Gå til innhold

Hvordan trene ene benet?


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Et litt pussig spørsmål kanskje, men jeg begynner å bli litt oppgitt. Jeg trener, trener og trener for å trene opp en brukken legg.

Men uansett om jeg trener på ergometersykkel, stepmaskin eller hva annet jeg gjør, så blir jeg bare sliten i det friske benet. Jeg blir ikke sliten i det brukne benet i det hele tatt.

Det virker som det friske benet tar hele støten og at det andre benet bare følger etter. Nå har jeg fått en skikkelig synlig leggmuskel i det friske benet, men ingen muskel i den brukne.

Fysiterapeuten sier at jeg bare må trene mer og at benet er for svakt, at lårmusklene også er borte og at det er derfor jeg fremdeles halter litt. Så jeg trenger noen gode treningstips for ett ben. Det går ikke å sykle med ett ben.Har operert inn en stang fra ankel til kne som hindrer meg i å gjøre skikkelig knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du i stand til å gå på ski dersom det er en litt flat og godt preparert skiløype? I såfall ville jeg ha sørget for ordentlig festesmurning på skiene og kommet meg ut i løypa.

Ellers så synes jeg fortsatt at du burde ha prøvd bassengtrening. Diakonhjemmet har treningsgrupper i basseng ledet av fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

http://gunnarbrathen.no/2009/01/06/trening-av-legger/

http://www.sportsmaster.no/Styrke/Frivektsapparater/Pivot%20800%20%20benpress.aspx denne maskinen, lette vekter mange reps. Kan også bruke et bein om gangen på denne. Men husk å ikke overbelaste!!

Tusen takk for tips, men jeg synes det var litt dyrt. Benet mitt har kostet meg så mange penger hele tiden, så jeg må prøve å begrense meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt veldig fristende å si at du bør gå i ring ;-) men hva med å gå litt i trapper?

Da kan du la den ene foten løfte kroppen opp, og bare la den friske foten følge opp til samme trappetrinn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, men jeg synes det var litt dyrt. Benet mitt har kostet meg så mange penger hele tiden, så jeg må prøve å begrense meg litt :)

Studio koster ja. (Mente ikke at du skulle kjøpe maskinene selv altså!) ;0)

Men ellers er vanntrening det absolutt beste for å unngå overbelastning. Og du kan ha på ankelvekter ettersom du blir sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Er du i stand til å gå på ski dersom det er en litt flat og godt preparert skiløype? I såfall ville jeg ha sørget for ordentlig festesmurning på skiene og kommet meg ut i løypa.

Ellers så synes jeg fortsatt at du burde ha prøvd bassengtrening. Diakonhjemmet har treningsgrupper i basseng ledet av fysioterapeut.

''Er du i stand til å gå på ski dersom det er en litt flat og godt preparert skiløype? I såfall ville jeg ha sørget for ordentlig festesmurning på skiene og kommet meg ut i løypa''

Nei, er du gal ;o) Enda så glad jeg er i å gå på ski, så har jeg ikke kommet så langt enda. Jeg er langt unna å ha kommet så langt. Det var en seier for meg å kunne klare å gå opp og ned bratte bakker lørdag og søndag, men å gå på ski. Nei, dessverre :) Hadde du observert meg i helga og set hvor puslete jeg gikk, så ville du forstått det :) Jeg kjenner at benet er veldig svakt, det er stivt og jeg vil aldri i verden klare å ploge. Jeg skulle greid å kommet meg oppover bakker, men jeg har verken balansen eller styrken som skal til for å ploge. Det er ikke flatt nok i marka.

''Ellers så synes jeg fortsatt at du burde ha prøvd bassengtrening. Diakonhjemmet har treningsgrupper i basseng ledet av fysioterapeut''

Jo, men jeg skal ha tid til så mye. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er selvsagt veldig fristende å si at du bør gå i ring ;-) men hva med å gå litt i trapper?

Da kan du la den ene foten løfte kroppen opp, og bare la den friske foten følge opp til samme trappetrinn.

