Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man egentlig at det er kvinner som befinner seg inni der?

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Personlig synes jeg niqab er et grusomt plagg, men jeg hører ikke til den gjengen som vil forby alt jeg ikke liker, i motsetning til visse andre her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Har røykeloven noe med ytringsfrihet å gjøre?

Har forbudet mot og tisse på gata noe med ytringsfrihet å gjøre?

Har forbudet mot blotting noe med ytringsfrihet å gjøre?

''Ytringsfriheten skal jo nettopp OGSÅ gjelde dem som man er uenig med - hvis ikke er den null verdt''

Så visst jeg vil vandre naken ned Karl Johan, så er det bare å slå i bordet med ytringsfriheten?

Viser fotsatt til tidligere debatter. :-) Jeg vil ha et totalforbud til det beste for jentene selv og samfunnet vi og kommende generasjoner skal leve i.

Snek seg inn en skrive skrivefeil der. Det skulle stå hvis og ikke visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livredd? Hvorfor det?

jeg vet ikke, jeg syns det var skremmende å se! heldekkened svart drakt og bare øynene som stakk ut.

man kan ikke alltid kontrollere hvordan man vil reagere på ting, og for meg har niqab gitt frykt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Personlig synes jeg niqab er et grusomt plagg, men jeg hører ikke til den gjengen som vil forby alt jeg ikke liker, i motsetning til visse andre her.

Med vennlig hilsen

''men jeg hører ikke til den gjengen som vil forby alt jeg ikke like''

Og det kommer fra den samme som mener at staten skal blande seg inn i hvilke voksne samtykkende mennesker som har sex sammen(forbudet mot prostitusjon).

Du er så inkonsekvent at det er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har røykeloven noe med ytringsfrihet å gjøre?

Har forbudet mot og tisse på gata noe med ytringsfrihet å gjøre?

Har forbudet mot blotting noe med ytringsfrihet å gjøre?

''Ytringsfriheten skal jo nettopp OGSÅ gjelde dem som man er uenig med - hvis ikke er den null verdt''

Så visst jeg vil vandre naken ned Karl Johan, så er det bare å slå i bordet med ytringsfriheten?

Viser fotsatt til tidligere debatter. :-) Jeg vil ha et totalforbud til det beste for jentene selv og samfunnet vi og kommende generasjoner skal leve i.

Nei, å tisse på Karl Johan har selvsagt ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

I motsetning til å tisse på Karl Johan så er både ytringsfrihet og religionsfrihet grunnlovsfestet.

Jeg vil påpeke at det beste for kvinner og jenter er nok at de får bestemme SELV, og ikke at andre (verken du eller en mullah) tar beslutningen for dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg egentlig?

Personlig synes jeg niqab er et grusomt plagg, men jeg hører ikke til den gjengen som vil forby alt jeg ikke liker, i motsetning til visse andre her.

Med vennlig hilsen

Hvorfor jeg bryr meg?

Hvorfor bryr du deg med at jeg undres over hvordan man kan vite kjønnet på noe som befinner seg inne i noe heldekkende sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor jeg bryr meg?

Hvorfor bryr du deg med at jeg undres over hvordan man kan vite kjønnet på noe som befinner seg inne i noe heldekkende sort.

Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)

En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.

Alternativet til dette er egentlig diverse avarter av Nord-Korea, hvor man tror at alle skal være like, og ser ned på alle som er forskjellige fre en selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man egentlig at det er kvinner som befinner seg inni der?

Hvordan vet man om det er en kvinne eller en mann inni en dykkedrakt eller en birøkterdrakt??

Spiller det noen rolle om det er en kvinne eller mann inni?

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Hvordan vet man om det er en kvinne eller en mann inni en dykkedrakt eller en birøkterdrakt??

Spiller det noen rolle om det er en kvinne eller mann inni?

Hvorfor?

''Hvordan vet man om det er en kvinne eller en mann inni en dykkedrakt eller en birøkterdrakt??''

Det verste med folk som kommer med slik ufatterlig usaklig tøvpreik er at de ofte selv synes de er smarte.

Gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, å tisse på Karl Johan har selvsagt ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

I motsetning til å tisse på Karl Johan så er både ytringsfrihet og religionsfrihet grunnlovsfestet.

Jeg vil påpeke at det beste for kvinner og jenter er nok at de får bestemme SELV, og ikke at andre (verken du eller en mullah) tar beslutningen for dem.

Med vennlig hilsen

''I motsetning til å tisse på Karl Johan så er både ytringsfrihet og religionsfrihet grunnlovsfestet''

Dette har jeg svart på i tidligere innlegg. Det er da ingen som forby religionen, bare plagget og plagget har ikke noe med Islam å gjøre.

''Jeg vil påpeke at det beste for kvinner og jenter er nok at de får bestemme SELV, og ikke at andre (verken du eller en mullah) tar beslutningen for dem''

Dette har jeg også svart på før. Her er du naiv. Det beste for jentene er å forby det og da tenker også spesielt på småjentene som skal vokse opp i vårt samfunn hvor kommunikasjon er det viktigste for integreringen. Niqab skaper avstand og vanskeliggjør kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)

En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.

Alternativet til dette er egentlig diverse avarter av Nord-Korea, hvor man tror at alle skal være like, og ser ned på alle som er forskjellige fre en selv.

Med vennlig hilsen

''Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)''

Takktakk.

