Gå til innhold

Ok tidspunkt å stå opp på?

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Flere som har trøbbel med å komme seg opp om morningen?

Har klokka på men så blir det tiltak når det eneste jeg står opp til er husarbeid, så da snur jeg ryggen til tlf og sover videre. Men er det gale eller ok når jeg ikke har så mye å stå opp til?

Rekker jo å gjøre litt og lage middag hvis jeg står opp i ellve tiden, kan jeg sove med god samvittighet?

Våknet med en ekkel følelse i kroppen i dag, som jeg gjør noe galt når jeg ligger lenge. Men galt er det vel ikke?

Kanskje jeg trenger det :)

Eller burde jeg stå opp tidligere?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• tonie

1

• Onsdag1365380628

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Jeg tror ikke det er av det gode å ligge lenge veldig ofte. Folk har en tendens til å bli trøttere av å sove for mye, sånn ser det ut for meg i alle fall. Jeg er sånn selv. Blir så fort giddaløs hvis jeg skeier ut og sover mer enn jeg trenger. Jeg er utrolig mer opplagt og effektiv hvis jeg sover 7-8 timer og kommer meg opp om morgenen, men det er ikke dermed sagt at jeg spretter opp med et smil om munnen;) Jeg må være våken en times tid før jeg kan si at jeg føler meg vel, eller i det hele tatt som meg selv.

Men, hvis det bare er av og til, så er det kanskje det man trenger for å få orden på hodet og kroppen?

Gjest zipper
Skrevet

En ok pekefingerregel kan jo være å unngå å gjøre ting som gir en ekkel følelse i magen...

Selv er jeg absolutt b-menneske, men vet at tilværelsen blir mye enklere om jeg forholder meg til en forutsigbar døgnrytme som er i takt med resten av samfunnet. Pluss at jeg får utrettet så utrolig mye mer, om ikke annet flere kafebesøk med venner. Var langtidssykemeldt i fjor, og da var det ekstra viktig. Men selvsagt unner jeg meg en langsovedag i ny og ne.

Gjest winda
Skrevet

Du får mindre energi av å sove så mye. Hvis du ikke ser noen grunn til å stå opp, må du kanskje se deg om etter noe som gir livet mening? Litt deprimert også kanskje?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Jeg tror ikke det er av det gode å ligge lenge veldig ofte. Folk har en tendens til å bli trøttere av å sove for mye, sånn ser det ut for meg i alle fall. Jeg er sånn selv. Blir så fort giddaløs hvis jeg skeier ut og sover mer enn jeg trenger. Jeg er utrolig mer opplagt og effektiv hvis jeg sover 7-8 timer og kommer meg opp om morgenen, men det er ikke dermed sagt at jeg spretter opp med et smil om munnen;) Jeg må være våken en times tid før jeg kan si at jeg føler meg vel, eller i det hele tatt som meg selv.

Men, hvis det bare er av og til, så er det kanskje det man trenger for å få orden på hodet og kroppen?

Føler jeg trenger orden og ro, og når jeg sover slipper jeg å tenke. Syns det er godt rett og slett :)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

En ok pekefingerregel kan jo være å unngå å gjøre ting som gir en ekkel følelse i magen...

Selv er jeg absolutt b-menneske, men vet at tilværelsen blir mye enklere om jeg forholder meg til en forutsigbar døgnrytme som er i takt med resten av samfunnet. Pluss at jeg får utrettet så utrolig mye mer, om ikke annet flere kafebesøk med venner. Var langtidssykemeldt i fjor, og da var det ekstra viktig. Men selvsagt unner jeg meg en langsovedag i ny og ne.

''Pluss at jeg får utrettet så utrolig mye mer, om ikke annet flere kafebesøk med venner.''

Har ikke så mye å utrette bortsett fra husarbeid. Hadde vært koselig å gått på kaffebesøk :)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Du får mindre energi av å sove så mye. Hvis du ikke ser noen grunn til å stå opp, må du kanskje se deg om etter noe som gir livet mening? Litt deprimert også kanskje?