Med vennlig hilsen

''Det er selvsagt veldig fristende å si at du bør gå i ring ;-) men hva med å gå litt i trapper?''

Ja, jeg går i trapper hver dag. Til å begynne med var det lettere å gå opp enn ned. Jeg måtte gå sidelengs når jeg skulle ned, men nå går det fint å gå nedover også, men jeg merker jo at jeg legger mest vekt på det friske benet da også.

''Da kan du la den ene foten løfte kroppen opp, og bare la den friske foten følge opp til samme trappetrinn''

Ja, det var lurt :-) Det skal jeg begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du i stand til å gå på ski dersom det er en litt flat og godt preparert skiløype? I såfall ville jeg ha sørget for ordentlig festesmurning på skiene og kommet meg ut i løypa''

Nei, er du gal ;o) Enda så glad jeg er i å gå på ski, så har jeg ikke kommet så langt enda. Jeg er langt unna å ha kommet så langt. Det var en seier for meg å kunne klare å gå opp og ned bratte bakker lørdag og søndag, men å gå på ski. Nei, dessverre :) Hadde du observert meg i helga og set hvor puslete jeg gikk, så ville du forstått det :) Jeg kjenner at benet er veldig svakt, det er stivt og jeg vil aldri i verden klare å ploge. Jeg skulle greid å kommet meg oppover bakker, men jeg har verken balansen eller styrken som skal til for å ploge. Det er ikke flatt nok i marka.

''Ellers så synes jeg fortsatt at du burde ha prøvd bassengtrening. Diakonhjemmet har treningsgrupper i basseng ledet av fysioterapeut''

Jo, men jeg skal ha tid til så mye. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til det også.

Jeg mente kun at det kunne være aktuelt i helt flate løyper; jeg er ikke gal nok til å foreslå ploging! Her jeg er for tiden er det slike løyper og det er fasinerende å se hvor reduserte folk kan være og fortsatt komme seg rundt løypa. Enig i at Nordmarka neppe har noe som er egnet - i såfall måtte du gått frem og tilbake på en kort strekning.

Nei, det er vanskelig å finne tid til nok trening dersom man skal ha et vanlig liv i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg mente kun at det kunne være aktuelt i helt flate løyper; jeg er ikke gal nok til å foreslå ploging! Her jeg er for tiden er det slike løyper og det er fasinerende å se hvor reduserte folk kan være og fortsatt komme seg rundt løypa. Enig i at Nordmarka neppe har noe som er egnet - i såfall måtte du gått frem og tilbake på en kort strekning.

Nei, det er vanskelig å finne tid til nok trening dersom man skal ha et vanlig liv i tillegg...

''Her jeg er for tiden er det slike løyper og det er fasinerende å se hvor reduserte folk kan være og fortsatt komme seg rundt løypa''

Hm, ja jeg er nok fortsatt litt pysete, selv om jeg blir mindre og mindre pysete.

Men jeg vet om et flatt parti der vi pleier å være på fjellet og det ligger like ved bilveien også, så jeg kan prøve og gå frem og tilbake der neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg mente kun at det kunne være aktuelt i helt flate løyper; jeg er ikke gal nok til å foreslå ploging! Her jeg er for tiden er det slike løyper og det er fasinerende å se hvor reduserte folk kan være og fortsatt komme seg rundt løypa. Enig i at Nordmarka neppe har noe som er egnet - i såfall måtte du gått frem og tilbake på en kort strekning.

Nei, det er vanskelig å finne tid til nok trening dersom man skal ha et vanlig liv i tillegg...

Bogstad Golfbane ka være et alternativ, det er et fint sted å øve for såvel nybegynnere på ski som for skadde. Duvende landskap og hakket mer inspirerende enn å bare gå på vann.

Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogstad Golfbane ka være et alternativ, det er et fint sted å øve for såvel nybegynnere på ski som for skadde. Duvende landskap og hakket mer inspirerende enn å bare gå på vann.

Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).

''Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).''

Det kommer an på hvor i landet du befinner deg. På hytta hos oss er det herlig, dyp og mjuk snø som er topp å leke og base og hoppe i! :o) Selv gamlemor falt for fristelsen til å trekke i termodressen og gjøre noe kolbøtter! *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Bogstad Golfbane ka være et alternativ, det er et fint sted å øve for såvel nybegynnere på ski som for skadde. Duvende landskap og hakket mer inspirerende enn å bare gå på vann.

Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).

Ja, der kan jeg prøve. Skal se om jeg får tid i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).''

Det kommer an på hvor i landet du befinner deg. På hytta hos oss er det herlig, dyp og mjuk snø som er topp å leke og base og hoppe i! :o) Selv gamlemor falt for fristelsen til å trekke i termodressen og gjøre noe kolbøtter! *hehe*

''Det kommer an på hvor i landet du befinner deg''

Bogstad golfbane ligger i Oslo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her jeg er for tiden er det slike løyper og det er fasinerende å se hvor reduserte folk kan være og fortsatt komme seg rundt løypa''

Hm, ja jeg er nok fortsatt litt pysete, selv om jeg blir mindre og mindre pysete.

Men jeg vet om et flatt parti der vi pleier å være på fjellet og det ligger like ved bilveien også, så jeg kan prøve og gå frem og tilbake der neste gang.

Jeg tror det kan være god trening, men pass på at du har godt feste på skiene - glippetak kan gjøre ordentlig vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror det kan være god trening, men pass på at du har godt feste på skiene - glippetak kan gjøre ordentlig vondt!

Ja, det skal jeg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogstad Golfbane ka være et alternativ, det er et fint sted å øve for såvel nybegynnere på ski som for skadde. Duvende landskap og hakket mer inspirerende enn å bare gå på vann.

Men det bør kanskje komme litt mer snø først, nå er det så hardt at det kan være farlig for noen hver (og ikke føre for Zero-ski, har jeg erfart *støl i armene*).

Jeg har funnet en fyr som har mye erfaring med zero-ski og som skal hjelpe meg over helgen. Prøvde dem litt i dag, og de var bedre enn før (etter at jeg hadde fulgt instruksjonene for zeroski på swix school).

Men jeg kjenner det også i armene etter dagens skitur!

Forøvrig enig at løype på golfbane kan være en god treningsarena for nygebynnere og folk som har skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, der kan jeg prøve. Skal se om jeg får tid i helga :)

Hvis det kommer mer snø selvfølgelig, men det gjør det vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har funnet en fyr som har mye erfaring med zero-ski og som skal hjelpe meg over helgen. Prøvde dem litt i dag, og de var bedre enn før (etter at jeg hadde fulgt instruksjonene for zeroski på swix school).

Men jeg kjenner det også i armene etter dagens skitur!

Forøvrig enig at løype på golfbane kan være en god treningsarena for nygebynnere og folk som har skader.

Hm, hva er cluet du har plukket opp på Swix? Skal kikke, men nysgjerrig :). Rubbe opp mere? Jeg har ikke gjort mer enn å spraye med anti-is-spray (spes. når det er kaldt). Men nå ser jeg at rubbesonen trenger en rens. Men det får jeg neppe mer feste av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva er cluet du har plukket opp på Swix? Skal kikke, men nysgjerrig :). Rubbe opp mere? Jeg har ikke gjort mer enn å spraye med anti-is-spray (spes. når det er kaldt). Men nå ser jeg at rubbesonen trenger en rens. Men det får jeg neppe mer feste av.

De vektlegger rubbing sterkt, rubbing i sirkelbevegelser. Så skal man ha på sprayen - det skal ta fem sekunder å spraye en stripe (dvs. 10 sekunder tilsammen på hele spray-prosessen).

Så sier swix at man etter hver skitur skal rense med en annen spesialspray beregnet kun for zeroski - og deretter børste med nylonbørste (som også kun benyttes til dette formålet).

Tror det var sånn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...