Gå til innhold

Nash og asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Så mye som 20 % av nobelprisvinnere i fysikk og matematikk har sannsynligvis asperger syndrom også Nash.

Og en rekke mindre hyggelige personligheter,

http://liberal.no/201John Nash,0/02/john-nash-og-sorteringssamfunnet/

Man tenker psykose så fort, men for få prøver å forstå hvorfor man sier det man sier, prater som man gjør,

Jeg tror at hadde jeg ikke kommet til en psykiater med kompetanse på autisme, så kunne jeg sikkert fått en psykoselidelse så mye rart som andre syns jeg sier og ser, men at andre ikke ser at verden er like symetrisk som en snøkrystall er deres problem og begrensing ikke min. (egentlig)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Skal vi tolke deg slik at du mener ABB også har Asperger?

Skrevet

Skal vi tolke deg slik at du mener ABB også har Asperger?

Hei!

Takk for linken får ikke tid nå til lese for holder på med pikekyss.

Men jeg vil helst ikke det skal være sånn, men hva jeg vil er underordnet, jeg tror man kan få en fiks ide og at man ved asperger ved normal evneutrustning er meget godt istand til å gjøre så gode og lange planleggelser av ting man bare får lyst til gjerne pga av en gjennomtenkt sak (i ensomhet), onde eller gode, at man klarer det!

Feks hache visse pc`er hvis noen irriterer en grenseløst!

Skrevet

Hei!

Jeg skal lese linken senere ca kl 23.00 eller kl 24.00 for jeg har svært mange pilekyss og ta meg av nå.

Jeg tror pikekyss heter pikekyss fordi de er søte, men utover det er det lite som minner om kyss.

Min mann er syk!! jeg strever og har mer å gjøre enn noen gang, men jeg fikk et kjempefint julebord i dag med min gode venn så jeg er glad :)

Skrevet

Hei!

Jeg har skikkelig tungt for fremmedspråk, særlig svensk :)

Så jeg må bruke tid på dette, nå er pikekyssene til tørk, så jeg leser litt:

Takk for linken, den er interessant.

Jeg har dessverre fra dag 1 hatt en vemmelig følelse jeg hadde håpet kunne bli avkreftet om at ABB har dette, jeg vet jo ikke, men ganske mye stemmer. kanskje ikke så vanlig og ha så grandiose forestillinger om sin egen storhet, men igjen, det kan være en litt sånn "fiks ide".

Min övertygelse är att Behring Breivik har en medfödd personlighetsavvikelse som kallas aspergers syndrom eller högfungerande autism. Detta är något som allmänheten ofta bara har vaga begrepp om och tyvärr tycks det nästan lika illa i psykiatrikerkåren.

Många tycker sig veta vad autism är och anser därför att de enkelt kan fastställa att en smart, välartad och verbal person inte lider av någon störning inom det sk autismspektrat. Men aspergers syndrom är mycket mer finstämt och ibland extremt svårt att urskilja, inte minst därför att dessa personer ofta är så extremt intelligenta att de lära sig att kompensera och dölja sitt funktionshinder.

Jeg er vel gansk enig med han, men jeg mener at om han gjør noe så forferdelig, så blir det jo som om en funksjonsfrisk gjør noe galt, alle funksjonsfriske gjør jo ikke onde ting.

(håper du skjønner) man er jo en personlighet ikke en diagnose som mange har minnet meg på her inne.

Men behagelig å tenke at han er da ganske så lik meg på en del måter som beskivelse av føleser og mye er jo ubehagelig, men jeg tror kompetansen på hva aspergere med høy IQ kan gjøre og da nettopp alene over lang tid er undervurdert og ukjent.

Og vår verden/virkelighetsoppfattelse blir lett stemplet feilaktig som noe det ikke er i mangel på kunnskap

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jeg har dessverre fra dag 1 hatt en vemmelig følelse jeg hadde håpet kunne bli avkreftet om at ABB har dette, jeg vet jo ikke, men ganske mye stemmer. kanskje ikke så vanlig og ha så grandiose forestillinger om sin egen storhet, men igjen, det kan være en litt sånn "fiks ide".

Min övertygelse är att Behring Breivik har en medfödd personlighetsavvikelse som kallas aspergers syndrom eller högfungerande autism. Detta är något som allmänheten ofta bara har vaga begrepp om och tyvärr tycks det nästan lika illa i psykiatrikerkåren.

Många tycker sig veta vad autism är och anser därför att de enkelt kan fastställa att en smart, välartad och verbal person inte lider av någon störning inom det sk autismspektrat. Men aspergers syndrom är mycket mer finstämt och ibland extremt svårt att urskilja, inte minst därför att dessa personer ofta är så extremt intelligenta att de lära sig att kompensera och dölja sitt funktionshinder.

