Gå til innhold

Elling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på filmen Elling. Har sett den før, men det er lenge siden.

Hva slags diagnose har Elling? Er han autist?

Skrevet

Eller asperger kanskje... Ikke helt godt å si, men det er jo klart en mann som sliter mye med vanlig sosialt liv, mye angst, hangups, virkelighetsflukt.

Jeg vil absolutt anbefale å lese hele bokserien. Første boka B "Utsikt til paradiset" er ikke særlig gjengitt i filmene. "Elling" bygger nesten i sin helhet på bok 3 "Brødre i blodet", "Mors Elling" bygger mest på en del av boka "Fugledansen," som er bok nr 2 i serien. Dvs at film nr 2 går bakover i bokserien. "Elsk meg i morgen," bygger på bok 4 med samme tittel.

De burde være tilgjengelig som lydbøker.

Skrevet

Eller asperger kanskje... Ikke helt godt å si, men det er jo klart en mann som sliter mye med vanlig sosialt liv, mye angst, hangups, virkelighetsflukt.

Jeg vil absolutt anbefale å lese hele bokserien. Første boka B "Utsikt til paradiset" er ikke særlig gjengitt i filmene. "Elling" bygger nesten i sin helhet på bok 3 "Brødre i blodet", "Mors Elling" bygger mest på en del av boka "Fugledansen," som er bok nr 2 i serien. Dvs at film nr 2 går bakover i bokserien. "Elsk meg i morgen," bygger på bok 4 med samme tittel.

''De burde være tilgjengelig som lydbøker.''

Men det er de jo. :o) "Brødre i blodet" kom på kasset i 1997 og på cd i 2008.

Skrevet

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre. Har ikke lest noen av dem, men har sett filmene.

Ja, det er kanskje asperger - men da er det vel relativt "kraftig"? Han snakker jo veldig pertentlig, og går stivt, og liker ikke nye situasjoner, og han oppfatter ting veldig bokstavelig, liker ikke overraskelser. Så mye av dette passer vel på asperger, ja.

Skrevet

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre. Har ikke lest noen av dem, men har sett filmene.

Ja, det er kanskje asperger - men da er det vel relativt "kraftig"? Han snakker jo veldig pertentlig, og går stivt, og liker ikke nye situasjoner, og han oppfatter ting veldig bokstavelig, liker ikke overraskelser. Så mye av dette passer vel på asperger, ja.

Minner om meg som liten...!

Skrevet

Hei!

Likner ikke på meg.

Og jeg vet ikke hva som skal være galt med han, men det med lovlydigheten og sin innstilling til tider det tror jeg jammen jeg har til felles med han.

Samt litt mangel på livserfaring når jeg tenker meg om, for jeg så filmene for lenge siden, men da var det mest at han så litt rar ut som jeg stusset ved, jeg syns å huske han var nøye med sline klær, noe jeg også var, men nå er jeg mer avslappet med det meste. Også gramatikken, og det er egentlig deilig.

Skrevet

Hei!

Har han asperger,

har jeg ikke asperger,

for jeg ser ikke slik ut,

Jeg har noen felles trekk ved han som feks lovlydighet, samt at jeg er presis. Men det tror jeg har mer med personlighet å gjøre enn med asperger, jeg er dessuten avslappet blitt med både gramatikk og forsentkomming (til en viss grad) dette er bra, men noe jeg trener på, skrive på forum hjelper på å være mer avslappet hva angår rettskriving, for meg en god ting, samt at sms bidrar til å løse opp språket.

Jeg mener å huske han kledde seg rart, jeg kler meg helt normalt og vil passe inn i miljøet jeg ferdes i, ikke lage skandale, selv om jeg lager de, men mest da fordi jeg kan komme på ting som er uheldig å si i en situasjon. Selv om jeg tenker det hele ofte nøyaktig ut på forhånd så det er ikke noe jeg sier som bare kommer spontant ut av munnen, nei det verste er at det er saker jeg har tenkt mye på, samt kanskje diskutert med meg selv, før jeg treffer andre mennesker. Men så viser det seg at jeg ikke evner å sette meg inn i hvordan andre vil motta det jeg sier. (det er det vanskelige for meg, vite hva andre tenker/ønsker/forventer)

Men siden jeg har lånt en bok av Bella Dotte er dette snart historie (muligens)

Skrevet

Hei!

