Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

''Du kan selvsagt undre deg alt du orker. :-)''

Takktakk.

''En del av et fritt samfunn er nettopp å tolerere at folk er forskjellige, at noen tror på engler, og guder, og noen tror man må gå med kippa eller turban, eller hijab.''

Du er selv lite tolerant overfor de som stemmer annerledes enn deg, de som tror på nisser, påskeharer, gud, healing osvosv. Når det kommer til andre forskjeller, dvs hva muslimer skal kunne tillate seg, så er du derimot svært tolerant. Det er faktisk også noe jeg undres over? Selv har jeg ikke skrevet noe som helst om at jeg ikke tolererer forskjeller. Jeg bare undret meg over hvordan noen kan være så livredd kvinner inni der, når man faktisk ikke aner hvem som er inni der.

jeg skrev ikke at jeg var livredd _kvinnen_ inni der.

jeg tror faktisk ikke hun er farlig.

syns bare plagget ser veldig fremmed og satanaktig ut, og det er et skremmende syn for meg de gangene jeg har sett det.

men dama hadde jeg lett banka, så det går ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

''Alternativet til dette er egentlig diverse avarter av Nord-Korea, hvor man tror at alle skal være like, og ser ned på alle som er forskjellige fre en selv''

Som tuller nå. Meningen med Niqab er jo nettopp at alle skal være like og at ingen skal friste mannen.

Ja, selvsagt er det det som er meningen.

Poenget er jo at det i et fritt samfunn skal være lov til å mene det.

Det betyr selvsagt ikke at jeg er enig i det (jeg kunne knapt være mer uenig enn det en niqab "står for"), men jeg ønsker nettopp IKKE å forby det.

De som vil påby/forby niqab og hijab har mye felles - de vil bestemme over kvinnene, og de mener at "de vet best". De/dere påstår de vil "frigjøre" kvinnene.

Jeg mener kvinnene må få bestemme selv, og jeg håper selvsagt at de kaster plagget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev ikke at jeg var livredd _kvinnen_ inni der.

jeg tror faktisk ikke hun er farlig.

syns bare plagget ser veldig fremmed og satanaktig ut, og det er et skremmende syn for meg de gangene jeg har sett det.

men dama hadde jeg lett banka, så det går ikke på det.

Okei. Jeg synes draktene er kule jeg da i likhet med andre artige flagrende gevanter :) Man ser de dog sjelden og det skyldes vel trolig at mange vil ha de fjernet eller at de som bærer dem er få evnt oppholder seg mest innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?

Med vennlig hilsen

Ja men da vil jeg forbeholde meg retten til å gå naken på alle forelesninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg hører ikke til den gjengen som vil forby alt jeg ikke like''

Og det kommer fra den samme som mener at staten skal blande seg inn i hvilke voksne samtykkende mennesker som har sex sammen(forbudet mot prostitusjon).

Du er så inkonsekvent at det er latterlig.

''Du er så inkonsekvent at det er latterlig.''

At Selveste Mullah Sør er inkonsekvent er strengt tatt ingen nyhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Vel, ganske så mange muslimer mener at det har noe med deres religion å gjøre. Jeg tipper de er bedre kvalifisert til å vite noe om det enn det du eller jeg er.

Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å vite hvordan det er best for andre å kle seg, hva de skal tro på, og hva de skal mene. Frihet er ikke noe man kan påtvinge folk, og det er ikke bedre at du påtvinger kvinner din mening enn at andre påtvinger dem sin.

Kvinner må få lov til å bestemme selv. Ikke at du eller jeg eller Mullah Krekar skal få bestemme over dem.

Og jeg antar at du ikke ville likt at andre bestemte hvordan du skulle kle deg, eller hva du skulle tro på?

Med vennlig hilsen

''Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å vite hvordan det er best for andre å kle seg, hva de skal tro på, og hva de skal mene. Frihet er ikke noe man kan påtvinge folk, og det er ikke bedre at du påtvinger kvinner din mening enn at andre påtvinger dem sin''

Hvis du er opptatt av frihet er det vanskelig og forstå forhvor du mener et forbud er ikke det beste for jentene som skal vokse opp i vårt samfunn.

Jeg er nok like opptatt av frihet som deg, men vi har tydeligvis totalt forskjellige meninger om hva som skal til for å oppnå friheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes islam, kristendom osv har ganske så mye felles med engleskoler og den slags.

Men jeg ønsker ikke å forby det.

Jeg føler heller ikke jeg har et slags krav på å vite hvem det er som tror på engler, julenisser og diverse guder.

Med vennlig hilsen

''Nei, jeg synes islam, kristendom osv har ganske så mye felles med engleskoler og den slags.''

