Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

tja de er liksom en ærbar kvinne nær Allah, mens jeg er en vantro hore, i deres øyne. det er også skremmende syns jeg.

Tja - i manges øyne er de "terrorister" og "undertrykte" og så videre.

Det der går jo begge veier, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

og ifølge 1 og 2. hadith skal jeg drepes av muslimen pga Allahs vilje mens jeg står bak en stein og et tre og det er noe en niqab skriker ut av de tror på. det er ikke så hyggelig det heller.

I følge Bibelen skal jeg føres til Byporten og steines!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre''

Nei, det gjør ikke det. Det er gjerne ikke mens man kjører motorsykkel man skal føre en samtale med hverandre. Da bør man helst konsentrere seg om veien.

Det er lov å bruke sunn fornuft Sør istedenfor å være firkanta og ulogisk.

Men ingen er pålagt å føre noen samtale.

Norge er faktisk er fritt land, og jeg ser gjerne at det fortsetter slik. Uten at folk bestemmer hvem som må si hva, hvordan man skal gå kledt og andre ting vi vanligvis forbinder med Nord-Korea.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Akkurat som du og jeg ikke blir skadet av om noen bruker niqab.

Men diverse grupper (påfallende ofte de samme) er mot homofiles rettigheter, og kvinners rettigheter til å kle seg som de vil.

Med vennlig hilsen

''Akkurat som du og jeg ikke blir skadet av om noen bruker niqab''

Ikke du og jeg i første omgang, men kvinnene som blir hindret i å delta i samfunnet, som igjen fører til uføretrygd ,som igjen vil koste samfunnet og som til syvende og sist i verste fall kan gå utover meg og deg.

At vi lever i et velferdssamfunn kommer mye pga. at kvinnene deltar i yrkeslivet og la oss jobbe for å fortsette med det.

Valgfriheten vi har fått her i landet bør muslimske kvinner få delta i. Det får de ikke ved bruk av niqab. Det hindrer dem i å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men ingen er pålagt å føre noen samtale.

Norge er faktisk er fritt land, og jeg ser gjerne at det fortsetter slik. Uten at folk bestemmer hvem som må si hva, hvordan man skal gå kledt og andre ting vi vanligvis forbinder med Nord-Korea.

Med vennlig hilsen

Nå er jeg litt usikker på om jeg henger med. Prøver du med dette og si at vi ikke skal tvinge hjelm på folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Joda, jeg har fått det med meg, men jeg ville bare påpeke at det er andre mennesker du ikke ser øynene på - uten at det foruroliger deg.

Du blir vant med det! :-)

Med vennlig hilsen

men jeg blir ikke "VANT MED" at jeg skal drepes for å ære vantro eller seksuelt trakkasert for å være blond hore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Akkurat som du og jeg ikke blir skadet av om noen bruker niqab''

Ikke du og jeg i første omgang, men kvinnene som blir hindret i å delta i samfunnet, som igjen fører til uføretrygd ,som igjen vil koste samfunnet og som til syvende og sist i verste fall kan gå utover meg og deg.

At vi lever i et velferdssamfunn kommer mye pga. at kvinnene deltar i yrkeslivet og la oss jobbe for å fortsette med det.

Valgfriheten vi har fått her i landet bør muslimske kvinner få delta i. Det får de ikke ved bruk av niqab. Det hindrer dem i å delta.

Da har du misforstått problemstillingen totalt?

Hvis du forbyr niqab så er det altså ikke slik at disse kvinnene går ut i bikini, blir for likestilling og jobber ute. Med stor sannsynlighet forblir de da hjemme.

Ikke bare det - la meg minne deg på hvordan denne tråden starter - nettopp med en niqab-bærende kvinne som trosset bakgrunnen sin, og kom seg inn på universitetet.

Hvem er det nå som forhindrer henne i å få utdanning og bli ressurssterk? Den lokale mullahen, eller denne professoren på universitetet som nekter henne utdanning?

Akkurat som jeg sa!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at togli snakker slik at du vil forstå henne, men selvfølgelig er det en fordel om du vil lære deg tegnspråk. Det er ihvertfall ikke negativt.

Jeg vil bære niqab og ikke lære meg tegnspråk hehe. Løpet er kjørt for meg og togli. Vi får skravle litt her inne hvor vi kan kle oss som vi vil og ingen bryr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bibelen skal jeg føres til Byporten og steines!

Med vennlig hilsen

det skal vi alle ifølge bibelen og da er det skremmende folk de som skriker ut at de tror på hardt på denne bibelen/koranen (same shit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg blir ikke "VANT MED" at jeg skal drepes for å ære vantro eller seksuelt trakkasert for å være blond hore :)

Nuvel, jeg er ikke vant med at jeg skal steines ved byporten, men jeg forbyr ikke Bibelen av den grunn.

Det står, for øvrig, også at både jøder og kristne skal respekteres av muslimer, ettersom alle disse har samme gud, samme "Adam og Eva", og ellers er svært like religioner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal vi alle ifølge bibelen og da er det skremmende folk de som skriker ut at de tror på hardt på denne bibelen/koranen (same shit)

Jeg ha da aldri sette en kvinne i niqab skrike ut om noe som helst. De fleste av den er vanligvis meget stille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på om jeg henger med. Prøver du med dette og si at vi ikke skal tvinge hjelm på folk?

