Gå til innhold

Tromsø-professor forbyr niqab i forelesninger


Gjest Dr. Q

Anbefalte innlegg

Enig. Derfor bør en heller ikke undervise noe som kan være støtende mot henne eller hennes religion. En bør kort fortalt fjerne alt vestlig og la det ikke-vestlige dominere. Da vil jeg tro at det blir flere kvinner på undiversitetene.

At en dekker sin identitet, er uproblematisk. Hvorfor skal vi ut fra vår motbydelige vestlige tankemåte kreve dette av ikke-vestlige? Nei, la oss innse at vi ikke har noe som helst å lære bot til ikke-vestlige. Men vi har alt å lære av dem. Ikke noe "de vs. oss", la oss alle bli en del av dem.

Er du uenig i dette, er du rasist!

Fin parodi på deg selv, men ingen andre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    78

  • miakami

    14

  • Louis Cyphre

    10

  • Angustia

    5

Mest aktive i denne tråden

Det er slik at professor eller lærer kan bestemme i sitt eget klasserom. En professor kan sette regler om elevenes måte å kle seg på slik som en lærer på barneskolen kan si til elevene at de må kle av seg yttertøyet og lærer på ungdomsskolen kan nekte elevene å ha på seg lue eller caps.

Siden kan vi alle ha meninger om det og de kan være forskjellige. Personlig mener jeg at professoren gjør riktig når han forbyr niqab, læreren på barneskolen har rett i å la elevene kle av seg yttertøyet og at elever på ungdomsskolen skal ikke ha noe på hodet.

Dette er snakk om voksne mennesker i det offentlige rom (universiteter er offentlige), og ikke en barnehage.

I Norge er det både ytringsfrihet og religionsfrihet, og jeg ser helst at det fortsetter slik, selv om denne professoren åpenbart ikke liker det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig imot at folk skal forbys visse klær. Og ville ikke brydd meg om noen i min nærhet brukte niqab eller burka...

Men - det blir jo "litt" søkt å sammenligne det med motorsykkelhjelm. Har aldri sett noen som bruker hjelmen utenom selve kjøringen.

Hei,

Selvsagt er det forskjeller, men poenget er jo at under diverse omstendigheter er det jo åpenbart lov å skjule ansiktet, og denne påstanden om at det er forbudt å skjule ansiktet er åpenbart noe de finner på, siden det er lov med motorsykkelhjelm som dekker ansiktet.

Selvsagt bruker man kun motorsykkel hjelm når det passer seg (når man kjører sykkel), akkurat som de bruker hijab/niqab når det passer seg (i følge deres religion), altså, når de er ute blant fremmede.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe argument at kristne skriker høyere enn muslimer. Det er som å si at det er greit at jeg slår deg fordi du slår meg også.

Nei, men det er et argument at siden vi har religionsfrihet i Norge så må begge gruppene få lov til å skrike like høyt. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt er det forskjeller, men poenget er jo at under diverse omstendigheter er det jo åpenbart lov å skjule ansiktet, og denne påstanden om at det er forbudt å skjule ansiktet er åpenbart noe de finner på, siden det er lov med motorsykkelhjelm som dekker ansiktet.

Selvsagt bruker man kun motorsykkel hjelm når det passer seg (når man kjører sykkel), akkurat som de bruker hijab/niqab når det passer seg (i følge deres religion), altså, når de er ute blant fremmede.

Med vennlig hilsen

Ja. Ad hoc-lover er fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men nettopp det at det er påbud gjør jo at hele "skjule ansiktet"-argumentet faller fra hverandre''

Nei, det gjør ikke det. Det er gjerne ikke mens man kjører motorsykkel man skal føre en samtale med hverandre. Da bør man helst konsentrere seg om veien.

Det er lov å bruke sunn fornuft Sør istedenfor å være firkanta og ulogisk.

''Det er gjerne ikke mens man kjører motorsykkel man skal føre en samtale med hverandre.''

Godt poeng. Jeg har ved et par anledninger hatt personer på mitt kontor som ikke tok av seg motorsykkelhjelmen. Det fant jeg ubehagelig og ba dem ta av hjelmen. Jeg har forløpig ikke hatt ei dame med niqab på kontoret, men da hadde det ikke falt meg inn å be henne om å ta av seg plagget. Det er to ulike bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva blinde forelesere gjør,

Eller om man nekte studenter med liten eller ingen mimikk adgang til forelesninger. Hva med brannskadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil forby motorsykkelhjelmer?

Jeg syns ikke du kan sammenlikne motorsykkelhjelm med niqab / burka, de har forskjellig hensikt og bruksområde. Om en person ikke tar av motorsykkelhjelmen (trafikksikkerhet) eller Finlandshetta (kulde) i samtale med meg innendørs på jobb eller hjemme, blir jeg urolig og mistenksom. Niqab / burka er et "hverdagsantrekk" som jeg ergo ikke forventer at skal tas av når det passer meg, ei heller representerer det noe "skummelt" om det bæres inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du kan sammenlikne motorsykkelhjelm med niqab / burka, de har forskjellig hensikt og bruksområde. Om en person ikke tar av motorsykkelhjelmen (trafikksikkerhet) eller Finlandshetta (kulde) i samtale med meg innendørs på jobb eller hjemme, blir jeg urolig og mistenksom. Niqab / burka er et "hverdagsantrekk" som jeg ergo ikke forventer at skal tas av når det passer meg, ei heller representerer det noe "skummelt" om det bæres inne.