Jaja jeg synes det er interessante greier i grunn.

''Men jeg ønsker ikke å forby det.''

Det ville vel også vært fåfengt.

''Jeg føler heller ikke jeg har et slags krav på å vite hvem det er som tror på engler, julenisser og diverse guder.''

Med andre ord, du er lite krevende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?''

Enig med deg, men jeg veit at du også personlig syns niqab og burka er uhensiktsmessige plagg. Det er neppe et stort problem i Norge i dag, men det er en viktig problemstilling likevel.

Man skal selvfølgelig fritt velge antrekk og uttrykk, men man må ta konsekvenser deretter.

Seinest for noem dager siden snakka jeg med ei dame som har valgt en "goth-stil" som innebærer mange piercinger, tung sminke og et ellers eksentrisk ytre. Ho klaga over fordommer og ikke å få jobb som helsefagarbeider (hjelpepleier) pga piercingene og stilen. Nå er det slik at det stilles krav til hygiene (eks ingen ringer på fingrene eller øredobber) i en del av disse stillingene. Ho kunne fått jobben mot å ta av seg piercinger på jobb og moderere stilen de timene, men det valgte ho ikke. Det må ho forholde seg til og ta et valg jobbmessig. Andres reaksjoner har ho i stor grad lagt opp til og bør stå for det...

Det står respekt av hennes valg, men ho bør også respektere at jobb på det lokale eldrehjemmet ikke er forenelig hennes egenvalgte "stasj".

Det samme med niqab eller kondomdrakt.

Hei,

Jo, enig, men det det må være saklig begrunnet. Det er ikke noen saklig grunn til at en person i en forelesning ikke kan bruke hijab eller kondomdrakt eller piercing. :-)

Og så må man se på hva alternativet er: er det noen som tror at kvinnen med niqab (som ikke får gå på universitetet) plutselig nå blir sosialdemokrat, stemmer SV, er for homofil adopsjon og likestilling?

Eller blir enden på visen at siden hun ikke får gå på universitet med niqab så forblir hun hjemme i stedet?

Jeg tipper at en kvinne med niqab som tar høyere utdanning trolig har overvunnet en masse fordommer for i det hele tatt komme så langt.

Og nå er det "vi", og ikke "mullahene", som sørger for at hun heller blir hjemme...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forlanger å få bruke finlandshette.

Finlandshette er neppe noe nytt i Tromsø, selv om det nok heller (pga funksjonen) er vanlig å bruke den utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, jeg synes islam, kristendom osv har ganske så mye felles med engleskoler og den slags.''

Jaja jeg synes det er interessante greier i grunn.

''Men jeg ønsker ikke å forby det.''

Det ville vel også vært fåfengt.

''Jeg føler heller ikke jeg har et slags krav på å vite hvem det er som tror på engler, julenisser og diverse guder.''

Med andre ord, du er lite krevende ;)

Jeg er ikke vrang.

Så lenge de ikke plager andre, kan de bære usynlige lille kaniner på hodet for min del! :D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke, jeg syns det var skremmende å se! heldekkened svart drakt og bare øynene som stakk ut.

man kan ikke alltid kontrollere hvordan man vil reagere på ting, og for meg har niqab gitt frykt rett og slett.

Jeg synes bare det er fascinerende :) Men så har jeg sikkert blitt såpass eksponert for det siden jeg har reist i muslimske land, så redd greier jeg ikke å bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å vite hvordan det er best for andre å kle seg, hva de skal tro på, og hva de skal mene. Frihet er ikke noe man kan påtvinge folk, og det er ikke bedre at du påtvinger kvinner din mening enn at andre påtvinger dem sin''

Hvis du er opptatt av frihet er det vanskelig og forstå forhvor du mener et forbud er ikke det beste for jentene som skal vokse opp i vårt samfunn.

Jeg er nok like opptatt av frihet som deg, men vi har tydeligvis totalt forskjellige meninger om hva som skal til for å oppnå friheten.

Fordi du antar at "de er som deg", og derfor blir påtvunget hijab eller niqab.

Jeg tror at det nok skjer, men det er andre lover som forhindrer slikt. Uansett så kan man ikke oppnå frihet ved en rekke forbud for hva individet selv kan gjøre.

Altså, la oss si at jeg mente at det var mot likestillingen at kvinner (inkl. etnisk norske) skulle være hjemme og bare passe huset. Skulle jeg da forby det? Skal kvinner "likestilles" mot deres vilje?

