Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med en depresjon. Begynte hos psykolog for et og et halvt år siden. Klarte å slutte å røyke marijuana, men nå har jeg begynt å leke med det igjen, i tillegg til at jeg føler jeg begynner å bli avhengig av alkohol. Føler disse tingene gir rom for å puste, men vet at de kun drar meg ned, og det gir meg dårlig samvittighet. Psykologen gir meg en time i uka, men jeg føler ikke det er nok. Etter et år følte jeg ting ble bedre, men plutselig nå merker jeg at jeg knapt har begynt å grave. Føles håpløst som om jeg ikke skal klare å komme meg opp. Mange ting har skjedd i livet mitt i det siste. Ekstremt positive ting. Alikevel klarer jeg ikke å ta det positive innover meg. Blir mer stresset pga presset om å skulle klare ting. Være perfekt. Kan medisinering være en mulighet for å hjelpe meg i prosessen for å bli bedre fra min depresjon? Eller vil slike medisiner gi meg dårligere livsgrunnlag på sikt? Psykolgen min har aldri nevnt medisinering, og jeg har heller aldri turt å spørre av frykt for å virke useriøs.

Skrevet

Medisinering kan og vil mest sannsynlig være til hjelp, stiller meg undrende til at du ikke har fått det foreslått tidligere etter 1,5 år i terapi. Marijuana vil tviholde på depresjonen, så valget er bedre og rusfri eller ikke, opp til deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All behandling for depresjon vil sannsynligvis være mislykket om du ikke slutter å ruse deg.

Ja, du bør absolutt prøve medisiner mot din depresjon. Om ikke psykologen forstår dette, må du oppsøke fastlegen.

Skrevet

Enig med de andre her. Medisiner kan hjelpe deg ut av depresjonen. Jeg blir irritert på psykologer som mener en kan bli frisk fra alvorlige (biologiske?) sykdommer bare ved hjelp av samtaleterapi og å "grave" i fortiden etter svar. Jeg sier ikke at det siste kan være unyttig, men med en så langvarig depresjon som du har hatt nå burde psykologen forstå at du trenger medisiner i tillegg.

En annen ting jeg tenkte på er at du bør tenke gjennom om du kan ha en bipolar diagnose? Tilbøyeligheter til rusavhengighet kan være en følge av bipolar lidelse. Kanskje har du hatt flere depresjoner opp gjennom tiden og prøvd å dempe det med ulike typer rus?

Bare en tanke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...