Gå til innhold

Småprat,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!§

2 januar 2012 kl 14.00 skal jeg spørre min psykiater om dette med småprat.

Jeg har både fra Bella Dotte samt noen her, samt et innlegg av nhd fått noen tanker rundt dette, så da jeg så leste dette i dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2011/12/25/tema/helse/klikk/samliv/velvere/19554551/

Tenkte jeg med ett litt annerledes på dette.

Kanskje selv om det er dumt å snakke om dumme ting, så er det dumme ting alle forstår, da ikke alle er inne i hva de ulike skysystemene varsler samt er en indikator på-fordi ikke alle er interessert i meterologi, selv om jeg syns det er rart.

Jeg tror jeg kan venne meg til dette systemet, jeg har bare ikke forstått det før, jeg tror jeg til og med kan føle en viss vellyst i å bare prate tull så lenge det hører til systemet.

Jeg var i juleselskap nå og jeg pratet intet med mening, bare tull.. ja og det gikk bra sa min mann :)

Jeg var også glad selv, fordi få er interessert i hva skyene ute heter, da dette er likegyldig for de fleste (noe jeg jo må si er rart!)

Er det på denne måten systemet fungerer kan jeg vel alltids klare det på en måte, bare man ikke kommer med detaljer som egentlig er de interessante hva angår veret feks.

Jeg tror for min del at jeg velger en mellomting, småpraten til jeg finner noen som syns feks astronomi eller biologi er så interessant at de begynner å stille meg spørsmål, inntil det, vuderer jeg nå og bare å prate tull.

Om dette er en riktig strategi vet dere her inne samt min psykiater, samt nhd. Jeg prøver det ut, det fungerte strålende i dag, men jeg kan ikke akkurat huske at jeg vekslet et meningsfyldt ord med noen. (det er mulig sånn juleselskaper skal være?)

Jeg skal på et til i morgen, men da kl 14.00 og ikke kl 13.00 som i dag, jeg tester da ut systemet på nytt.

Tro det eller ei, jeg følte meg glad da jeg kom hjem (men jeg tror ikke jeg var glad fordi jeg hadde lært noe nytt, jeg tror jeg kun var glad fordi jeg hadde oppført meg til forventingene og ikke gjort min mann forlegen. (ja for det skjer både her og der som man sier)

Om dette er et system jeg kan leve med får vi se, kanskje må jeg finne en gyllen middelvei. dvs da visse mennesker spurte meg om hvorfor ikke astrofestivalen var mer annonsert så holdt jeg det inni meg og svarte ikke da jeg tenkte "nå skal ikke jeg begynne som vanlig å snakke om kås pendel eller andre tanker jeg har om mange ting"

Takk for hjelpen for å bli en smaltalker.

Men om jeg er komfortabel med systemet må kun tiden mene noe om.

Men takk, det gikk strålende i dag.

:)

Skrevet

''Jeg tror for min del at jeg velger en mellomting, småpraten til jeg finner noen som syns feks astronomi eller biologi er så interessant at de begynner å stille meg spørsmål, inntil det, vuderer jeg nå og bare å prate tull.

Om dette er et system jeg kan leve med får vi se, kanskje må jeg finne en gyllen middelvei. dvs da visse mennesker spurte meg om hvorfor ikke astrofestivalen var mer annonsert så holdt jeg det inni meg og svarte ikke da jeg tenkte "nå skal ikke jeg begynne som vanlig å snakke om kås pendel eller andre tanker jeg har om mange ting" ''

Jeg tror du akkurat har grepet essensen i hva smalltalk og sosial omgang er og går ut på! Man starter med noe generelt og snirkler seg inn etterhvert som/hvis man finner noe begge er interessert i.

''jeg kan ikke akkurat huske at jeg vekslet et meningsfyldt ord med noen. (det er mulig sånn juleselskaper skal være?) ''

De fleste, eller mange, jule-, bursdags-, og familieselskaper er nettopp sånn, tomme og innholdsløse. Men man kan være heldig og få igang en interessant prat med en og annen innimellom.