Nei, hjelm påtvinges med god saklig grunn, for å forhindre skader osv.

Niqab, derimot, bør verken påtvinges eller avtvinges. Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme, akkurat som de bør få bestemme hvem de skal gifte seg med, hva de ønsker å studere, hva de skal mene, hvilket politisk parti de skal stemme på, om de skal tro på en gud, osv.

Dette er friheter, og vi bør verne om dem.

Også når folk bruker dem til å tilbe guder vi ikke tror på, ha meninger vi ikke liker, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuvel, jeg er ikke vant med at jeg skal steines ved byporten, men jeg forbyr ikke Bibelen av den grunn.

Det står, for øvrig, også at både jøder og kristne skal respekteres av muslimer, ettersom alle disse har samme gud, samme "Adam og Eva", og ellers er svært like religioner.

Med vennlig hilsen

les 1 og 2 hadith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha da aldri sette en kvinne i niqab skrike ut om noe som helst. De fleste av den er vanligvis meget stille.

Med vennlig hilsen

skriker ut via plagget sitt, men det forsto du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da har du misforstått problemstillingen totalt?

Hvis du forbyr niqab så er det altså ikke slik at disse kvinnene går ut i bikini, blir for likestilling og jobber ute. Med stor sannsynlighet forblir de da hjemme.

Ikke bare det - la meg minne deg på hvordan denne tråden starter - nettopp med en niqab-bærende kvinne som trosset bakgrunnen sin, og kom seg inn på universitetet.

Hvem er det nå som forhindrer henne i å få utdanning og bli ressurssterk? Den lokale mullahen, eller denne professoren på universitetet som nekter henne utdanning?

Akkurat som jeg sa!

Med vennlig hilsen

''Da har du misforstått problemstillingen totalt?''

Nei, jeg har forstått problemstillingen veldig godt :-)

''Hvis du forbyr niqab så er det altså ikke slik at disse kvinnene går ut i bikini, blir for likestilling og jobber ute. Med stor sannsynlighet forblir de da hjemme''

Med stor sannsynlighet vil utviklingen gå mye raskere og det vil ta kortere tid før vi ser disse kvinnene ute i jobb. Dessuten er det en stor fordel at de vet hva de går til allerede før de kommer til landet. At de kommer til et land hvor kvinner viser ansikt, at bruk av niqab er forbudt, at de kommer til et land hvor alle må bidra til felleskassa, såfremt du er frisk for å opprettholde velferdsstaten til det beste for samfunnet. Nøkkelordet da er kommunikasjon.

Det starter allerede når de begynner på norskkurs. For å praktisere norsken må de vise ansikt, ikke skape avstand og stenge samfunnet ute.

''Ikke bare det - la meg minne deg på hvordan denne tråden starter - nettopp med en niqab-bærende kvinne som trosset bakgrunnen sin, og kom seg inn på universitetet''

Ja, men jo tidligere en skjønner hva som skal til for å få jobb, jo bedre er det. Jeg regner med at de tar en universitetsutdannelse med ønske om å få jobb. Et forbud mot niqab vil gjøre det enklere. Det er flott at niqabbærende kvinner vil ta utdannelse, men hele vitsen med en utdannelse er jobb.

''Hvem er det nå som forhindrer henne i å få utdanning og bli ressurssterk? Den lokale mullahen, eller denne professoren på universitetet som nekter henne utdanning?''

Man må begynne et sted og med et forbud vil ikke småjenter begynne med plagget i det hele tatt og dermed er det ingen som hindrer dem, men hjelper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vil bære niqab og ikke lære meg tegnspråk hehe. Løpet er kjørt for meg og togli. Vi får skravle litt her inne hvor vi kan kle oss som vi vil og ingen bryr seg :)

okidoki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, hjelm påtvinges med god saklig grunn, for å forhindre skader osv.

Niqab, derimot, bør verken påtvinges eller avtvinges. Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme, akkurat som de bør få bestemme hvem de skal gifte seg med, hva de ønsker å studere, hva de skal mene, hvilket politisk parti de skal stemme på, om de skal tro på en gud, osv.

Dette er friheter, og vi bør verne om dem.

Også når folk bruker dem til å tilbe guder vi ikke tror på, ha meninger vi ikke liker, osv.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke jeg orker med av denne diskusjonen nå.

Vi er helt enige når det gjelder frihet, men uenige når det gjelder virkemidlene og hva som vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duen Pollyana

Nei, hjelm påtvinges med god saklig grunn, for å forhindre skader osv.

Niqab, derimot, bør verken påtvinges eller avtvinges. Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme, akkurat som de bør få bestemme hvem de skal gifte seg med, hva de ønsker å studere, hva de skal mene, hvilket politisk parti de skal stemme på, om de skal tro på en gud, osv.

Dette er friheter, og vi bør verne om dem.

Også når folk bruker dem til å tilbe guder vi ikke tror på, ha meninger vi ikke liker, osv.

Med vennlig hilsen

'' Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme''

Nei. Maskering på offentlig sted bør ikke være tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

'' Det ligger godt innenfor det området som mennesker selv bør få bestemme''

Nei. Maskering på offentlig sted bør ikke være tillatt.

Vær nå forberedt på at motorsykkelhjelmargumentet vil komme igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...