Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

''Da har du misforstått problemstillingen totalt?''

Nei, jeg har forstått problemstillingen veldig godt :-)

''Hvis du forbyr niqab så er det altså ikke slik at disse kvinnene går ut i bikini, blir for likestilling og jobber ute. Med stor sannsynlighet forblir de da hjemme''

Med stor sannsynlighet vil utviklingen gå mye raskere og det vil ta kortere tid før vi ser disse kvinnene ute i jobb. Dessuten er det en stor fordel at de vet hva de går til allerede før de kommer til landet. At de kommer til et land hvor kvinner viser ansikt, at bruk av niqab er forbudt, at de kommer til et land hvor alle må bidra til felleskassa, såfremt du er frisk for å opprettholde velferdsstaten til det beste for samfunnet. Nøkkelordet da er kommunikasjon.

Det starter allerede når de begynner på norskkurs. For å praktisere norsken må de vise ansikt, ikke skape avstand og stenge samfunnet ute.

''Ikke bare det - la meg minne deg på hvordan denne tråden starter - nettopp med en niqab-bærende kvinne som trosset bakgrunnen sin, og kom seg inn på universitetet''

Ja, men jo tidligere en skjønner hva som skal til for å få jobb, jo bedre er det. Jeg regner med at de tar en universitetsutdannelse med ønske om å få jobb. Et forbud mot niqab vil gjøre det enklere. Det er flott at niqabbærende kvinner vil ta utdannelse, men hele vitsen med en utdannelse er jobb.

''Hvem er det nå som forhindrer henne i å få utdanning og bli ressurssterk? Den lokale mullahen, eller denne professoren på universitetet som nekter henne utdanning?''

Man må begynne et sted og med et forbud vil ikke småjenter begynne med plagget i det hele tatt og dermed er det ingen som hindrer dem, men hjelper dem.

Nei, det vil det rett og slett ikke.

Religion går ikke vekk bare man forbyr det. Stalin forsøkte langt verre ting, og kristendommen i f. eks. Polen er meget sterk. Langt sterkere enn her.

Dessuten, bare fordi "det passer oss" er faktisk ikke god nok grunn til å fjerne folks rettigheter.

Dette handler om at jeg ønsker et fritt Norge, med ytringsfrihet, religionsfrihet, og at staten ikke skal trykke ned over hodeten på folk hva vi har lov å tenke, eller hvordan vi skal gå kledt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

skriker ut via plagget sitt, men det forsto du vel.

Ensfargede plagg skriker ikke.

Det som "skriker" her er folks forkjærlighet for å bestemme hvordan andre skal få kle seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme''

Nei. Maskering på offentlig sted bør ikke være tillatt.

Så du vil forby motorsykkelhjelmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå forberedt på at motorsykkelhjelmargumentet vil komme igjen :-)

Selvsagt, fordi det viser jo hvor tåpelig "argumentet" er.

Det er ikke "maskering på offentlig sted" som er greia, men "noen er forskjellige fra det offisielle" - altså, tankegods fra Nord-Korea.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg orker med av denne diskusjonen nå.

Vi er helt enige når det gjelder frihet, men uenige når det gjelder virkemidlene og hva som vil fungere.

Det er jeg enig i!

Men legg merke til at du ikke bruker din logikk "for nordmenn". Du ønsker sikkert likestilling, men du forbyr ikke kvinner å være hjemme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ensfargede plagg skriker ikke.

Det som "skriker" her er folks forkjærlighet for å bestemme hvordan andre skal få kle seg.

Med vennlig hilsen

de kan kle seg slik de vil for meg, jeg bare skrev min reaksjon. men skal begynne med niqab selv, da jeg ikke er intr i å bli sett på som en vantro hore alle kan klå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gjort det og tatt avstand fra den, noe de i niqab skriker ut av de ikke har

Vel, de skriker ikke mer enn kristne gjør eller ikke gjør.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de skriker ikke mer enn kristne gjør eller ikke gjør.

Med vennlig hilsen

et så ekstremt klesplagg som lyse alle veier hva du tror på, jo det syns jeg :D ser ut som noe som kommer fra satan sjøl om han hadde fantes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene.

Med vennlig hilsen

Jeg er egentlig imot at folk skal forbys visse klær. Og ville ikke brydd meg om noen i min nærhet brukte niqab eller burka...

Men - det blir jo "litt" søkt å sammenligne det med motorsykkelhjelm. Har aldri sett noen som bruker hjelmen utenom selve kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Si meg, er du rasist?

Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?

Med vennlig hilsen

Enig. Men dette skal bare gjelde for ikke-vestlige. Derfor bør vi være mot finlandshette, hvite laken som bæres av KKK og bekledning anvendt av Spøkelseskladden. En bør kanskje også være i mot at mennesker ikke bruker klær i det hele tatt, sånn i forbindelse med å delta på forelesninger, være elev på skole etc. Men det er jeg litt usikker på, det forutsetter at det ikke finnes noen ikke-vestlige som ønsker det.