Hei,

Hensikten med sammenligningen er jo nettopp at det beviser at det ikke er noe effektivt forbud mot å skjule ansiktet.

Anvendelsesområdene (altså, når/hvor man bruker dem) er åpenbart forskjellige, og mens man bruker en hjelm når man kjører, så bruker man niqab mens man er ute blant folk. Ergo er heller ikke "vi tar av oss hjelmen inne" noe reelt argument mot en niqab.

Jeg håper selvsagt at ingen bruker plagget, men samtidig så må folk jo nesten få lov til å bruke slike plagg dersom de ønsker det. Vi (storsamfunnet) skal ikke bestemme alle detaljer i folks liv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hensikten med sammenligningen er jo nettopp at det beviser at det ikke er noe effektivt forbud mot å skjule ansiktet.

Anvendelsesområdene (altså, når/hvor man bruker dem) er åpenbart forskjellige, og mens man bruker en hjelm når man kjører, så bruker man niqab mens man er ute blant folk. Ergo er heller ikke "vi tar av oss hjelmen inne" noe reelt argument mot en niqab.

Jeg håper selvsagt at ingen bruker plagget, men samtidig så må folk jo nesten få lov til å bruke slike plagg dersom de ønsker det. Vi (storsamfunnet) skal ikke bestemme alle detaljer i folks liv.

Med vennlig hilsen

''Ergo er heller ikke "vi tar av oss hjelmen inne" noe reelt argument mot en niqab.''

Nemlig! Det var egentlig poenget mitt, om enn noe tåkete framstilt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En veis så det hooooooooolder ;)

Jeg trodde "vårt samfunn" skulle være basert på personlig frihet?

Inkl. frihet til å velge hva man har på hodet?

Med vennlig hilsen

Hvorfor skal Ola Dunk være så tollerant? Kan vi ikke bare kjøre "likestilling" da, med de landenene du og en gjeng til vil vi skal være så tollerante mot?

I en del av de landene må turistkvinnene (og de fastboende selvsakt) dekke seg helt til bla. Kan da ikke komme som Kari og vandre i shorts der?

De har regler vi er pålagt å følge. Andre land har sine regler. Er da ikke noe ugreit at Norge setter regler....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal Ola Dunk være så tollerant? Kan vi ikke bare kjøre "likestilling" da, med de landenene du og en gjeng til vil vi skal være så tollerante mot?

I en del av de landene må turistkvinnene (og de fastboende selvsakt) dekke seg helt til bla. Kan da ikke komme som Kari og vandre i shorts der?

De har regler vi er pålagt å følge. Andre land har sine regler. Er da ikke noe ugreit at Norge setter regler....eller?

De følger jo Norges regler og Grunnlov, mtp ytringsfrihet og religionsfrihet.

Utover det har jeg ikke skrevet en setning om å være tolerant mot verken personer eller land, men om å følge de norske Grunnloven - og det kan virke som om det faller deg og andre tungt for brystet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duen Pollyana

Dette er snakk om voksne mennesker i det offentlige rom (universiteter er offentlige), og ikke en barnehage.

I Norge er det både ytringsfrihet og religionsfrihet, og jeg ser helst at det fortsetter slik, selv om denne professoren åpenbart ikke liker det.

Med vennlig hilsen

I det offentlige rom maskerer man seg ikke. Bortsett fra det skal man selvfølgelig få gå med den klesdrakten man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Dette har ikke noe med islamisering å gjøre. Hva folk velger av klær må være helt opp til den enkelte, men heldekkende plagg som inkluderer maskering av ansiktet bør ikke være tillatt i det offentlige rom. Om ikke dette allerede er nedfelt i noen lov, så bør det komme på plass snarest. Uten et ord om religion eller politiske symboler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Dette har ikke noe med islamisering å gjøre. Hva folk velger av klær må være helt opp til den enkelte, men heldekkende plagg som inkluderer maskering av ansiktet bør ikke være tillatt i det offentlige rom. Om ikke dette allerede er nedfelt i noen lov, så bør det komme på plass snarest. Uten et ord om religion eller politiske symboler.

Ja, og motorsykkelhjelmer ryker i samme slengen?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige rom maskerer man seg ikke. Bortsett fra det skal man selvfølgelig få gå med den klesdrakten man ønsker.

Så da mener du at motorsykkelhjelmer skal forbys?

Og denne forbudstrangen din - er det noen grunn til å forby det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og motorsykkelhjelmer ryker i samme slengen?

Eller?

Har fremdeles til gode å se folk sitte med motorsykkelhjelmen på under en forelesning.

De aller fleste motorsyklister (medregnet meg selv) tar av hjelmen når de parkerer sykkelen, på samme måte som folk går ut av bilen når de har parkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fremdeles til gode å se folk sitte med motorsykkelhjelmen på under en forelesning.

De aller fleste motorsyklister (medregnet meg selv) tar av hjelmen når de parkerer sykkelen, på samme måte som folk går ut av bilen når de har parkert.

Jepp, man bruker motorsykkelhjelmen når det er hensiktsmessig (når man kjører sykkel), og man bruker niqab og hijab når man mener det er hensiktsmessig (når man er ute blant fremmede).

Anvendelsesområdene er forskjellige, men prinsippet er det samme - man bruker dem til det de er beregnet på.

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om man nekte studenter med liten eller ingen mimikk adgang til forelesninger. Hva med brannskadde.

Jeg skjønner jeg ingen ting av dette niqab forbudet, personlig synes jeg at det er veldig mange som med stor fordel kunne brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...