Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg skjønner neppe togli selv om jeg ser ansiktet hennes. Hva skal vi gjøre med det synes du? Bør det være et krav at alle kan tegnspråk?

Jeg tipper at togli snakker slik at du vil forstå henne, men selvfølgelig er det en fordel om du vil lære deg tegnspråk. Det er ihvertfall ikke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg tipper at togli snakker slik at du vil forstå henne, men selvfølgelig er det en fordel om du vil lære deg tegnspråk. Det er ihvertfall ikke negativt.

Sant! Det er det lureste jeg noen gang har gjort - det tok meg tjue år å komme på den tanken, men jeg har aldri angra - niqab eller ei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...Jeg er iallefall mye mer redd edderkopper enn niqab ;)

Datra mi på fjorten vil til Dubai i sommer - og der drømmer hun om å kjøpe seg en burka til bruk på karneval ;)

fordi jeg aldri hadde sett et menneske gå ute heldekt i svart, der du bare så øynene på henne.

det var utrolig uvant og jeg vet ikke hvorfor , men det ga en fryktfølelse hos meg. sånn er det bare.

folk flest kan du se mer enn bare øynene på når de tasser ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Sant! Det er det lureste jeg noen gang har gjort - det tok meg tjue år å komme på den tanken, men jeg har aldri angra - niqab eller ei :P

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er for et sosialdemokrati, og jeg er for likestilling, osv''

Jeg har igrunnen forstått det. Det er bare det at med din måte og få til dette på, vil utviklingen skje veldig sakte og i mellomtiden er det mange som lider.

Nei, for like lite som man oppnår likestilling ved å offentlig forby kvinner å være hjemme (og påby dem å jobbe), så oppnår man ikke likestilling ved offentlige bestemmelser om hvordan de kan kle seg.

Frihet er når de får bestemme selv - også selv om de bestemmer seg for noe du og jeg er uenig i.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Målet må vel være at folk skal få velge selv?

Med vennlig hilsen

Nå er det faktisk slik at et samfunn skal fungere til det beste for flertallet og da er nødvendig med noen lover. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg aldri hadde sett et menneske gå ute heldekt i svart, der du bare så øynene på henne.

det var utrolig uvant og jeg vet ikke hvorfor , men det ga en fryktfølelse hos meg. sånn er det bare.

folk flest kan du se mer enn bare øynene på når de tasser ute.

Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, for like lite som man oppnår likestilling ved å offentlig forby kvinner å være hjemme (og påby dem å jobbe), så oppnår man ikke likestilling ved offentlige bestemmelser om hvordan de kan kle seg.

Frihet er når de får bestemme selv - også selv om de bestemmer seg for noe du og jeg er uenig i.

Med vennlig hilsen

''Frihet er når de får bestemme selv - også selv om de bestemmer seg for noe du og jeg er uenig i''

Frihet for en, kan bety ufrihet for andre. Det er derfor vi har lover og lover lages til det beste for flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg snakker like godt talespråk som deg (veeel... skal ikke skryte på meg perfekte S'er, men ellers vil du knapt høre at jeg er døv ;))

Og skulle du snakke med en døv uten talespråk, så måtte du iallefall kunnet se ansiktet til den døve for i det hele tatt å forstå hva vedkommende sa ;)

Men altså... dette er uansett et sidespor... måtte bare kommentere det ;)

Jeg er rimelig sikker på at jeg har sett kvinner i niqab som brukte ts, men det var mange år siden. Tror det må ha vært i Malaysia.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Frihet er når de får bestemme selv - også selv om de bestemmer seg for noe du og jeg er uenig i''

Frihet for en, kan bety ufrihet for andre. Det er derfor vi har lover og lover lages til det beste for flertallet.

Det er flertallets tyranni.

Det er derfor f. eks. homofile har rettigheter, selv om de er i mindretall.

Demokrati handler også om å beskytte mindretallets rettigheter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene.

Med vennlig hilsen

''Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene''

Prøv og bruk litt sunn fornuft og logikk. Lover lages til det beste for flertallet og bruk av hjelm er til det beste for motorsyklistene og for dem skulle være uheldig og kjøre på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene.

Med vennlig hilsen

hvis jeg aldri hadde sett et menneske i motorsykkelklær før inne på flyplassen eller butikken så kanskje jeg hadde reagerte likedan hvem vet?

du er klar over at jeg ikke _valgte_ å få denne fryktfølelsen?

jeg bare registrerer at jeg faktisk fikk den. var ikke noe jeg hadde trodd på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det er flertallets tyranni.

Det er derfor f. eks. homofile har rettigheter, selv om de er i mindretall.

Demokrati handler også om å beskytte mindretallets rettigheter.

Med vennlig hilsen

''Det er derfor f. eks. homofile har rettigheter, selv om de er i mindretall''

Det har du rett i, men det er rettigheter som ikke vil skade flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva med folk som kjører motorsykkel?

Der ser du ikke engang øynene''

Prøv og bruk litt sunn fornuft og logikk. Lover lages til det beste for flertallet og bruk av hjelm er til det beste for motorsyklistene og for dem skulle være uheldig og kjøre på dem.

Ja, ingen er mot hjelmpåbud.

Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre.

Samt, at det ikke er noen grunn til å være redd alle med niqab mer enn det er grunn til å være redd for alle med motorsykkelhjelm i trafikken.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er derfor f. eks. homofile har rettigheter, selv om de er i mindretall''

Det har du rett i, men det er rettigheter som ikke vil skade flertallet.

Akkurat som du og jeg ikke blir skadet av om noen bruker niqab.

Men diverse grupper (påfallende ofte de samme) er mot homofiles rettigheter, og kvinners rettigheter til å kle seg som de vil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg aldri hadde sett et menneske i motorsykkelklær før inne på flyplassen eller butikken så kanskje jeg hadde reagerte likedan hvem vet?

du er klar over at jeg ikke _valgte_ å få denne fryktfølelsen?

jeg bare registrerer at jeg faktisk fikk den. var ikke noe jeg hadde trodd på forhånd.

Hei,

Joda, jeg har fått det med meg, men jeg ville bare påpeke at det er andre mennesker du ikke ser øynene på - uten at det foruroliger deg.

Du blir vant med det! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, ingen er mot hjelmpåbud.

Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre.

Samt, at det ikke er noen grunn til å være redd alle med niqab mer enn det er grunn til å være redd for alle med motorsykkelhjelm i trafikken.

Med vennlig hilsen

''Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre''

Nei, det gjør ikke det. Det er gjerne ikke mens man kjører motorsykkel man skal føre en samtale med hverandre. Da bør man helst konsentrere seg om veien.

Det er lov å bruke sunn fornuft Sør istedenfor å være firkanta og ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen er mot hjelmpåbud.

Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre.

Samt, at det ikke er noen grunn til å være redd alle med niqab mer enn det er grunn til å være redd for alle med motorsykkelhjelm i trafikken.

Med vennlig hilsen

tja de er liksom en ærbar kvinne nær Allah, mens jeg er en vantro hore, i deres øyne. det er også skremmende syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja de er liksom en ærbar kvinne nær Allah, mens jeg er en vantro hore, i deres øyne. det er også skremmende syns jeg.

og ifølge 1 og 2. hadith skal jeg drepes av muslimen pga Allahs vilje mens jeg står bak en stein og et tre og det er noe en niqab skriker ut av de tror på. det er ikke så hyggelig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...