Kritikk av ikke-vestlig = rasisme!

Kritikk av vestlig = flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Si meg, er du rasist?

Hei,

Jo, enig, men det det må være saklig begrunnet. Det er ikke noen saklig grunn til at en person i en forelesning ikke kan bruke hijab eller kondomdrakt eller piercing. :-)

Og så må man se på hva alternativet er: er det noen som tror at kvinnen med niqab (som ikke får gå på universitetet) plutselig nå blir sosialdemokrat, stemmer SV, er for homofil adopsjon og likestilling?

Eller blir enden på visen at siden hun ikke får gå på universitet med niqab så forblir hun hjemme i stedet?

Jeg tipper at en kvinne med niqab som tar høyere utdanning trolig har overvunnet en masse fordommer for i det hele tatt komme så langt.

Og nå er det "vi", og ikke "mullahene", som sørger for at hun heller blir hjemme...

Med vennlig hilsen

Enig. Derfor bør en heller ikke undervise noe som kan være støtende mot henne eller hennes religion. En bør kort fortalt fjerne alt vestlig og la det ikke-vestlige dominere. Da vil jeg tro at det blir flere kvinner på undiversitetene.

At en dekker sin identitet, er uproblematisk. Hvorfor skal vi ut fra vår motbydelige vestlige tankemåte kreve dette av ikke-vestlige? Nei, la oss innse at vi ikke har noe som helst å lære bot til ikke-vestlige. Men vi har alt å lære av dem. Ikke noe "de vs. oss", la oss alle bli en del av dem.

Er du uenig i dette, er du rasist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Si meg, er du rasist?

''Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.''

Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?

Enig. Det finnes ingen grunn til å kreve å se ansiktet til en person. F.eks. er kravet om at en ser ansiktet på passfoto et grovt overtramp. Og det viser hvor innmari rasitisk hele Norge (minus alle ikke-vestlige) egentlig er.

Jeg skamme meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de skriker ikke mer enn kristne gjør eller ikke gjør.

Med vennlig hilsen

Det er ikke noe argument at kristne skriker høyere enn muslimer. Det er som å si at det er greit at jeg slår deg fordi du slår meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Enig. Det finnes ingen grunn til å kreve å se ansiktet til en person. F.eks. er kravet om at en ser ansiktet på passfoto et grovt overtramp. Og det viser hvor innmari rasitisk hele Norge (minus alle ikke-vestlige) egentlig er.

Jeg skamme meg!

Hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, enig, men det det må være saklig begrunnet. Det er ikke noen saklig grunn til at en person i en forelesning ikke kan bruke hijab eller kondomdrakt eller piercing. :-)

Og så må man se på hva alternativet er: er det noen som tror at kvinnen med niqab (som ikke får gå på universitetet) plutselig nå blir sosialdemokrat, stemmer SV, er for homofil adopsjon og likestilling?

Eller blir enden på visen at siden hun ikke får gå på universitet med niqab så forblir hun hjemme i stedet?

Jeg tipper at en kvinne med niqab som tar høyere utdanning trolig har overvunnet en masse fordommer for i det hele tatt komme så langt.

Og nå er det "vi", og ikke "mullahene", som sørger for at hun heller blir hjemme...

Med vennlig hilsen

Det er slik at professor eller lærer kan bestemme i sitt eget klasserom. En professor kan sette regler om elevenes måte å kle seg på slik som en lærer på barneskolen kan si til elevene at de må kle av seg yttertøyet og lærer på ungdomsskolen kan nekte elevene å ha på seg lue eller caps.

Siden kan vi alle ha meninger om det og de kan være forskjellige. Personlig mener jeg at professoren gjør riktig når han forbyr niqab, læreren på barneskolen har rett i å la elevene kle av seg yttertøyet og at elever på ungdomsskolen skal ikke ha noe på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det finnes ingen grunn til å kreve å se ansiktet til en person. F.eks. er kravet om at en ser ansiktet på passfoto et grovt overtramp. Og det viser hvor innmari rasitisk hele Norge (minus alle ikke-vestlige) egentlig er.

Jeg skamme meg!

Tror du disse menneskene har problemer med å "lette på sløret" i passkontrollen? Selv ser jeg ikke noe rasistisk i at man ønsker å bestemme hvordan andre skal kle seg, jeg ser bare dumskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men dette skal bare gjelde for ikke-vestlige. Derfor bør vi være mot finlandshette, hvite laken som bæres av KKK og bekledning anvendt av Spøkelseskladden. En bør kanskje også være i mot at mennesker ikke bruker klær i det hele tatt, sånn i forbindelse med å delta på forelesninger, være elev på skole etc. Men det er jeg litt usikker på, det forutsetter at det ikke finnes noen ikke-vestlige som ønsker det.

Kritikk av ikke-vestlig = rasisme!

Kritikk av vestlig = flott!

Ditt forsøk på sarkasme og ironi faller på trynet, ettersom det ikke er noen som mener det du påstår.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...