Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

Folk er redd for alt mulig rart :)

Ja...Jeg er iallefall mye mer redd edderkopper enn niqab ;)

Datra mi på fjorten vil til Dubai i sommer - og der drømmer hun om å kjøpe seg en burka til bruk på karneval ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

''Fordi du antar at "de er som deg", og derfor blir påtvunget hijab eller niqab''

Jeg antar at det selvfølgelig finnes unntak fra regelen fordi de er vokst opp med niqaben. Det er flertallet og fremtiden som er det viktigste.

''Jeg tror at det nok skjer, men det er andre lover som forhindrer slikt. Uansett så kan man ikke oppnå frihet ved en rekke forbud for hva individet selv kan gjøre''

Det var nok mange som mente det da røykeloven kom også. Hva er best for flertallet og hva er best for samfunnet i sin helhet?

''Altså, la oss si at jeg mente at det var mot likestillingen at kvinner (inkl. etnisk norske) skulle være hjemme og bare passe huset. Skulle jeg da forby det? Skal kvinner "likestilles" mot deres vilje?''

Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.

''Kan det være at noen kvinner ønsker bare å være hjemme, eller er de kvinnene alltid "undertrykte" av deres menn?''

Om de skal være hjemme eller i jobb skal kunne avgjøres uten hindringer av noe slag og niqab er en hindring slik at flere enn de som vil det velger å være hjemme. Dette går utover integreringen.

''Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.''

Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.''

Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?

''Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?''

Ja, vi er avhengige av å se ansiktet til de vi kommuniserer med. Du kan f.eks spørre togli om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?''

Ja, vi er avhengige av å se ansiktet til de vi kommuniserer med. Du kan f.eks spørre togli om det samme.

Haha, sant! Jeg hadde fått noia om jeg måtte snakke med en med niqab!!! Hadde følt meg skikkelig diskriminert :P Hun skulle jaggu fått klippet hull til munnen i det minste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte henne utdanning er hårreisende. Om ho får jobb innen 'kommunikasjon' er en annen ting..

Det er uansett ikke opp til en professor å avgjøre.

Jeg tipper hun blir ganske god på å lage reklame og kommunikasjon til den delen av befolkningen som tenker som henne, og det er mange nok av dem til at store firma bryr seg om det. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det er fremdeles selvmotsigende at friheten bare skal gjelde dem som "tenker som oss".''

Helbom igjen. Niqab har vært forbudt for nordmenn i flere tiår. Det er nemlig så lenge vi har hatt et generelt forbud mot maskering og/eller skremmende kledning på offentlig sted.

Oppdater deg, og slutt å skriv vrøvl mann!

Jemeni, er du tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Fordi du antar at "de er som deg", og derfor blir påtvunget hijab eller niqab''

Jeg antar at det selvfølgelig finnes unntak fra regelen fordi de er vokst opp med niqaben. Det er flertallet og fremtiden som er det viktigste.

''Jeg tror at det nok skjer, men det er andre lover som forhindrer slikt. Uansett så kan man ikke oppnå frihet ved en rekke forbud for hva individet selv kan gjøre''

Det var nok mange som mente det da røykeloven kom også. Hva er best for flertallet og hva er best for samfunnet i sin helhet?

''Altså, la oss si at jeg mente at det var mot likestillingen at kvinner (inkl. etnisk norske) skulle være hjemme og bare passe huset. Skulle jeg da forby det? Skal kvinner "likestilles" mot deres vilje?''

Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.

''Kan det være at noen kvinner ønsker bare å være hjemme, eller er de kvinnene alltid "undertrykte" av deres menn?''

Om de skal være hjemme eller i jobb skal kunne avgjøres uten hindringer av noe slag og niqab er en hindring slik at flere enn de som vil det velger å være hjemme. Dette går utover integreringen.

Men det er ingen lov som sier at man "må integreres".

Det er ingen lov som sier at man ikke kan tro på middelalder-idéer.

Jeg er uenig, men de skal selvsagt ha lov til det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?''

Ja, vi er avhengige av å se ansiktet til de vi kommuniserer med. Du kan f.eks spørre togli om det samme.

Så blinde kan ikke kommunisere?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Haha, sant! Jeg hadde fått noia om jeg måtte snakke med en med niqab!!! Hadde følt meg skikkelig diskriminert :P Hun skulle jaggu fått klippet hull til munnen i det minste :P

;-)

Har du forresten sett denne? Dette har jeg sett i RL flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men det er ingen lov som sier at man "må integreres".

Det er ingen lov som sier at man ikke kan tro på middelalder-idéer.