''Hvis du ikke ser noen grunn til å stå opp, må du kanskje se deg om etter noe som gir livet mening? Litt deprimert også kanskje?''

Har prøvd å finne noe men det er ingenting for meg her, så jeg gjør husarbeid. Føler meg litt tung og lei men er ikke dypt deprimert, bare at det er bedre å sove enn å være våken. Tror alle hadde blitt lei av å bare gå hjemme, det blir bedre når jeg skal flytte igjen. Da har jeg litt folk rundt meg, er ganske isolert her og det er kjedelig.

Gjest winda
Skrevet

''Hvis du ikke ser noen grunn til å stå opp, må du kanskje se deg om etter noe som gir livet mening? Litt deprimert også kanskje?''

Har prøvd å finne noe men det er ingenting for meg her, så jeg gjør husarbeid. Føler meg litt tung og lei men er ikke dypt deprimert, bare at det er bedre å sove enn å være våken. Tror alle hadde blitt lei av å bare gå hjemme, det blir bedre når jeg skal flytte igjen. Da har jeg litt folk rundt meg, er ganske isolert her og det er kjedelig.

Er det ingen der du kan besøke? Kanskje ut å gå deg en tur, eller reis og besøk noen slektninger? Svøm deg en tur i et basseng, begynn å strikke, eller en annen hobby. Liker du musikk?

Gjest prust
Skrevet

Kan du ikke ha noen faste ting som du skal gjøre hver dag? For eksempel:

*gå en tur (varier hvor du går - none dager kort tur, andre dager lang)

*Sett opp en bokliste, og kos deg med bok, og huk av for hver bok du har lest

*Gå gjennom skap og kott og sorter bort det du ikke har bruk for lenger, og lever det på gjenvinningsstasjonen.

*ring en venn/bekjent og ha en prat dersom du ikke har mulighet for å treffe noen i løpet av dagen. Det går an det og, slev om en har facebook og sms.... ;-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg er hjemmeværende men sover aldri vekk dagen. Jeg har faste rutiner iløpet av dagen. Ikke slik at jeg må gjøre ditt og datt, men jeg føler meg bedre når jeg er oppstått, har støvsugd og luftet. Samt spist frokost og lest avisen.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Er det ingen der du kan besøke? Kanskje ut å gå deg en tur, eller reis og besøk noen slektninger? Svøm deg en tur i et basseng, begynn å strikke, eller en annen hobby. Liker du musikk?

Kjenner ingen her og alt jeg gjør må jeg gjøre alene, litt kjedelig.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Kan du ikke ha noen faste ting som du skal gjøre hver dag? For eksempel:

*gå en tur (varier hvor du går - none dager kort tur, andre dager lang)

*Sett opp en bokliste, og kos deg med bok, og huk av for hver bok du har lest

*Gå gjennom skap og kott og sorter bort det du ikke har bruk for lenger, og lever det på gjenvinningsstasjonen.

*ring en venn/bekjent og ha en prat dersom du ikke har mulighet for å treffe noen i løpet av dagen. Det går an det og, slev om en har facebook og sms.... ;-)

Takk for tips :)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Jeg er hjemmeværende men sover aldri vekk dagen. Jeg har faste rutiner iløpet av dagen. Ikke slik at jeg må gjøre ditt og datt, men jeg føler meg bedre når jeg er oppstått, har støvsugd og luftet. Samt spist frokost og lest avisen.

''Jeg har faste rutiner iløpet av dagen.''

Det er sikkert lurt. Har ikke noe spesielt fast, så da blir det mye dødtid.

Gjest Pilka
Skrevet

Du bør ikke nødvendigvis stå opp tidligere, men du kan. Dette er det først og fremst du selv som vet.

Jeg kjenner godt beskrivelsene dine. Hvis noen sliter psykisk så er det ofte verst om morgenen. Det å våkne opp og føle meningsløshet er vanskelig. Det beste er å lage avtaler som man må holde, i hvert innimellom. Hvis du f.eks. skal til lege eller til et møte så blir det enklere å komme seg opp og hjelper med rutiner. Har du mulighet for det?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Du bør ikke nødvendigvis stå opp tidligere, men du kan. Dette er det først og fremst du selv som vet.