''Tro det eller ei, jeg følte meg glad da jeg kom hjem (men jeg tror ikke jeg var glad fordi jeg hadde lært noe nytt, jeg tror jeg kun var glad fordi jeg hadde oppført meg til forventingene og ikke gjort min mann forlegen. (ja for det skjer både her og der som man sier) ''

Der ser du, du har merket på ditt eget biologiske belønningssystem at motivasjonen for å prate også kan være andre ting enn å utveksle informasjon. Det er sånn folk flest omgås, og de finner glede i det. Enn så lenge merker du nok mest til stoltheten fra din mann og deg selv, men når du blir mer vant til og dreven i smalltalk, vil du kjenne at du ikke blir så engstelig for om folk tar kontakt med deg - eller ikke - for du kan ta kontakt selv, om du ønsker det.

Skrevet

''Jeg tror for min del at jeg velger en mellomting, småpraten til jeg finner noen som syns feks astronomi eller biologi er så interessant at de begynner å stille meg spørsmål, inntil det, vuderer jeg nå og bare å prate tull.

Om dette er et system jeg kan leve med får vi se, kanskje må jeg finne en gyllen middelvei. dvs da visse mennesker spurte meg om hvorfor ikke astrofestivalen var mer annonsert så holdt jeg det inni meg og svarte ikke da jeg tenkte "nå skal ikke jeg begynne som vanlig å snakke om kås pendel eller andre tanker jeg har om mange ting" ''

Jeg tror du akkurat har grepet essensen i hva smalltalk og sosial omgang er og går ut på! Man starter med noe generelt og snirkler seg inn etterhvert som/hvis man finner noe begge er interessert i.

''jeg kan ikke akkurat huske at jeg vekslet et meningsfyldt ord med noen. (det er mulig sånn juleselskaper skal være?) ''

De fleste, eller mange, jule-, bursdags-, og familieselskaper er nettopp sånn, tomme og innholdsløse. Men man kan være heldig og få igang en interessant prat med en og annen innimellom.

''Tro det eller ei, jeg følte meg glad da jeg kom hjem (men jeg tror ikke jeg var glad fordi jeg hadde lært noe nytt, jeg tror jeg kun var glad fordi jeg hadde oppført meg til forventingene og ikke gjort min mann forlegen. (ja for det skjer både her og der som man sier) ''

Der ser du, du har merket på ditt eget biologiske belønningssystem at motivasjonen for å prate også kan være andre ting enn å utveksle informasjon. Det er sånn folk flest omgås, og de finner glede i det. Enn så lenge merker du nok mest til stoltheten fra din mann og deg selv, men når du blir mer vant til og dreven i smalltalk, vil du kjenne at du ikke blir så engstelig for om folk tar kontakt med deg - eller ikke - for du kan ta kontakt selv, om du ønsker det.

Hei!

Interessant at jeg har grepet essensen.

Merkelig at jeg har forandret meg så mye på kort tid?

Jeg tenker også på dette at jeg nå klarer meg lengre og lengre perioder uten min psykiater, som jeg jo skrev, det siste er et mysterium.

Jeg tenker på dise sakene, men jeg foretrekker å være alene med mine ting, ikke tro noe annet, men hvos jeg MÅ i et selskap så mestrer jeg det altså bedre.

Jeg liker best å treffe kun et menneske pr gang.

Skrevet

Hei!

Interessant at jeg har grepet essensen.

Merkelig at jeg har forandret meg så mye på kort tid?

Jeg tenker også på dette at jeg nå klarer meg lengre og lengre perioder uten min psykiater, som jeg jo skrev, det siste er et mysterium.

Jeg tenker på dise sakene, men jeg foretrekker å være alene med mine ting, ikke tro noe annet, men hvos jeg MÅ i et selskap så mestrer jeg det altså bedre.

Jeg liker best å treffe kun et menneske pr gang.

