Gå til innhold

Jula er en trist, tung og mørk tid...

Anbefalte innlegg

Gjest elsket jula før
Skrevet

For noen år siden var jeg alvorlig deprimert på denne tiden. Det var en grusom tid. Hvert år etter har jula vært tung og trist. Det er som om den smerten jeg opplevde da bare tvinger seg på, helt uønsket.

Er det flere som har det sånn, og hva gjør du med det?

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt det vondt hver jul :) I klosteret da jeg satte opp julekrybben gikk alt bra helt til en nonne satte muntert i med en julesang, for meg synonymt med "skål, ta`ræ en du også"

Som mamma pakker jeg inn smerten i pepperkaker og nisser og gjør andre ting som gjør meg glad og ikke gir meg dårlige assosiasjoner til fyll og atter fyll og selvopptatte voksne.

Det er første gang i år at jeg helt uprpblematisk hørte julesanger uten å bli stille og smile trett men prøve å skjule for barna hvordan julen er for meg og mange barn.

Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg droppet julen, eller kanskje deltatt som frivillig på de alternative feringene som er rundt omkring, de trenger mennesker. Før jeg fikk barn var jeg med på slike alternative feiringer, lagde mat og gjorde i stand, det er virkelig hyggelig for de som kommer blir så glade for så lite.

:)

Skrevet

Ikke med julen, men med mange andre ting jeg har gjort når jeg var deprimert. Gå tur har gitt meg slike negative følelser pga at jeg prøver å gå mye tur når jeg er deprimert.

Synes det går litt bedre etter at jeg endret på medisinene.

Gjest Matariki
Skrevet

Har hatt mange vanskelige juler. Men det har blitt bedre og bedre for hvert år :)

Har vel med grader av "vanskelig" å gjøre.

Skrevet

Tillate deg selv å være trist og samtidig minne deg selv på at du lever her og nå, ikke i fortid, -og at heldigvis ble du bedre. Det er normalt å kjenne en nesten sår følelse når du går igjennom årstider/perioder som bringer frem minner. Det er helt ok, det er naturlig, forsøk å snu følelsene til å dreie seg om takknemlighet for at du ble frisk/bedre.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Tenker at jula bare er noen dager og bruker vival hvis det blir for galt.

Ellers blir det faktisk litt bedre etter hvert som årene går.

Men det er vel liten trøst for deg nå.

Skrevet

Jeg hater jula. Det jeg gjør for å hindre tungsinn, er å ha masse underholdning (filmer, musikk, bøker) tilgjengelig. Det er lite på tv i jula, og lite annet å finne på, for den som er venneløs. På denne måten, forsvinner jula fort. For meg da.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg hater jula. Det jeg gjør for å hindre tungsinn, er å ha masse underholdning (filmer, musikk, bøker) tilgjengelig. Det er lite på tv i jula, og lite annet å finne på, for den som er venneløs. På denne måten, forsvinner jula fort. For meg da.

Heldigvis er den relativ kort i år. Selv har jeg vært heldig å få jobbe på de verste (rød)dagene. Det anbefales.

Skrevet

Ikke med julen, men med mange andre ting jeg har gjort når jeg var deprimert. Gå tur har gitt meg slike negative følelser pga at jeg prøver å gå mye tur når jeg er deprimert.

Synes det går litt bedre etter at jeg endret på medisinene.

Hvilke medisiner bruker du nå Bølger?

Gjest aldri mere
Skrevet

Jeg var også veldig deprimert i jula for endel år tilbake, var helt i kjelleren. I tillegg skadet jeg meg selv når ting ble for ille. Jeg ble innlagt på psykiatrisk avd. i to døgn denne julen. Altså ikke noe godt minne å tenke tilbake på.

Har bestemt meg for at dette aldri skal skje igjen. Jeg har sluttet å skade meg selv og jeg tar mine medisiner som jeg skal. Julen i år skal bli bra har jeg bestemt, ingen reprise fra dengang jeg var så psyk.

Dessuten er ting her mye annerledes en det var den gangen. Hvis jeg ser på livet mitt sånn isolert, her og nå, så har jeg det faktisk ikke så værst nå. Depresjonene kommer ikke så ofte og jeg har lært meg å takle dem bedre. Så ja, jeg gleder meg til jul i år :-)

Skrevet

Jeg er ikke så veldig glad i julen. Når man har mistet et barn så er det alltid en som mangler uansett hvor lenge det er siden. Julen og andre høytider er ikke gode.

Jeg tenker også på mange andre som ikke har det noe bra og mange har ingen å være sammen med i julen.

Jeg er heldig, har mann, barn, svigerbarn og barnebarn som gir meg mye.

Bare synd at energien er så liten, skulle så gjerne stått på mere før jul for mine nærmeste, men hadde da juleverksted med de små forrige helg og skal ha noen av dem på pinnekjøtt nå.

Skrevet

Jula har vært en svært vanskelig tid for meg. Det er nemlig ikke alt jeg mestrer i jula. Og da blir jeg klar over hvor dårlig jeg fungerer sosialt, noe jeg kan fortrenge litt resten av året. I jula så er det ofte sånn at man MÅ stille opp og man kan bli sittende med veldig mye dårlig samvittighet.

Jeg prøver å gjøre det litt koselig for meg selv her i leiligheten min for å prøve å gjøre det jeg kan for å få flere gode minner rundt det med jul. Jeg tenner lys, og drikker julegløgg og hører litt på julemusikk. Slikt kan styrke gode følelser rundt det med jul.

Men det er lett å bestemme seg for å gi blaffen i det hele og bare dyrke depresjonen sin og gi faen.... har vært der.

Skrevet

Hvilke medisiner bruker du nå Bølger?

Fluanxol, wellbutrin og fluoxetin. Fluoxetin var det siste jeg startet med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...