Kan det være at noen kvinner ønsker bare å være hjemme, eller er de kvinnene alltid "undertrykte" av deres menn?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes bare det er fascinerende :) Men så har jeg sikkert blitt såpass eksponert for det siden jeg har reist i muslimske land, så redd greier jeg ikke å bli ;)

''Jeg synes bare det er fascinerende :) Men så har jeg sikkert blitt såpass eksponert for det siden jeg har reist i muslimske land, så redd greier jeg ikke å bli ;)''

Dette er jo en helt annen sak. Jeg som har bodd i et arabisk land, synes selvfølgelig det er spennende og fasinerende og se alle jentene i niqab, men dette er da ikke noe argument i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vrang.

Så lenge de ikke plager andre, kan de bære usynlige lille kaniner på hodet for min del! :D

Med vennlig hilsen

''Jeg er ikke vrang.''

Det er ikke jeg heller :)

''Så lenge de ikke plager andre, kan de bære usynlige lille kaniner på hodet for min del! :D''

Plage andre er en uting. Svart tøy tror jeg mange føler seg plaget av uvisst av hvilken grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes bare det er fascinerende :) Men så har jeg sikkert blitt såpass eksponert for det siden jeg har reist i muslimske land, så redd greier jeg ikke å bli ;)''

Dette er jo en helt annen sak. Jeg som har bodd i et arabisk land, synes selvfølgelig det er spennende og fasinerende og se alle jentene i niqab, men dette er da ikke noe argument i denne debatten.

Neida, var heller ikke debatten jeg var ute etter å debattere ;) Skjønte bare ikke hvorfor vedkommende ble redd av å se mennesker i niqab, og ble nysgjerrig på akkurat det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, var heller ikke debatten jeg var ute etter å debattere ;) Skjønte bare ikke hvorfor vedkommende ble redd av å se mennesker i niqab, og ble nysgjerrig på akkurat det ;)

Folk er redd for alt mulig rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Fordi du antar at "de er som deg", og derfor blir påtvunget hijab eller niqab.

Jeg tror at det nok skjer, men det er andre lover som forhindrer slikt. Uansett så kan man ikke oppnå frihet ved en rekke forbud for hva individet selv kan gjøre.

Altså, la oss si at jeg mente at det var mot likestillingen at kvinner (inkl. etnisk norske) skulle være hjemme og bare passe huset. Skulle jeg da forby det? Skal kvinner "likestilles" mot deres vilje?

Kan det være at noen kvinner ønsker bare å være hjemme, eller er de kvinnene alltid "undertrykte" av deres menn?

Med vennlig hilsen

''Fordi du antar at "de er som deg", og derfor blir påtvunget hijab eller niqab''

Jeg antar at det selvfølgelig finnes unntak fra regelen fordi de er vokst opp med niqaben. Det er flertallet og fremtiden som er det viktigste.

''Jeg tror at det nok skjer, men det er andre lover som forhindrer slikt. Uansett så kan man ikke oppnå frihet ved en rekke forbud for hva individet selv kan gjøre''

Det var nok mange som mente det da røykeloven kom også. Hva er best for flertallet og hva er best for samfunnet i sin helhet?

''Altså, la oss si at jeg mente at det var mot likestillingen at kvinner (inkl. etnisk norske) skulle være hjemme og bare passe huset. Skulle jeg da forby det? Skal kvinner "likestilles" mot deres vilje?''

Selvsagt ikke, men det norske samfunn skal legge til rette for at de som vil jobbe kan gjøre det. For å kunne fungere i jobb, må man kunne kommunisere. Det er et minstekrav. Niqab skaper avstand og hindrer kommunikasjon.

''Kan det være at noen kvinner ønsker bare å være hjemme, eller er de kvinnene alltid "undertrykte" av deres menn?''

Om de skal være hjemme eller i jobb skal kunne avgjøres uten hindringer av noe slag og niqab er en hindring slik at flere enn de som vil det velger å være hjemme. Dette går utover integreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, enig, men det det må være saklig begrunnet. Det er ikke noen saklig grunn til at en person i en forelesning ikke kan bruke hijab eller kondomdrakt eller piercing. :-)

Og så må man se på hva alternativet er: er det noen som tror at kvinnen med niqab (som ikke får gå på universitetet) plutselig nå blir sosialdemokrat, stemmer SV, er for homofil adopsjon og likestilling?

Eller blir enden på visen at siden hun ikke får gå på universitet med niqab så forblir hun hjemme i stedet?

Jeg tipper at en kvinne med niqab som tar høyere utdanning trolig har overvunnet en masse fordommer for i det hele tatt komme så langt.

Og nå er det "vi", og ikke "mullahene", som sørger for at hun heller blir hjemme...

Med vennlig hilsen

Å nekte henne utdanning er hårreisende. Om ho får jobb innen 'kommunikasjon' er en annen ting..

Det er uansett ikke opp til en professor å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...