Du er jo en smart dame :-)

Du har ikke forandret deg så mye, men du har lært ting - du er deg selv og foretrekker det samme som før.

Skrevet

''Er det på denne måten systemet fungerer kan jeg vel alltids klare det på en måte, bare man ikke kommer med detaljer som egentlig er de interessante hva angår veret feks.''

Dette minner meg på en meget rørende episode sommeren 2008 da saksbehandleren min og jeg hadde en samtale om *klimaet* - ikke om været; han kjente godt til at jeg har Asperger og skjønte hvordan jeg foretrekker å snakke; han tok hensyn, og det var han som innledet til denne samtalen, som var meget interessant og berørte elementer jeg ikke har vært borti ellers.

(Jeg er bevisst på hvorfor det ble en katastrofe i livet mitt da jeg ikke fikk lov å snakke med ham lenger.)

Skrevet

''Er det på denne måten systemet fungerer kan jeg vel alltids klare det på en måte, bare man ikke kommer med detaljer som egentlig er de interessante hva angår veret feks.''

Dette minner meg på en meget rørende episode sommeren 2008 da saksbehandleren min og jeg hadde en samtale om *klimaet* - ikke om været; han kjente godt til at jeg har Asperger og skjønte hvordan jeg foretrekker å snakke; han tok hensyn, og det var han som innledet til denne samtalen, som var meget interessant og berørte elementer jeg ikke har vært borti ellers.

(Jeg er bevisst på hvorfor det ble en katastrofe i livet mitt da jeg ikke fikk lov å snakke med ham lenger.)

Hei!

Hvis du er interessert i værfenomener :) Klimat så burde du også se denne DVD ` serien min, fordi her ser man også hvordan issmelting påvirker ikke bare isbjørn og andre marine pattedyr osv... men også inuittene på Grønland. Som en gammel inuitt mann sa nettopp på min TV, " hvert år smelter isen mer og mer, det blir vanskeligere og vanskeligere for oss".

For de er avhengig av div. jakt og sankermuligheter ved iskanten.

Jeg tenkte på det at forskere kan jo mene og måle og si mye og mangt, men når disse menneskene som lever i pakt med naturen da lytter jeg enda mer.

Jeg så en religiøs leder også fra Polynesia, han lokket på hai, ved å synge og rasle i vannet og haien kom, men fordi haibestanden går ned pga av overfiske så slapp han den ut igjen, han holdt bare i hevd en gammel tradisjon, der de synger for haien ute på havet. det er bare så flott å se på, det er mange timer med glede :)

Skrevet

Jeg ble inspirert av innlegget ditt. I dag var jeg i juleselskap og jeg gjorde mitt beste for å småprate (vanligvis sitter jeg taus som en østers). Det jeg fant ut var at ingen har noe voldsomt interessant å snakkke om. jeg slang meg på der jeg kunne.

Slitsomt, men en liten seier.

Skrevet

Jeg ble inspirert av innlegget ditt. I dag var jeg i juleselskap og jeg gjorde mitt beste for å småprate (vanligvis sitter jeg taus som en østers). Det jeg fant ut var at ingen har noe voldsomt interessant å snakkke om. jeg slang meg på der jeg kunne.

Slitsomt, men en liten seier.

Hei!

Så gøy!

Ja at det hjalp deg :)

Jeg ble glad nå, kjempeglad :)

Ha en fortsatt god juletid,

flere juleselskaper har du det?

Jeg har tre!!

Men nyttårsaften er det min manns venner som skal hit og de VET at konen har aspergere syndrom :) og derfor kan jeg gå på mitt rom :)

Skrevet

Hei!

Så gøy!

Ja at det hjalp deg :)

Jeg ble glad nå, kjempeglad :)

Ha en fortsatt god juletid,

flere juleselskaper har du det?

Jeg har tre!!

Men nyttårsaften er det min manns venner som skal hit og de VET at konen har aspergere syndrom :) og derfor kan jeg gå på mitt rom :)

I år er det bare nyttårsaften som står igjen. Heldigvis! Men jeg disker opp for familien med gode måltider så klart.

