørs om natta ;)

''

Det er sikkert mange mus som mener det! ;-)

Med vennlig hilsen

Helt klart ;) Jeg har redda en håndfull mus fra kattedøden ;)

Gjest bobby_brown
Skrevet

Har du "så fordomsfull mot" hippier? ;-)

Sist jeg sjekket var det lesbiske vegetarianere som hadde lengst forventet levetid.

Med vennlig hilsen

Agurkdietten antakeligvis. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...