Jeg er uenig, men de skal selvsagt ha lov til det.

Med vennlig hilsen

''Men det er ingen lov som sier at man "må integreres"''

Det blir jo meningsløst og bruke tid på slik argumentasjon. Du som er sosialdemokrat og greier, skal ha slike meninger som skal ødelegge alt du ellers står for.

Du er selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Så blinde kan ikke kommunisere?

Med vennlig hilsen

LOL. Selvfølgelig finner de sine måter og kommunisere på, men målet må vel være å gjøre ting lettere, ikke vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, selvsagt er det det som er meningen.

Poenget er jo at det i et fritt samfunn skal være lov til å mene det.

Det betyr selvsagt ikke at jeg er enig i det (jeg kunne knapt være mer uenig enn det en niqab "står for"), men jeg ønsker nettopp IKKE å forby det.

De som vil påby/forby niqab og hijab har mye felles - de vil bestemme over kvinnene, og de mener at "de vet best". De/dere påstår de vil "frigjøre" kvinnene.

Jeg mener kvinnene må få bestemme selv, og jeg håper selvsagt at de kaster plagget.

Med vennlig hilsen

''Jeg mener kvinnene må få bestemme selv, og jeg håper selvsagt at de kaster plagget.''

Så, du har fremdelses ikke oppdatert deg angående muslimske kvinners situasjon?

Kvinner myrdes, og _du_ forsvarer morderen!

Og vi, er "rasister"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men det er ingen lov som sier at man "må integreres"''

Det blir jo meningsløst og bruke tid på slik argumentasjon. Du som er sosialdemokrat og greier, skal ha slike meninger som skal ødelegge alt du ellers står for.

Du er selvmotsigende.

Nei, det er ingen motsetning.

Jeg er for et sosialdemokrati, og jeg er for likestilling, osv.

Det betyr selvsagt ikke at jeg ønsker å forby forskjellige meninger, kvinner som ønsker å være husmødre, folk som kler seg "rart", osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er vi virkelig avhengig av å se munnen til de som snakker for at det skal kalles kommunikasjon? Vi kommuniserer gjennom media uten en gang å se trynet på de vi kommuniserer med. Hva er det faktiske problemet?''

Ja, vi er avhengige av å se ansiktet til de vi kommuniserer med. Du kan f.eks spørre togli om det samme.

Jeg skjønner neppe togli selv om jeg ser ansiktet hennes. Hva skal vi gjøre med det synes du? Bør det være et krav at alle kan tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL. Selvfølgelig finner de sine måter og kommunisere på, men målet må vel være å gjøre ting lettere, ikke vanskeligere.

Målet må vel være at folk skal få velge selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener kvinnene må få bestemme selv, og jeg håper selvsagt at de kaster plagget.''

Så, du har fremdelses ikke oppdatert deg angående muslimske kvinners situasjon?

Kvinner myrdes, og _du_ forsvarer morderen!

Og vi, er "rasister"?

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner neppe togli selv om jeg ser ansiktet hennes. Hva skal vi gjøre med det synes du? Bør det være et krav at alle kan tegnspråk?

Hæ? Jeg snakker like godt talespråk som deg (veeel... skal ikke skryte på meg perfekte S'er, men ellers vil du knapt høre at jeg er døv ;))

Og skulle du snakke med en døv uten talespråk, så måtte du iallefall kunnet se ansiktet til den døve for i det hele tatt å forstå hva vedkommende sa ;)

Men altså... dette er uansett et sidespor... måtte bare kommentere det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, det er ingen motsetning.

Jeg er for et sosialdemokrati, og jeg er for likestilling, osv.

Det betyr selvsagt ikke at jeg ønsker å forby forskjellige meninger, kvinner som ønsker å være husmødre, folk som kler seg "rart", osv.

Med vennlig hilsen

''Jeg er for et sosialdemokrati, og jeg er for likestilling, osv''

Jeg har igrunnen forstått det. Det er bare det at med din måte og få til dette på, vil utviklingen skje veldig sakte og i mellomtiden er det mange som lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg snakker like godt talespråk som deg (veeel... skal ikke skryte på meg perfekte S'er, men ellers vil du knapt høre at jeg er døv ;))

Og skulle du snakke med en døv uten talespråk, så måtte du iallefall kunnet se ansiktet til den døve for i det hele tatt å forstå hva vedkommende sa ;)

Men altså... dette er uansett et sidespor... måtte bare kommentere det ;)

Vel, snakker du som meg kan du gjerne bære niqab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...