Jeg er vel gansk enig med han, men jeg mener at om han gjør noe så forferdelig, så blir det jo som om en funksjonsfrisk gjør noe galt, alle funksjonsfriske gjør jo ikke onde ting.

(håper du skjønner) man er jo en personlighet ikke en diagnose som mange har minnet meg på her inne.

Men behagelig å tenke at han er da ganske så lik meg på en del måter som beskivelse av føleser og mye er jo ubehagelig, men jeg tror kompetansen på hva aspergere med høy IQ kan gjøre og da nettopp alene over lang tid er undervurdert og ukjent.

Og vår verden/virkelighetsoppfattelse blir lett stemplet feilaktig som noe det ikke er i mangel på kunnskap

Jeg håper ikke du tror jeg sammenligner deg med han. Forstår jo at han er et unntak som går hen og dreper 77 mennesker.Jeg har mer tenkt tenkt at han kan ha begge deler (både asperger og paranoid shizofreni) og synes derfor denne linken var litt interesant :)

Skrevet

Hei!

Du får heller se på Sheldon Cooper i den artige serien big bang theory som asperger. Tror du han har det? Utrolig morsom ufrivillig, men det er jo en komedie da.

Skrevet

Du får heller se på Sheldon Cooper i den artige serien big bang theory som asperger. Tror du han har det? Utrolig morsom ufrivillig, men det er jo en komedie da.

Hei!

Jeg har sett en epiisode, det var en aha opplevelse for meg, for jeg pleide vekke min mann nokså brutalt og bråkete på natten da jeg syns jeg hadde noe viktig å fortelle.

Han ble frustrert og spirte meg feks om det ikke var noe som kunne vente, men det var det ikk, det var jo derfor jeg vekket han og mente han burde sitte rett opp og ha åpne øyne sånn at jeg skjønte at han lyttet godt.

Da jeg så den ene epsioden der han vekker som romkamerat midt på natten ved å dundre på døren og ikke ta signalene om at den andre var trøtt, så sa jeg til min mann "det er jo akkurat sånn jeg gjør" og min mann sa "Ja og dere har begge asperger syndrom!". Jeg sa så, "syns du det er ubehagelig slik jeg opplevde serien viste at det var for den som ble vekket" og min mann sa "det er ubehagelig og i tillegg må jeg svare adekvat".

Da skjønte jeg Serenity777 at man vekker ikke mennesker sånn midt på nattene selv om man tenker på noe viktig, man må vente for ingen liker det. Jeg viste jo ikke det.

Skrevet

Hei!

Jeg har sett en epiisode, det var en aha opplevelse for meg, for jeg pleide vekke min mann nokså brutalt og bråkete på natten da jeg syns jeg hadde noe viktig å fortelle.

Han ble frustrert og spirte meg feks om det ikke var noe som kunne vente, men det var det ikk, det var jo derfor jeg vekket han og mente han burde sitte rett opp og ha åpne øyne sånn at jeg skjønte at han lyttet godt.

Da jeg så den ene epsioden der han vekker som romkamerat midt på natten ved å dundre på døren og ikke ta signalene om at den andre var trøtt, så sa jeg til min mann "det er jo akkurat sånn jeg gjør" og min mann sa "Ja og dere har begge asperger syndrom!". Jeg sa så, "syns du det er ubehagelig slik jeg opplevde serien viste at det var for den som ble vekket" og min mann sa "det er ubehagelig og i tillegg må jeg svare adekvat".

Da skjønte jeg Serenity777 at man vekker ikke mennesker sånn midt på nattene selv om man tenker på noe viktig, man må vente for ingen liker det. Jeg viste jo ikke det.

Noe av det morsomme med den serien, er at den viser hvor forskjellig Asperger kan arte seg.

Sheldon, den rigide og sansemessig overømfintlige, fullstendig uinteressert i sex (for å si det mildt)

Raj, den nervøse og engstelige, særlig overfor det motsatte kjønn

Howard, den sære geek'en

Leonard, den "nesten normale", som er villig til å strekke seg så langt han må, og likevel ikke får det helt til

Jeg kjenner meg litt igjen i alle.

Skrevet

Noe av det morsomme med den serien, er at den viser hvor forskjellig Asperger kan arte seg.

Sheldon, den rigide og sansemessig overømfintlige, fullstendig uinteressert i sex (for å si det mildt)

Raj, den nervøse og engstelige, særlig overfor det motsatte kjønn

Howard, den sære geek'en

Leonard, den "nesten normale", som er villig til å strekke seg så langt han må, og likevel ikke får det helt til

Jeg kjenner meg litt igjen i alle.

Ja, det er en artig serie. Man blir litt glad i karakterene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...