Har han asperger,

har jeg ikke asperger,

for jeg ser ikke slik ut,

Jeg har noen felles trekk ved han som feks lovlydighet, samt at jeg er presis. Men det tror jeg har mer med personlighet å gjøre enn med asperger, jeg er dessuten avslappet blitt med både gramatikk og forsentkomming (til en viss grad) dette er bra, men noe jeg trener på, skrive på forum hjelper på å være mer avslappet hva angår rettskriving, for meg en god ting, samt at sms bidrar til å løse opp språket.

Jeg mener å huske han kledde seg rart, jeg kler meg helt normalt og vil passe inn i miljøet jeg ferdes i, ikke lage skandale, selv om jeg lager de, men mest da fordi jeg kan komme på ting som er uheldig å si i en situasjon. Selv om jeg tenker det hele ofte nøyaktig ut på forhånd så det er ikke noe jeg sier som bare kommer spontant ut av munnen, nei det verste er at det er saker jeg har tenkt mye på, samt kanskje diskutert med meg selv, før jeg treffer andre mennesker. Men så viser det seg at jeg ikke evner å sette meg inn i hvordan andre vil motta det jeg sier. (det er det vanskelige for meg, vite hva andre tenker/ønsker/forventer)

Men siden jeg har lånt en bok av Bella Dotte er dette snart historie (muligens)

Det er vel veldig mange forskjellige typer mennesker som har asperger? Altså at en del ting er like, men mye kan være ulikt også?

Du er jo gift og har barn og har mye livserfaring - dermed vil det jo være stor forskjell på ditt utgangspunkt og Ellings?

Skrevet

Du bør lese bøkene i stedet for å se filmen(e) - da får du mye bedre "grep" på Elling.

Skrevet

Åh, da må du lese bøkene. De er veldig, veldig gode! :)

Jeg har starta på Knausgård de siste dagene. Har jo knapt lest ei skjønnlitterær bok som ikke har stått på pensumlista siden jeg begynte å studere, så nå var det på tide. Leste ut bind 1 i går, er i full gang med bok nr 2. Han skriver drivende godt, selv om han fremstår som en usympatisk dust. ;)

Skrevet

FIlmene er ikke representativ for roman-karakteren.

Skrevet

Det er mange varianter av autisme, men Elling har ikke problemer med uttrykk og formuleringer som mange med asperger kan reagere på. Tvert imot gjennomskuer han både servicepersonell og hjelpeapparatet når de uttrykker seg sånn typisk klisjefylt og kunstig. Det husker jeg fra bøkene.

For Elling er det også noe angstproblematikk inne i bildet, det er f.eks. ikke enkelt for ham å gå i matbutikken på et nytt sted.

Jeg tviler på at forfatteren har tenkt på en spesiell diagnose. Men det er sikkert noen trekk ved Elling som passer med f.eks. asperger. Alle med den diagnosen er jo ikke like, og de kan ha andre ting i tillegg.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Ingvar Ambjørnsen hadde ingen diagnose i tankene da han skrev Elling. Han ville bare fortelle om et menneske som skilte seg ut veldig fra andre. Elling er jo bare en oppfunnet karakter.

Vil forresten anbefale bøkene. De er bedre enn filmene.

Skrevet

Ingvar Ambjørnsen hadde ingen diagnose i tankene da han skrev Elling. Han ville bare fortelle om et menneske som skilte seg ut veldig fra andre. Elling er jo bare en oppfunnet karakter.

Vil forresten anbefale bøkene. De er bedre enn filmene.

Takk for informasjon. Jeg har veldig lyst til å lese bøkene nå :-)

Må bare komme meg hjem til hjemstedets bibliotek!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...