''En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.''

Du er selv lite tolerant overfor de som stemmer annerledes enn deg, de som tror på nisser, påskeharer, gud, healing osvosv. Når det kommer til andre forskjeller, dvs hva muslimer skal kunne tillate seg, så er du derimot svært tolerant. Det er faktisk også noe jeg undres over? Selv har jeg ikke skrevet noe som helst om at jeg ikke tolererer forskjeller. Jeg bare undret meg over hvordan noen kan være så livredd kvinner inni der, når man faktisk ikke aner hvem som er inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)

En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.

Alternativet til dette er egentlig diverse avarter av Nord-Korea, hvor man tror at alle skal være like, og ser ned på alle som er forskjellige fre en selv.

Med vennlig hilsen

''Alternativet til dette er egentlig diverse avarter av Nord-Korea, hvor man tror at alle skal være like, og ser ned på alle som er forskjellige fre en selv''

Som tuller nå. Meningen med Niqab er jo nettopp at alle skal være like og at ingen skal friste mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om det er en kvinne eller en mann inni en dykkedrakt eller en birøkterdrakt??

Spiller det noen rolle om det er en kvinne eller mann inni?

Hvorfor?

Vedkommende jeg svarte, skrev at hun var livredd kvinnene inni der. Jeg bryr meg fint lite om hvem som befinner seg inni ulike drakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedkommende jeg svarte, skrev at hun var livredd kvinnene inni der. Jeg bryr meg fint lite om hvem som befinner seg inni ulike drakter.

Du svarte meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende jeg svarte, skrev at hun var livredd kvinnene inni der. Jeg bryr meg fint lite om hvem som befinner seg inni ulike drakter.

Aha, da svarte jeg feil person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I motsetning til å tisse på Karl Johan så er både ytringsfrihet og religionsfrihet grunnlovsfestet''

Dette har jeg svart på i tidligere innlegg. Det er da ingen som forby religionen, bare plagget og plagget har ikke noe med Islam å gjøre.

''Jeg vil påpeke at det beste for kvinner og jenter er nok at de får bestemme SELV, og ikke at andre (verken du eller en mullah) tar beslutningen for dem''

Dette har jeg også svart på før. Her er du naiv. Det beste for jentene er å forby det og da tenker også spesielt på småjentene som skal vokse opp i vårt samfunn hvor kommunikasjon er det viktigste for integreringen. Niqab skaper avstand og vanskeliggjør kommunikasjon.

Vel, ganske så mange muslimer mener at det har noe med deres religion å gjøre. Jeg tipper de er bedre kvalifisert til å vite noe om det enn det du eller jeg er.

Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å vite hvordan det er best for andre å kle seg, hva de skal tro på, og hva de skal mene. Frihet er ikke noe man kan påtvinge folk, og det er ikke bedre at du påtvinger kvinner din mening enn at andre påtvinger dem sin.

Kvinner må få lov til å bestemme selv. Ikke at du eller jeg eller Mullah Krekar skal få bestemme over dem.

Og jeg antar at du ikke ville likt at andre bestemte hvordan du skulle kle deg, eller hva du skulle tro på?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)''

Takktakk.

''En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.''

Du er selv lite tolerant overfor de som stemmer annerledes enn deg, de som tror på nisser, påskeharer, gud, healing osvosv. Når det kommer til andre forskjeller, dvs hva muslimer skal kunne tillate seg, så er du derimot svært tolerant. Det er faktisk også noe jeg undres over? Selv har jeg ikke skrevet noe som helst om at jeg ikke tolererer forskjeller. Jeg bare undret meg over hvordan noen kan være så livredd kvinner inni der, når man faktisk ikke aner hvem som er inni der.

Nei, jeg synes islam, kristendom osv har ganske så mye felles med engleskoler og den slags.

Men jeg ønsker ikke å forby det.

Jeg føler heller ikke jeg har et slags krav på å vite hvem det er som tror på engler, julenisser og diverse guder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?

Med vennlig hilsen

''Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?''

Enig med deg, men jeg veit at du også personlig syns niqab og burka er uhensiktsmessige plagg. Det er neppe et stort problem i Norge i dag, men det er en viktig problemstilling likevel.

Man skal selvfølgelig fritt velge antrekk og uttrykk, men man må ta konsekvenser deretter.

Seinest for noem dager siden snakka jeg med ei dame som har valgt en "goth-stil" som innebærer mange piercinger, tung sminke og et ellers eksentrisk ytre. Ho klaga over fordommer og ikke å få jobb som helsefagarbeider (hjelpepleier) pga piercingene og stilen. Nå er det slik at det stilles krav til hygiene (eks ingen ringer på fingrene eller øredobber) i en del av disse stillingene. Ho kunne fått jobben mot å ta av seg piercinger på jobb og moderere stilen de timene, men det valgte ho ikke. Det må ho forholde seg til og ta et valg jobbmessig. Andres reaksjoner har ho i stor grad lagt opp til og bør stå for det...

Det står respekt av hennes valg, men ho bør også respektere at jobb på det lokale eldrehjemmet ikke er forenelig hennes egenvalgte "stasj".

Det samme med niqab eller kondomdrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da svarte jeg feil person :) Og nå svarte jeg meg selv. For et komplett kaos jeg er til tider ;)

Du har nok tatt niqaben din på bak-frem! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...