Ett av forsettene for det nye året er å bli bedre til småprat. Slitsomt men viktig. Et annet forsett er å bli kvitt den deilige bløte maven min! :-) Hva er dine forsett?

Gjest Purple sky
Skrevet

Du er kjempedyktig!

Som du sikkert vet er småprat vanskelig for mange; du er ikke alene om å 'svette' i settinger som skoleavslutning, treffe en bekjent på butikken, bli bardust invitert på en kaffe til et av barnas foreldre i hentesituasjonen, osv, osv....

Øvelse gjør mester, og jeg tror du er i ferd med å ta mastergrad (ergo har jeg ingen tips til deg; dette fikser du) :-)

Skrevet

I år er det bare nyttårsaften som står igjen. Heldigvis! Men jeg disker opp for familien med gode måltider så klart.

Ett av forsettene for det nye året er å bli bedre til småprat. Slitsomt men viktig. Et annet forsett er å bli kvitt den deilige bløte maven min! :-) Hva er dine forsett?

Hei!

Jeg har aldri nyttårsforsett for jeg har aldri skjønt hvorfor det er et viktig tidspunkt å endre/begynne med noe nytt. (håper du forstår)

Jeg oppdager av og til ting jeg skulle ville ønske å endre på eller noe andre gjør bra, da venter jeg aldri til nyttår med å gjøre noe med det.

(men jeg har en følelse av at det er noe jeg misforstår)

Men vi skal ha en av våre få nyttårsfester og enda er det langt nok unna til at jeg ikke gruer meg så jeg blir syk, men selve dagen og egentlig den før også kommer jeg til å gå en hel del rundt og spørre min mann hvordan han tror det hele skal gå. Så beroliger han meg, med at jeg både kan rydde (min psykiaters råd) gå på mitt rom og hvile da hans venner syns det var så soleklart at jeg har asperger (?) En av vennene kommer hit for spesielt å snakke med meg om "noe" som er meg litt uklart, hun vil så gjerne bli kjent med meg og dette har jeg tanker rundt som jeg finner urovekkende.

Da min mann sa dette til meg, svarte jeg ikke et ord, etter en lang stund henvendte jeg meg til min mann og sa ca dette, "Jeg liker ikke å snakke veldig tett med din venn om noe" for den vennen har jeg sett før, den er smilende, høy, har lange armer og er svært overstrømmende, (noe jeg liker å se på, men ikke få for tett)(jeg liker mer å observere dette på avstand)

Det er et snilt menneske, men jeg tror jeg liker litt mer avstand, og jeg har fortsatt ikke vennet meg til denne klemmingen som nordmenn bedriver hvordan skal jeg da venne meg til amerikanernes langt mer fysiske klemming. (hvis du har opplevd amerikanere.

Skrevet

Du er kjempedyktig!

Som du sikkert vet er småprat vanskelig for mange; du er ikke alene om å 'svette' i settinger som skoleavslutning, treffe en bekjent på butikken, bli bardust invitert på en kaffe til et av barnas foreldre i hentesituasjonen, osv, osv....

Øvelse gjør mester, og jeg tror du er i ferd med å ta mastergrad (ergo har jeg ingen tips til deg; dette fikser du) :-)

Hei!

Takk

Det er ikke slik at jeg svetter, det er helt andre mekanismer som er gjeldende.

Men jeg kom på at min psykiater syns jeg var overfokusert på antall sekunder osv.. i øyekontaktsituasjoner, og mente jeg skulle slutte å bry meg med det. Kanskje er det det jeg litt ubevisst har gjort? Jeg bestemte meg faktisk litt på hennes kontor om å gjøre som hun sa dette forsi hun ga et tydelig eksempel på en dyktig advokat på TV som ikke hadde øyekontakt under en hel utlegning om en sak, om min psykiater fikk likevel et godt og seriøst inntrykk av vedkommende. (der og da gikk det det man kaller et lys opp for meg)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...