Gå til innhold

Lydfobi

Gjest lydsky jente på 28

Anbefalte innlegg

Gjest lydsky jente på 28
Skrevet

Hei

Jeg har hatt problemer med lave lyder hele livet. De verste er pustelyder og spiselyder, og de er ikke akkurat lette å unngå.. Jeg blir stressa og urolig i kroppen når jeg hører dem (varierer veldig hvor mye jeg reagerer), og unngår innimellom koselige, sosiale situasjoner for å slippe lydene.

Jeg har hørt/lest at dette er et "vanlig" problem, men jeg hører aldri om folk som har klart å gjøre noe med det..? Ser ikke for meg at verken psykolog eller lege kan hjelpe, så derfor vet jeg ikke hva jeg kan prøve. Noen som har noen tips eller erfaringer?

På forhånd takk!

Gjest ronny tl
Skrevet

Hvis du ikke har tro på at det tradisjonelle helsevesenet kan hjelpe deg med dette så kan du kanskje forsøke noe alternativt. Feks tankefeltterapi, meditasjon el.l. Det handler kanskje om å tåle egen frustrasjon og å flytte fokus. Å få fokus vekk på noe annet kan ikke være umulig? Folk klarer jo å lære seg å leve med skingrende øresus (tinnitus), så en skulle tro det var aktuelt at du kan lære deg å leve med andres irriterende lyder med rett hjelp. Hva som er best hjelp i dette tilfellet vet jeg ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er dette ditt eneste psykiske problem? Jeg har sett dette mange ganger, men alltid i kombinasjon med andre psykiske vansker.

Gjest lydsky jente
Skrevet

Er dette ditt eneste psykiske problem? Jeg har sett dette mange ganger, men alltid i kombinasjon med andre psykiske vansker.

Jeg er ganske så frisk, men har nok litt "svak psyke".

Har vært deprimert to ganger, den ene pga P-plaster, og den andre pga vitaminmangel (tror jeg). (Og gikk 11 år uten å ta sprøyter, pga nåleskrekk.) Mora mi har forresten lurt på om lydfobien kan skyldes at hun hadde en veldig vanskelig fødsel med meg. Type bittebitteliten hjerneskade..

Skrevet

Hvis du ikke har tro på at det tradisjonelle helsevesenet kan hjelpe deg med dette så kan du kanskje forsøke noe alternativt. Feks tankefeltterapi, meditasjon el.l. Det handler kanskje om å tåle egen frustrasjon og å flytte fokus. Å få fokus vekk på noe annet kan ikke være umulig? Folk klarer jo å lære seg å leve med skingrende øresus (tinnitus), så en skulle tro det var aktuelt at du kan lære deg å leve med andres irriterende lyder med rett hjelp. Hva som er best hjelp i dette tilfellet vet jeg ikke.

Hei og takk for svar

Jeg prøvde tankefeltterapi ei stund, men følte at jeg ikke kunne bruke alle pengene mine på noe som jeg ikke hadde hørt at hadde hjulpet andre. Han som gjorde det hadde heller aldri vært borti problemet mitt. Kan hende at jeg ble bedre på tikking/drypping og sånt, men menneskelyder har heller blitt verre med årene. Tror sånne ting hjelper mye bedre på de som har et åpent sinn, men ikke så lett å åpne seg dessverre ;) Men prøver!

Gjest ronny tl
Skrevet

Hei og takk for svar

Jeg prøvde tankefeltterapi ei stund, men følte at jeg ikke kunne bruke alle pengene mine på noe som jeg ikke hadde hørt at hadde hjulpet andre. Han som gjorde det hadde heller aldri vært borti problemet mitt. Kan hende at jeg ble bedre på tikking/drypping og sånt, men menneskelyder har heller blitt verre med årene. Tror sånne ting hjelper mye bedre på de som har et åpent sinn, men ikke så lett å åpne seg dessverre ;) Men prøver!

Troen på at det virker øker sjansen for å lykkes, ja.

http://www.tinnitusbehandling.no/

Tinnitus og Hyperacusis Klinikken i Oslo tilbyr i samarbeid med Ullevål Stadion ØNH behandling av lydømfintlighet og tinnitus.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lydoverf%C3%B8lsomhet

Skrevet

Det er et ganske vanlig fenomen blant hørselshemmede, og da ikke i kombinasjon med psyke... Vet ikke helt hva det kommer av, men vil tro dette også kan ramme mennesker med normal hørsel uten at det nødvendigvis ligger noe psykisk bak?

Selv blir jeg svært sliten av lyd og elsker de lydfrie stundene jeg tillater meg å ha hver dag.. men det er sikkert fordi jeg praktisk talt ikke hørte før jeg var 37 år gammel?

Gjest ronny tl
Skrevet

Takk!

Den klinikken hadde jeg aldri hørt om, så skal lese meg opp :)

Ser ut til at det fins eksperter, diagnoser og behandling. Lykke til, da. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...