Jeg kjenner godt beskrivelsene dine. Hvis noen sliter psykisk så er det ofte verst om morgenen. Det å våkne opp og føle meningsløshet er vanskelig. Det beste er å lage avtaler som man må holde, i hvert innimellom. Hvis du f.eks. skal til lege eller til et møte så blir det enklere å komme seg opp og hjelper med rutiner. Har du mulighet for det?

''Har du mulighet for det?''

Har mulighet for å lage meg rutiner men det er tiltak, blir vel slik når jeg går og suller for meg selv. Bare venter på at tiden skal gå, sløser vekk livet på å vente.

Gjest zipper
Skrevet

''Pluss at jeg får utrettet så utrolig mye mer, om ikke annet flere kafebesøk med venner.''

Har ikke så mye å utrette bortsett fra husarbeid. Hadde vært koselig å gått på kaffebesøk :)

Da kan du stå opp tidligere for å planlegge hva du skal investere all tiden din i. Huff, det høres skikkelig besserwisser ut, men tror ikke det er dumt å bruke litt tid på å finne aktiviteter du kan trives med.

Kafebesøk trenger man ikke gjøre bare med venner. Jeg var rett som det var på kafe med ei fersk avis og meg selv som selskap. Poenget mitt er at for meg var det viktig å komme ut, stelle meg, kle meg litt fint og å ha innhold i dagene. Ikke nødvendigvis mer innhold enn å se neste episode i en såpeserie, gå på biblioteket og låne bøker på en god dag og lese ukeblader gratis på en dårligere dag. Det er masse muligheter, men det forutsetter jo at du er interessert i å gi litt innsats selv. Riktig investering av tida (for deg!) gir ofte avkastning med renter. Vil i grunnen ikke tro at det er noen som innerst inne syns det er ok å sove bort tida si.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Da kan du stå opp tidligere for å planlegge hva du skal investere all tiden din i. Huff, det høres skikkelig besserwisser ut, men tror ikke det er dumt å bruke litt tid på å finne aktiviteter du kan trives med.

Kafebesøk trenger man ikke gjøre bare med venner. Jeg var rett som det var på kafe med ei fersk avis og meg selv som selskap. Poenget mitt er at for meg var det viktig å komme ut, stelle meg, kle meg litt fint og å ha innhold i dagene. Ikke nødvendigvis mer innhold enn å se neste episode i en såpeserie, gå på biblioteket og låne bøker på en god dag og lese ukeblader gratis på en dårligere dag. Det er masse muligheter, men det forutsetter jo at du er interessert i å gi litt innsats selv. Riktig investering av tida (for deg!) gir ofte avkastning med renter. Vil i grunnen ikke tro at det er noen som innerst inne syns det er ok å sove bort tida si.

kan jo gjøre ting alene og, men føler det blir litt uvirkelig da. At jeg er meg i min verden mens andre er på utsiden.

''Poenget mitt er at for meg var det viktig å komme ut, stelle meg, kle meg litt fint og å ha innhold i dagene. ''

Ja for hva er vitsen med å stelle seg når en bare går inne? Har ikke gjort det heller, men i dag skal jeg dusje siden jeg har byttet tøy på sengene. Føler meg skitten og ustellt, føler meg sikkert bedre etter en dusj :)

trollemor;o)
Skrevet

Hvorfor skal du stå opp når det ikke er noe hast?

Sov og nyt det!!

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hvorfor skal du stå opp når det ikke er noe hast?

Sov og nyt det!!

Ja, kan jo det. Er jo godt da :)

Gjest Pilka
Skrevet

''Vil i grunnen ikke tro at det er noen som innerst inne syns det er ok å sove bort tida si.''

Det er mange som synes det er best i den situasjonen som de er i der og da, men mange har en følelse av at det går an å få mer ut av livet. Det er likevel noen som opplever livet så meningsløst at de vil bare sove og bli borte. Drivkraften til å stå opp må komme innenifra. Det er ikke nok at noen står over et alvorlig deprimert menneske og forteller hvor galt dette er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...