Gå til innhold

Skal det aldri ta slutt?

Gjest Never ending story?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over 30 år med stress. Så begynner livet endelig å bli noenlunde stabilt og godt etter lang tids hard jobbing.

Men så er det pån igjen med nok en runde med stress.

Er det slik livet er og skal være?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• Colette

8

• Dorthe

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kommer vel an på hva dette stresset er og om du virkelig er nødt til å være med på det? Hva skjer om du sier "Nei, dette vil jeg ikke"?

Skrevet

''Er det slik livet er og skal være?''

Det kommer jo helt an på hva du mener er stress? Folk reagerer forskjellig på forskjellige situasjoner, og det én mener er stress er det kanskje ikke for andre... så det blir litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt.

For min egen del merker jeg nok at livet går i berg-og-dal-bane med gode og dårlige perioder, og jeg regner vel egentlig ikke med at alt av belastninger skal bli borte for evig og alltid - så får man kose seg med de rolige stundene når de er der.-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En gjennomsnitts, voksen person opplever en MLE( major life event) ca to ggr i året.

Slik sett tar det nok ikke slutt før det meste andre også tar slutt.

Skrevet

En gjennomsnitts, voksen person opplever en MLE( major life event) ca to ggr i året.

Slik sett tar det nok ikke slutt før det meste andre også tar slutt.

Da er det bare en ting å si; livet er (eller kan være) utrolig slitsomt... Man kan spørre seg selv om det er verdt det, spesielt når det gjentar seg. Gang etter gang etter gang...

Skrevet

Da er det bare en ting å si; livet er (eller kan være) utrolig slitsomt... Man kan spørre seg selv om det er verdt det, spesielt når det gjentar seg. Gang etter gang etter gang...

For et merkelig utsagn.....Er det ikke uansett bedre og ha fått tildelt et liv, med alt hva det innebærer av medgang og motgang, enn og ikke ha et liv i det hele tatt?

Skrevet

Jeg kan ikke dy meg: Om det hadde vært mulig, kunne du spurt en kvinne på flukt sørover fra Somalia om hun også synes livet kan være ganske tungt innimellom.

Skrevet

Jeg kan ikke dy meg: Om det hadde vært mulig, kunne du spurt en kvinne på flukt sørover fra Somalia om hun også synes livet kan være ganske tungt innimellom.

Javel.. Unnskyld at jeg ikke er like sterk da, som deg og mange andre :(

Skrevet

Jeg tenkte noenlunde det samme. Og blir utrolig provosert av slike uttalelser.

Skrevet

For et merkelig utsagn.....Er det ikke uansett bedre og ha fått tildelt et liv, med alt hva det innebærer av medgang og motgang, enn og ikke ha et liv i det hele tatt?

Ok

Skrevet

Jeg tenkte noenlunde det samme. Og blir utrolig provosert av slike uttalelser.

Det er ok, skal aldri klage mer jeg

Skrevet

Javel.. Unnskyld at jeg ikke er like sterk da, som deg og mange andre :(

Dette har absolutt ingenting med meg og min styrke/svakhet å gjøre.

Dette har med å sette nordmenn sine vansker inn i et litt større perspektiv.

Skrevet

Det er ikke det det er snakk om. Men hva er det som er stressende for deg? Hvis det er livets normale påkjenninger, så skjønner jeg ikke hva du snakker om.

Skrevet

Det er ikke det det er snakk om. Men hva er det som er stressende for deg? Hvis det er livets normale påkjenninger, så skjønner jeg ikke hva du snakker om.

Kun en fillesak jeg ikke har noen grunn til å klage/syte over...

Skrevet

''Det er ok, skal aldri klage mer jeg''

Inntar du ikke nå en slags martyr-rolle? Skjønner at du synes livet er tungt, men nhd har et svært viktig poeng med at livet inneholder mange vanskelige elementer for de fleste.

I stedetfor å bli martyr når du får motbør, så kunne det kanskje vært mer fruktbart å være nysgjerrig på hva det er som gjør noen mennesker mye mer motstandsdyktige mot livets utfordringer enn andre. Min yndlingshistorie i så måte er forskjellen på min mor og en av hennes (mange) søsken. Min mor mener at hun har hatt en perfekt oppvekst, mens den andre mener hun er oppvokst i den "ytterste armod". De har oppfattet verden forskjellig helt fra de var små og gjør det fortsatt. Sannsynligvis er de i hver sin ytterkant av en skala, men det er fasinerende å observere forskjellene dem imellom. Noe må ha vært forskjellig fra starten av og noe ble mer og mer forskjellig ettersom de opplevde livet så ulikt. Moren min er en håpløs samler av gode erfaringer, mens tanten min samler primært på det motsatte ;-)

Skrevet

Dette har absolutt ingenting med meg og min styrke/svakhet å gjøre.

Dette har med å sette nordmenn sine vansker inn i et litt større perspektiv.

Du sier jo faktisk at jeg (vi?) er svake i forhold til f.eks denne kvinnen på flukt. Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.

Skrevet

Du sier jo faktisk at jeg (vi?) er svake i forhold til f.eks denne kvinnen på flukt. Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.

'' Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.

''

Har ikke du et ansvar selv også for hvordan du tolker de svarene du får? Har noen bedt deg om å skamme deg? Jeg oppfatter det som at du ble minnet om betydningen av å ha perspektiv når man opplever vonde ting.

Skrevet

''Du sier jo faktisk at jeg (vi?) er svake i forhold til f.eks denne kvinnen på flukt. Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.''

Jeg synes NHDs sammenligning sier mest om hva mennesket KAN taale, om det maa. Aa ha dette i minnet kan hjelpe deg aa finne din egen styrke.

Gjest Never ending story
Skrevet

'' Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.

''

Har ikke du et ansvar selv også for hvordan du tolker de svarene du får? Har noen bedt deg om å skamme deg? Jeg oppfatter det som at du ble minnet om betydningen av å ha perspektiv når man opplever vonde ting.

Les hva han faktisk skriver ("jeg kan ikke dy meg"), og les kommentaren til svaret hans fra colette, så skjønner dere kanskje hvorfor jeg tolker svarene som jeg gjør

Skrevet

''Du sier jo faktisk at jeg (vi?) er svake i forhold til f.eks denne kvinnen på flukt. Derfor fikk/får dere meg til å føle meg svak og jeg burde skamme meg over det som da blir filleting i forhold til hva DE opplever.''

Jeg synes NHDs sammenligning sier mest om hva mennesket KAN taale, om det maa. Aa ha dette i minnet kan hjelpe deg aa finne din egen styrke.

''Jeg synes NHDs sammenligning sier mest om hva mennesket KAN taale, om det maa. Aa ha dette i minnet kan hjelpe deg aa finne din egen styrke.''

Nettopp. Skal vi aldri ha mulighet aldri ta i bruk det vi har av styrke, så finnes det jo ikke rom for utvikling og modning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...